چرت زدن در بعد از ظهر می‌تواند برای مغز شما مفید باشد

یک مطالعه مشاهده ای جدید بر روی تعداد بیشتری از داده ها استوار است که می‌تواند بین چرت زدن در بعد از ظهر و بهبود چابکی ذهنی و عملکرد شناختی ارتباطی پیدا کند. فرضیه این که چرتهای بعد از ظهر ممکن است به التهاب عصبی وابسته به سن کمک کرده و به سلامت مغز کمک کند.

تحقیقات جدید بیش از ۱۵۰۰ نفر از افراد مسن را استخدام کرده است، همه آنها گزارش می‌شوند که بعد از ظهر خود را گزارش می‌دهند. برای اهداف این مطالعه، چرت بعد از ظهر به مدت کوتاه خواب بعد از ناهار که بیش از پنج دقیقه و بیشتر از دو ساعت طول نکشید، تعریف شد. یک گروه کنترل همسان با سن بیش از ۶۰۰ فرد غیرفنی نیز استخدام شدند.

محققان در این مطالعه نوشتند: در این مطالعه، سه یافته اصلی ارائه شد.

  • اول، افراد مسن که بعد از ظهر می‌خوابند عملکرد شناختی قابل توجهی بالاتر از کسانی که چرت نمی‌زنند نشان دادند.
  • دوم، سطح بالاتری از TG [تری گلیسیرید] در افراد مسن در حال چرت زدن یافت شد.
  • سرانجام ، چرت بعد از ظهر به شدت با جهت گیری ، عملکرد زبان و حافظه ارتباط داشت.

هر دو گروه کنترل و گروه چرت به طور متوسط ۶.۵ ساعت خواب در هر شب گزارش کردند. این نکته مهم است که توجه داشته باشید زیرا روشن است که افراد روزانه جبران کننده اختلالات خواب شبانه نبوده و در عوض استراحت را با روز اضافی تکمیل می‌کنند.

محققان به صراحت توجه دارند که همه چرتهای روز مفید نیستند. در حقیقت، علم خواب اغلب متناقض است. چرتهای طولانی مدت در طول روز با افزایش خطر سکته مغزی و میزان بالاتر مرگ و میر ناشی از تمام علل مرتبط است.

محققان در این مطالعه نوشتند: از یک طرف، خواب روزانه برای بهبود سیستم ایمنی بدن مفید است، در حالی که خوابیدن و خواب شبانه باعث ترمیم سیستم ایمنی بدن می‌شود. از طرف دیگر، خواب مکرر در طول روز با کاهش سیستم ایمنی بدن در جوانان و افراد مسن همراه است.

تحقیقات قبلی به وضوح نشان داده است که خواب بیش از حد در افراد مسن می‌تواند با شروع بیماری آلزایمر و از بین بردن نورون همراه باشد. بنابراین، برای اطمینان از اینکه آیا عادت های چرت زدن به سلامتی عمومی کمک می‌کند یا مانع آن می‌شود، باید رفتارهای گسترده خواب را در نظر گرفت.

محققان می‌نویسند: بیشتر مطالعاتی که تأثیر منفی چرت زدن بر عملکرد شناختی را نشان دادند، بر مدت چرت زدن متمرکز بودند. کسانی که بیش از ۲ ساعت چرت زده‌اند، عملکردهای شناختی بدتری نشان می‌دهند. مدت زمان چرت زدن افراد مسن در تحقیقات ما از ۲ ساعت فراتر نرفته است، که همچنین می‌تواند دلیلی باشد که ما به نتایج مختلفی رسیده‌ایم.

این تحقیق جدید شواهدی از رابطه علنی بین چرت بعد از ظهر و سلامت مغز ارائه نمی‌دهد. با این حال، این فرضیه مکانیزمی است که می‌تواند زیربنای این ارتباط باشد.

شاید متقاعد کننده ترین فرضیه از ارتباط شناخته شده بین التهاب و اختلالات خواب ناشی شود. محققان پیشنهاد می‌کنند خواب به بدن کمک می‌کند تا پاسخ های التهابی خود را تنظیم کند، به همین دلیل مشخص شده است که افرادی که دارای سطح بالایی از التهاب هستند، به طور مکرر چرت می‌زنند.

در افراد مسن، اختلالات خواب یا کمبود خواب در شب به دلیل افزایش سطح پروتئین واکنش دهنده IL-6 و C، آزاد شدن انتقال دهنده های التهابی، افزایش استرس اکسیداتیو و تجمع گونه های اکسیژن واکنش پذیر ایجاد می‌شود.

همان زمان، سطح بالایی از پاسخ های التهابی منجر به عوارض جانبی مانند اختلال شناختی و افزایش مرگ و میر می‌شود. شناخته شده است که خواب تنظیم کننده پاسخ ایمنی بدن است که با این واسطه های التهابی مقابله می‌کند، جایی که چرت زدن، به ویژه، پاسخ تکامل یافته به التهاب است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *