آئورت مصنوعی فشار وارد به قلب را کاهش می‌دهد

وقتی قلب آسیب ببیند دیگر نمی‌تواند خودش را ترمیم کند، به این معنی که نارسایی قلبی اغلب به پیوند کل عضو نیاز دارد. اما اکنون، دانشمندان در EPFL آئورت مصنوعی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند به پمپاژ خون کمک کند و تا حدی فشار قلب را کم کند و نیاز به پیوند را کاهش دهد یا حتی از بین ببرد.

پس از حمله قلبی یا آسیب دیدگی مشابه، بافت قلب لکه دار و یا زخم می‎‌شود. این در کوتاه مدت برای سالم نگه داشتن ساختار خوب است، اما متأسفانه این بافت زخم شده مشکل ایجاد خواهد کرد.

این بدان معناست که قلب نمی‌تواند مانند گذشته ضرب و شتم ایجاد کند، و فشار بیشتری بر آن وارد شود که در نهایت می‌تواند منجر به نارسایی کامل قلب و نیاز به پیوند کامل عضو شود. اما بدیهی است که به دست آوردن قلب های اهدایی آسان نیست.

بنابراین برای مطالعه جدید، محققان EPFL روش هایی را برای کمک به قلب خود بیمار برای مدت طولانی تری بررسی کردند و برای این کار آنها به آئورت روی آوردند.

آئورت شریان اصلی است که خون را از قلب به بقیه بدن منتقل می‌کند. برای انجام این کار مهم، بافت بسیار کشسان است، هنگامی که خون از قلب به آن وارد می‌شود، تورم می‌یابد و سپس منقبض می‌شود تا خون را به جایی که باید برود، فشار دهد.

این تیم آئورت مصنوعی قابل کاشت را طراحی کردند که می‌تواند این کار را بهتر انجام دهد و مقداری فشار را از قلب خارج کند.

یوان سیوت، نویسنده این تحقیق، می‌گوید: مزیت سیستم ما این است که فشار قلب بیمار را کاهش می‌دهد. ایده جایگزینی قلب نیست، بلکه کمک به آن است.

این دستگاه از یک لوله سیلیکونی کامل با مجموعه‌ای از الکترودها تشکیل شده است و به گونه ای طراحی شده است که درست در ابتدا و پشت دریچه آئورت کاشته شود.

وقتی ولتاژ الکتریکی اعمال می‌شود، لوله نسبت به آئورت طبیعی متورم می‌شود، بنابراین می‌تواند خون بیشتری را در خود نگه دارد. سپس می‌توان ولتاژ را خاموش کرد و آئورت مصنوعی را دوباره سفت کرد تا خون خارج شود.

تیم تحقیقاتی دستگاه را در مدل آزمایشگاهی سیستم گردش خون انسان، با استفاده از پمپ ها و محفظه هایی که جریان خون و فشار واقعی انسان را شبیه سازی می‌کنند، آزمایش کردند. و به اندازه کافی مطمئن، آئورت مصنوعی 5.5 درصد انرژی قلبی مورد نیاز را کاهش می‌دهد.

شاید به نظر زیاد نرسد، اما برای اثبات مفهوم نشان می‌دهد که می‌تواند کارساز باشد. گام بعدی، به گفته تیم، بهبود طراحی برای افزایش عملکرد است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهسزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =