کرونا مو، آخرین نوع کرونا تا به امروز

برای اولین بار در چند ماه گذشته، سازمان بهداشت جهانی نوع جدیدی از SARS-CoV-2 را به نام کرونا مو به فهرست ردیابی رسمی خود اضافه کرد.

این اسم از حروف الفبای یونانی Mu (μ) تعیین شده و در 40 کشور جهان تا به امروز شناسایی شده است.

این نوع برای اولین بار در ژانویه 2021 در کلمبیا مشخص شد. در ابتدا با برچسب B.1.621 مشخص شد که 39 درصد از موارد متوالی در کلمبیا و 13 درصد در اکوادور را شامل می‌شود. اما در مقادیر زیادی در سایر نقاط جهان شناسایی نشده است.

WHO در جدیدترین گزارش خود می‌گوید: کرونا مو دارای صورت جهشی است که نشان دهنده خواص بالقوه فرار ایمنی است.

داده‌های اولیه ارائه شده به گروه کار تکامل ویروس نشان می‌دهد که ظرفیت خنثی سازی سرم های دوره نقاهت و واکسن، مشابه آنچه در نسخه بتا مشاهده می‌شود، کاهش می‌یابد.

گروه مشاوره فنی WHO در مورد تکامل ویروسی دارای سه طبقه برای طبقه بندی انواع جدید SARS-CoV-2 است.

اولین مورد هشدار برای نظارت بیشتر است که در آن یک نوع “شواهدی از تأثیر فنوتیپی یا اپیدمیولوژیک” را نشان می‌دهد که نیاز به نظارت بیشتری دارد.

طبقه بندی ویروس جدید

B.1.621 در اواخر ماه مه هشدار برای نظارت بیشتر تعیین شد. پس از ارزیابی بیشتر، گروه مشاوره WHO در 30 اوت B.1.621 را به عنوان گزینه مورد علاقه طبقه بندی کرد.

هنگامی که یک نوع، به عنوان نوع مورد توجه (varient of intrest) طبقه بندی می‌شود، به طور رسمی عنوان حروف الفبای یونانی به آن داده می‌شود. آخرین طبقه بندی نوع نگران کننده (Variant of Concern) است.

تا کنون تحقیقات موثری در مورد کرونا مو، در مورد افزایش قابلیت انتقال، فرار ایمنی یا شدت بیماری وجود ندارد.

مطبوعاتی که اخیراً توسط تیمی از محققان بریتانیایی در منتشر شده است نشان می‌دهد که این نوع حاوی چندین جهش مرتبط با فرار از واکسن است، بنابراین باید به عنوان یک نوع نگرانی به دقت تحت نظارت قرار گیرد.

محققان می‌نویسند: وجود جهش‌های مرتبط با فرار از واکسن ممکن است طبقه بندی مجدد این نوع را به گونه‌ای نگران کننده و بکارگیری منابع اضافی بهداشت عمومی برای مهار گسترش را ضروری سازد.

یک مطالعه آزمایشگاهی کوچک که در اواخر ژوئیه منتشر شد، نشان داد که آنتی بادی های تولید شده توسط واکسن کرونا هنوز می‌تواند نوع مو را خنثی کند.

با این حال، تیم محققان ایتالیایی متوجه شدند که خنثی سازی به طور قابل توجهی کمتر از آنچه در انواع قبلی SARS-CoV-2 مشاهده شده بود.

انواع کرونا

طبقه بندی جدید WHO دوازدهمین طبقه بندی می‌باشد که دارای الفبای یونانی است. در حال حاضر چهار نوع که در طبقه بندی نوع نگران کننده، تعیین شده است: آلفا، بتا، گاما و دلتا.

در حال حاضر پنج گزینه مورد توجه وجود دارد: اتا ،یوتا ،کاپا ،لامبدا و اکنون مو.

سه نوع، که قبلاً به عنوان VOI معرفی شده بودند، پس از مطالعه و نظارت دقیق تنزل یافته‌اند: اپسیلون، زتا و تتا.

12 کاراکتر دیگر در الفبای یونانی باقی مانده است که هنوز برای انواع SARS-CoV-2 تعیین نشده‌اند.

هنگامی که WHO این حروف را از دست می‌دهد، به نام انواع جدید مورد علاقه خود به نام ستارگان یا صورت های فلکی روی می‌آورد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + هفده =