چاپ ژل حاوی سلولهای زنده استخوان توسط پرینتر سه بعدی

در حال حاضر، اگر بیمار قسمتی از استخوان را به دلیل تصادف یا بیماری از دست داده باشد، باید استخوان را از جای دیگر بدن خود بردارد و جایگزین آن کند. یک ژل جدید حاوی سلولهای زنده استخوان می‌تواند روزی به صورت سه بعدی در محل آسیب دیدگی چاپ خواهد شد، و سپس سفت شود.

اول از همه، مواد آزمایشی متنوعی وجود دارد که می‌توانند در حفره ای که استخوان از دست رفته است قرار گیرند. اینها به عنوان نوعی داربست میکرو ساختاری سه بعدی هستند که سلولهای بافت استخوانی مجاور به تدریج به داخل آنها مهاجرت می‌کنند. این سلول ها تولید مثل می‌کنند تا اینکه در نهایت مواد را با استخوان واقعی جایگزین کنند.

دانشمندان دانشگاه نیو ساوت ولز-سیدنی استرالیا به دنبال یک گزینه سریعتر، یک ژل “جوهر زیستی” مبتنی بر فسفات کلسیم ایجاد کردند که در حال حاضر سلولهای استخوانی زنده خود بیمار را در خود دارد.

در روشی که به عنوان چاپ زیستی چند جهته سرامیکی در تعلیق های سلولی (COBICS) شناخته می‌شود، آن ژل غیر سمی مستقیماً در نقص استخوان بیمار چاپ سه بعدی می‌شود.

این ژل در عرض چند دقیقه از قرار گرفتن در معرض مایعات بدن آنها سخت می‌شود و به صورت ماده‌ای استخوانی مانند متشکل از نانوکریستال های معدنی استخوان به صورت مکانیکی بهم پیوسته تبدیل می‌.شود.

سلولهای موجود در ماده جامد اکنون می‌توانند تولید مثل کنند و در نهایت آن را با استخوان زنده طبیعی جایگزین کنند. اکنون آزمایش حیوانات در حال برنامه ریزی است تا ببیند آیا این اتفاق واقعاً رخ داده است یا خیر.

و در حالی که برخی دیگر از مواد آزمایشی جایگزینی استخوان وجود دارد که می‌تواند با سلول ها “از قبل تخمه” شود، ایمپلنت های ساخته شده از آنها معمولاً باید قبل از آن با استفاده از مواد شیمیایی سمی و کوره های با درجه حرارت بالا تولید شوند. در مقابل، این ژل که حاوی سلولهای زنده استخوان است به راحتی می‌تواند مستقیماً به داخل استخوان تزریق شود.

دانشیار می‌گوید: من روزی را تصور می‌کنم که یک بیمار که نیاز به پیوند استخوان دارد می‌تواند وارد کلینیکی شود که ساختار آناتومیک استخوان وی تصویربرداری شده، به چاپگر سه بعدی ترجمه شده و مستقیماً با سلولهای خود در حفره چاپ می‌شود.

پروفسور کریستوفر کیلیان، که همراه با دکتر ایمان روحانی، مطالعه را رهبری می‌کند. این توانایی تغییر اساسی عملکرد فعلی‌، کاهش درد و رنج بیمار و در نهایت نجات جان انسانها را دارد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =