چگونه بیماری لثه می‌تواند بر بیماری های قلبی، دیابت و حتی آلزایمر تأثیر بگذارد

یک مطالعه جدید قانع کننده توضیح می‌دهد که چگونه بیماری لثه با دیابت، بیماری های قلبی عروقی و حتی آلزایمر مرتبط است. این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه پریودنتیت می‌تواند یک پاسخ ایمنی سیستمیک را که سلولهای التهابی بیش فعال را در کل بدن پخش کند.

پریودنتیت شدید یا بیماری لثه، مدت هاست که از نظر مشاهده با بیماری های سیستمیک گسترده تری در ارتباط است. پیوندهای بین سلامت دهان و دندان و فشار خون بالا یا حتی بیماری آلزایمر به طور مكرر شناسایی شده است اما تعیین علتی بودن این رابطه چالش برانگیز است.

اکنون، در یک مطالعه قوی به رهبری محققان از دانشگاه تورنتو، مکانیزم بالقوه‌ای پیدا شده است که نشان می‌دهد بیماری دهان و دندان چگونه این بیماری های التهابی دیگر را تشدید می‌کند.

محققان تلاش کردند تا فعالیت نوعی سلول ایمنی بدن را که به عنوان نوتروفیل شناخته می‌شود، کشف کنند. این سلولهای ایمنی خط مقدم زمانی تولید می‌شوند که بدن احساس عفونت یا ضربه می‌کند. و در مورد بیماری لثه، نوتروفیل ها بخشی اصلی از پاسخ ایمنی طبیعی بدن هستند.

در ابتدا با استفاده از مدل موش دارای بیماری لثه محققان دریافتند که یک عفونت حاد دهانی به سرعت منجر به افزایش تولید نوتروفیل می‌شود و این فقط در دهان نیست. مدل حیوانی نشان داد که افزایش فعالیت نوتروفیل در جریان خون و روده بزرگ و همچنین دهان مشاهده شده است. همچنین افزایش تعداد نوتروفیل در مغز استخوان حیوانات دیده می‌شود، که نشان می‌دهد عفونت دهانی ممکن است باعث تولید سیستماتیک وسیع تری از این سلولهای ایمنی شود.

مایکل گلوگاوئر، نویسنده ارشد این مطالعه جدید، می‌گوید این سطوح افزایش یافته نوتروفیل ها سپس در سراسر بدن گردش می‌کنند و برای حمله به عفونت های ثانویه آغاز می‌شوند. و این مکانیسم می‌تواند باعث تحریک یا حداقل تشدید سایر شرایط التهابی شود.

گلوگاور می‌گوید: تقریباً به نظر می‌رسد که این گلبول های سفید خون در دنده دوم قرار دارند، در حالی که باید در مرحله اول باشند. نوتروفیل ها بسیار سریعتر سیتوکین ها را آزاد می‌کنند و منجر به نتایج منفی می‌شوند.

بخش دوم این مطالعه به منظور بررسی این نوع فعالیت نوتروفیل افزایش یافته در انسان است. گروه كمی از داوطلبان استخدام شدند و به منظور تحریک التهاب لثه، برای مدت سه هفته مسواك زدن را متوقف كردند.

پس از سه هفته، محققان با آزمایش های مختلف، فعالیت نوتروفیل سیستمیک را افزایش دادند. این نشانگرهای ایمنی غیرطبیعی دو هفته پس از شروع رفتارهای منظم بهداشت دهان و دندان توسط افراد ناپدید شد.

نوح فاین، نویسنده اصلی این مقاله، می‌گوید: ما معتقدیم این سازوكاری است كه بهداشت دهان و دندان می‌تواند بر آسیب پذیری در برابر چالش های بهداشتی ثانویه غیرمرتبط تأثیر بگذارد. آغازگر نوتروفیل (ایمنی) در سراسر بدن می‌تواند این شرایط به ظاهر مجزا را به هم متصل کند.

محققان می‌گویند این کشف می‌‍تواند توضیح دهد که چرا برخی مطالعات اخیر ارتباط بین عوارض COVID-19 و سلامت دهان و دندان ضعیف را ذکر کرده‌اند. فعالیت سیستم ایمنی بیش فعال که از آن به عنوان طوفان سیتوکین یاد می‌شود، در موارد شدید COVID-19 نقش دارد که منجر به مرگ می‌شود.

گلوگاور فرضیه بیماری لثه را نشان می‌دهد که افزایش فعالیت نوتروفیل ها ممکن است نقشی در افزایش خطر ابتلا به COVID-19 در افراد داشته باشد.

گلوگوئر می‌گوید: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بیماران مبتلا به بیماری پریودنتال ممکن است با COVID-19 نتیجه منفی داشته باشند. نوتروفیل ها سلول هایی هستند که در معرض خطر اصلی ایجاد طوفان سیتوکین قرار دارند. این سلول دقیقاً نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به بیماری پریودنتال قرار گرفته است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهی در “چگونه بیماری لثه می‌تواند بر بیماری های قلبی، دیابت و حتی آلزایمر تأثیر بگذارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + سیزده =