بیونیک پانکراس دوز مناسب انسولین را به تنهایی تامین می کند.

یک کارآزمایی بالینی جدید نشان داده دستگاه اتوماتیک انسولین ساز بیونیک پانکراس به نام iLet به بزرگسالان و کودکان کمک می‌کند سطح گلوکز خون را مناسب نگه دارند.

در مطالعه‌ای که در مجله پزشکی نیوانگلند انجام شده، محققان دریافتند که این دستگاه قابل حمل در مدیریت سطح گلوکز خون بهتر از روش‌های استاندارد مراقبتی عمل می کند.

لوزالمعده مانند یک موتور گوارشی کوچک است که سخت کار می کند تا بدن شما سوخت و کار کند. این عضو فقط شش اینچ طول دارد و مسئول تبدیل غذا به انرژی است که به شما کمک می کند تا قند خونتان متعادل بماند.

اما در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، لوزالمعده در انجام کار دوم شکست می خورد. این اندام که در پشت معده قرار دارد انسولین کافی هورمونی که برای تبدیل و ذخیره قند لازم است، تولید نمی کند. بدون انسولین، کربوهیدرات‌های شیرین نمی‌توانند وارد سلول‌ها شوند و قندها در جریان خون گیر کرده و افراد مبتلا به دیابت نوع 1 احساس تشنگی، گرسنگی و خستگی می‌کنند.

در دراز مدت، دیابت می تواند باعث بیماری قلبی شود و به چشم ها، کلیه ها، پاها و پوست آسیب برساند. بیماران باید به طور مداوم سطح قند خون خود را کنترل کنند و انسولین تزریق کنند تا آنها را تحت کنترل نگه دارند – اغلب موفق نیست.

دستگاهiLet  در آزمایشگاه اد دامیانو، توسط استاد مهندسی زیست پزشکی کالج مهندسی دانشگاه بوستون ساخته شد. در سال 2015، وی یک شرکت تجهیزات پزشکیعام المنفعه به نام Beta Bionics را برای پیشرفت این فناوری و عرضه آن به بازار تأسیس کرد. مخترع او، فراس الخطیب، قبلاً یک دانشمند ارشد تحقیقاتی در دانشگاه بوستون بود و اکنون معاون تحقیقات و نوآوری Beta Bionics است.

نتایج تحقیق بیونیک پانکراس

در یک کارآزمایی بالینی 13 هفته ای در 16 سایت در سراسر ایالات متحده، iLet سطوح هموگلوبین گلیکوزه (A1C) را بهبود بخشید و به طور متوسط از 7.9٪ به 7.3٪ کاهش داد. در مقابل، سطوح A1C به طور متوسط در گروه کنترل تغییر نکرد، جایی که شرکت‌کنندگان به برنامه‌های مراقبتی موجود و پایش مداوم گلوکز ادامه دادند. اگرچه انجمن دیابت آمریکا به افراد مبتلا به دیابت نوع 1 پیشنهاد می کند که سعی کنند سطح A1C خود را زیر 7٪ نگه دارند، فقط یک نفر از هر 5 نفر در ایالات متحده مبتلا به دیابت نوع 1 این عدد را بدست نیاورد.

دامیانو، رئیس اجرایی Beta Bionics می‌گوید:

«شاید خیلی ساده به نظر می‌رسد، شما کل گروه را به طور متوسط نصف 1 درصد کاهش می‌دهید، اما در واقع این عدد بسیار معنادار است».

او می‌گوید تنظیم‌کننده‌ها و صنعت آن را کاهش قابل توجهی از نظر بالینی می‌دانند.

هر درصد کاهش در A1C باعث کاهش معنی‌دار عوارض درازمدت سلامتی افراد مبتلا به نوع 1 می‌شود. در جمعیت زیاد، این می‌تواند بسیار زیاد باشد.

به گفته محققان، افرادی که از لوزالمعده بیونیک استفاده می کنند، به طور متوسط 2.6 ساعت در روز را با سطح گلوکز خود در محدوده هدف 70 تا 180 میلی گرم در دسی لیتر سپری می کنند. این کارآزمایی شامل 326 بزرگسال و کودک، 6 تا 79 ساله بود که همگی مبتلا به دیابت نوع 1 بودند. 219 شرکت‌کننده به‌طور تصادفی در پانکراس بیونیک و بقیه در مراقبت‌های استاندارد قرار گرفتند. محققان کاهش متوسط A1C را در گروه iLet بزرگسال و کودک دریافتند.

پانکراس بیونیک چگونه کار می کند؟

برای دامیانو، هر گام رو به جلو با iLet چیزی بیش از پیشرفت حرفه‌ای است. او برای اولین بار کار بر روی پانکراس بیونیک را در سال 2002 به عنوان بخشی از ماموریتی برای کمک به پسر پنج ساله خود که در دوران نوزادی به دیابت نوع 1 مبتلا شد، آغاز کرد.

iLet با ضخامت 15 میلی متر تقریباً طول و عرض یک کارت اعتباری است. این دستگاه که روی یک گیره کمربندی بسته می شود یا حتی در یک بند سوتین یا در جیب قرار می گیرد، با یک مانیتور جداگانه مجهز به بلوتوث ارتباط برقرار می کند تا به طور مداوم سطح گلوکز سوژه را ردیابی کند.

از طریق یک لوله نازک متصل به بدن، iLet به طور خودکار دوز مناسبی از انسولین را هر پنج دقیقه تحویل می‌دهد، که آن را بر اساس سطح گلوکز فعلی و گذشته محاسبه می‌کند. همچنین می تواند بر اساس پاسخ بدن به انسولین قبل، یاد بگیرد و با نیازهای در حال تغییر سازگار شود. در مقابل، روش‌های دیگر برای مدیریت دیابت نوع 1، بیماران را ملزم می‌کند از یک مانیتور برای اندازه‌گیری سطح گلوکز خود استفاده کنند. سپس انسولین را با تزریق یا با پمپ تزریق کنند.

دامیانو می‌گوید:

«برخی سیستم‌ها دارای اتوماسیون دوز انسولین هستند. با این حال، پانکراس بیونیک به طور مستقل اندازه هر دوز انسولین را تعیین می کند.

برای اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 1، حفظ سطح بهینه قند خون یک تلاش 24 ساعته است. دامیانو می گوید این بیماری صبر نمی کند.

دامیانو درباره بسیاری از رویکردهای موجود می گوید:

«شما اساساً همیشه دوز یک داروی بسیار خطرناک را اندازه گیری می کنید. انسولین یک هورمون نجات بخش است، یک هورمون حیاتی، اما بسیار بسیار حساس است. قطرات کوچک انسولین می تواند تغییرات بزرگی در گلوکز ایجاد کند، بنابراین حتی کوچکترین مصرف بیش از حد می تواند عواقب بدی داشته باشد. و مصرف کم دوز مداوم، در پاسخ به ترس از هیپوگلیسمی حاد، قند خون پایین، می تواند عوارض طولانی مدت داشته باشد.

کنترل آسانتر دیابت باپانکراس بیونیک

وقتی محققان نتایج کارآزمایی را دیدند، تفاوت‌هایی را در بین گروه‌های جمعیتی یافتند. این مطالعه نشان داد که iLet بر شرکت‌کنندگانی که غیرسفید پوست بودند، یا درآمد کمتری دارند تأثیر بسیار بیشتری داشت. آن گروه ها با سطوح پایه A1C بالاتر شروع کردند، اما کاهش بیشتری بیش از 1٪ در برخی موارد را تجربه کردند.

دامیانو می‌گوید: “iLet طوری طراحی شده که به سختی به چیزی از شما نیاز دارد. تا آنجا که ممکن است، این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که مانند یک خودروی خودران باشد و این یک تجربه کاملاً متفاوت است.”

محققان همچنین مجموعه‌ای از مقالات مرتبط را در Diabetes Technology & Therapeutics منتشر کردند. از جمله مطالعه‌ای که نشان می‌دهد بیماران مراقبت‌های استانداردی که بعداً به پانکراس بیونیک روی آورده‌اند. مزایای مشابهی را با کسانی که در مطالعه اصلی بودند مشاهده کردند.

Guillermo Arreaza-Rubín، مدیر موسسه ملی دیابت و گوارش می گوید:

“کنترل دقیق قند خون در مدیریت دیابت مهم است و بهترین راه برای جلوگیری از عوارضی مانند بیماری های چشم، عصبی، کلیوی و قلبی عروقی است.”

فناوری لوزالمعده بیونیک سطح جدیدی از سهولت را برای مدیریت روزانه دیابت نوع 1 معرفی می کند که ممکن است به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

در اوایل سال جاری، Beta Bionics iLet را برای مجوز تجاری به سازمان غذا و داروی ایالات متحده ارسال کرد. دامیانو می‌گوید آخرین آزمایش یک آزمایش اساسی بود .

“این آزمایش بزرگتر از هر آزمایش دیگری است که برای آزمایش یک سیستم تحویل خودکار انسولین انجام شده است”

این شرکت امیدوار است به زودی مجوز فدرال را برای بازاریابی پانکراس بیونیک در ایالات متحده دریافت کند.

در حال حاضر، این دستگاه فقط انسولین را تزریق می کند. اما دامیانو و تیمش روی نسخه ای کار می کنند که با تحویل خودکار هورمون دیگری به نام گلوکاگون، از کاهش بیش از حد قند جلوگیری می کند.

دامیانو می‌گوید:

«حتی برای افرادی که کنترل گلوکز واقعاً خوبی را از طریق تلاش زیاد خود دریافت می‌کنند، زمانی که به iLet می‌روند، این احتمال وجود دارد که از کنار گذاشتن کنترل و این سخت‌کوشی مداوم، احساس آرامش فوق‌العاده‌ای داشته باشند.”

بودجه این کارآزمایی بالینی از طریق کمک مالی به دانشگاه بوستون از سوی مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت، تامین شد. بودجه نیز از Novo Nordisk و Beta Bionics تامین شد.

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 19 =