نگاهی به پیامدهای روانشناختی کرونا

یک کارشناس مددکاری و جامعه‌شناسی با اشاره به روند شیوع کروناویروس و طولانی شدن فرآیند مقابله با این بیماری جهان‌گیر نسبت به خطر پیامدهای روانشناختی کرونا و افزایش افسردگی در کشور و همچنین افزایش اختلافات خانوادگی هشدار داد.

علیرضا ایزدپور در گفت‌وگو با ایسنا از افزایش درگیری‌های خانوادگی به عنوان یک هشدار یاد و اظهار کرد: افزایش قابل توجه تماس‌ها با اورژانس اجتماعی استان موید همین است.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان با اشاره به افزایش تماس‌ها با دو سامانه 123 و 1480در استان خاطرنشان کرد: تحلیل تماس‌ها با این سامانه‌ها می‌تواند بخشی از واقعیات ناشی از شیوع این بیماری و مشکلات اجتماعی ناشی از آن را به ما نشان دهد.

وی با بیان اینکه میانگین تماس‌ با این سامانه‌ها تا پیش از شیوع کروناویروس در استان 10 الی 15 تماس بود خاطرنشان کرد: امروزه میانگین تماس روزانه با این سامانه به بیش از 300 تماس رسیده است.

کروناویروس و سطح بالای اختلافات خانوادگی

ایزدپور ادامه داد: از ابتدای اسفندماه تاکنون در استان سمنان 4500 تماس تنها با خط 123 استان برقرار شده است.
این تحصیلکرده جامعه‌شناسی افزایش افسردگی‌ها و خطر خودکشی و… را از پیامدهای احتمالی ناشی از شیوع کروناویروس ارزیابی و اظهار کرد: تحلیل تماس‌ها با این سامانه‌ها بیان‌گر این حقیقت است که امروز سطح درگیری بین خانواده‌ها و اختلافات خانوادگی بالا است.

وی از تلاش بهزیستی استان برای پاسخگویی و مشاوره به مردم استان با هدف کاهش پیامدهای روانشناختی کرونا ناشی از افسردگی و اختلافات خانوادگی در استان ادامه داد: بهزیستی استان در همین راستا کابین‌های این سامانه را به پنج خط افزایش داده است.

این مددکار اجتماعی به انجام یک تحقق در خصوص تاثیر کروناویروس بر افسردگی اشاره و خاطرنشان کرد: براساس این تحقیق 25 درصد جامعه دچار افسردگی بوده است البته مطمئنا با توجه به طولانی شدن روند بیماری کروناویروس و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن، این رقم امروز به مراتب بیشتر از این رقم شده است.

وی از کووید19 به عنوان یک پدیده جهانی نام برد و گفت: این بیماری عالم‌گیر پیامدهای وسیعی برای مردم در سراسر جهان و از جمله ایران داشته که یکی از مهمترین آنها روان‌شناسی اجتماعی و ترس از ابتلا به کروناویروس است.

ما به سمت یک سوگ اجتماعی در حرکتیم

مدیرکل بهزیستی استان سمنان ترس از کروناویروس را جدی ارزیابی و خاطرنشان کرد: افزایش صف بیمارستان‌ها در هفته‌های آغازین این بیماری بیانگر ترس از این بیماری است. البته به دلیل ترس از آلودگی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به مرور این صف کوتاه و کوتاه‌تر شد.

وی با اذعان به اینکه کروناویروس یک مسئله صرف پزشکی نیست اضافه کرد: براساس تحقیقات 60درصد از سلامت متاثر از عوامل اجتماعی و فرهنگی است.

ایزدپور با بیان اینکه ترس و هراس جمعی در سلامت جامعه تاثیر مستقیم دارد گفت: ترس از انگ خوردن، ترس از بیکاری و از دست رفتن شغل، و…همه از پیامدهای ناشی از این بیماری فراگیر است که عمدتا به افزایش اضطراب و متعاقب آن افزایش افسردگی در جامعه می‌انجامد.

وی با بیان اینکه ما به سمت یک سوگ اجتماعی در حرکتیم افزود: بسیاری از خانواده‌ها که عزیزان خود را در این بیماری یا حتی به دلایل دیگری از دست دادند نتوانستند مراسمی برای آنها برگزار کنند و همین ما را به سمت یک سوگ اجتماعی سوق می‌دهد.
این جامعه‌شناس به شروع فراگیری کووید19 در آستانه سال نو و نوروز باستانی اشاره و تصریح کرد: مردم در شرایطی که خود را مهیای نوروز و جشن ابتدای سال می‌کردند با این بیماری عالم‌گیر مواجه شدند و لذا نتوانستند که آنگونه که مرسوم است به این عید و آیین کهن بپردازند.

آمادگی بهزیستی برای مشاوره به مردم


وی با بیان اینکه در برنامه‌ریزی برای مقابله با این بیماری باید به همه این پیامدها روانشناختی کرونا اندیشیده شود اضافه کرد: احتمالا در آینده با نمودهای بیشتری از این بیماری و پیامدهای ناشی از آن و از جمله افزایش آسیب‌هایی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری، افسردگی، خودکشی و…روبرو خواهیم شد و لذا باید برای مقابله با این آسیب‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.

ایزدپور با بیان اینکه متاسفانه جامعه ما با بسیاری از مهارت‌های زندگی بیگانه است گفت: بخش‌های زیادی از جامعه ما متاسفانه با “با هم بودن در بستر خانواده”، گفت‌وگو درون خانوادگی، کنترل خشم و استرس و…آشنا نیست.

وی با اشاره به اهمیت هنر و محصولات فرهنگی برای مقابله با این پیامدهای احتمالی اظهار کرد: هنرمندان و دستگاه‌های فرهنگی و هنری و از جمله فرهنگ و ارشاد، حوزه هنری و…باید به خلق و تولید محصولات فرهنگی متناسب با این شرایط بپردازند.

ایزدپور در پایان از آمادگی بهزیستی استان برای مشاوره به مردم در این شرایط خبر داد و گفت: بهزیستی استان با 300مددکار اجتماعی و روانشناس، 30 کلینیک مشاوره فعال در سطح استان، خط 24ساعته 123 و خط ارتباطی 1480، دو کلینیک تخصصی و…آماده خدمات‌دهی و مشاوره به عموم هم‌استانی‌ها است تا با مداخلات به موقع به بهبود شرایط روانی در جامعه کمک کند.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =