پیوند سلول های عصبی رشد یافته با سلول های بنیادی، آسیب پارکینسون را در موش ها اصلاح میکند

سلول های بنیادی یک درمان تجربی امیدوار کننده برای انواع بیماری ها هستند. اکنون محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون دریافته‌اند که پیوند سلول های عصبی رشد یافته از سلول های بنیادی به مغز موش های مبتلا به پارکینسون باعث ترمیم مدارهای آسیب دیده مغز شده و مهارت های حرکتی حیوانات را بهبود می‌بخشد.

در افراد مبتلا به پارکینسون، سلول های عصبی تولید کننده دوپامین شروع به تجزیه و از بین رفتن می‌کنند. این بیماری به تدریج به صورت لرزش، حرکات غیر ارادی و مشکل در راه رفتن، گفتار و سایر اقدامات بروز می‌کند. اگرچه در حال حاضر قابل درمان نیست، اما مطالعات روشهای جدیدی را برای کاهش سرعت پیشرفت و کاهش شدت علائم از طریق داروهای جدید یا داروهای قدیمی استفاده مجدد، تحریک عمقی مغز یا درمان های پروبیوتیک پیشنهاد می‌دهند.

اما یک درمان نوظهور و بالقوه زمین شکن شامل سلول های بنیادی است. در چندین مطالعه، محققان از سلول های بنیادی برای رشد سلول های عصبی جدید تولید کننده دوپامین و سپس پیوند آنها به حیوانات استفاده کرده‌اند. و اکنون کار تیم UW-Madison نشان داده است که انجام این کار می‌تواند به بازگرداندن مدارهای مغزی آسیب دیده توسط پارکینسون کمک کند.

این تیم با تبدیل سلول های بنیادی جنینی انسان به سلول های عصبی تولید کننده دوپامین در آزمایشگاه شروع به کار کرد، سپس این سلول ها را به مغز میانی موش های دارای پارکینسون پیوند زد. مغز میانی بخشی از مغز است که معمولاً بیشترین آسیب را این بیماری وارد می‌کند.

بسیاری از چالش های درمان بیماری های نورودژنراتیو شبکه پیچیده مغز است. اما در طی چند ماه، محققان مشاهده کردند که سلولهای عصبی جدید رشد کرده و به قسمتهای مغز مسئول کنترل حرکت متصل شده‌اند. در همان زمان، مناطق نظارتی مغز با نورون های جدید ارتباط برقرار کرده و آنها را از تحریک بیش از حد محافظت کرده است. این تیم می‌گوید که هر دو مجموعه از این اتصالات جدید شباهت زیادی به نوع مدارهایی دارد که به طور طبیعی در مغز تشکیل می‌شود.

اما شاید مهمتر از همه، موش ها علائم پیشرفت در مهارت های حرکتی خود را نشان دادند. برای آزمایش معکوس، تیم نورون ها را مهندسی کردند تا به داروهای خاصی پاسخ دهند که می‌توانند عملکرد آنها را روشن یا خاموش کنند – و هنگامی که آنها را خاموش می‌کنند، مشکلات حرکتی بر می‌گردد.

مطالعه جدید از سایر موارد مشابه در گذشته پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر یک آزمایش بالینی انسانی در ژاپن در حال انجام است، جایی که بیماران پارکینسون پس از وعده نتایج آزمایشات روی میمون ها، مولدین نورون دوپامین را به مغز خود پیوند زدند. دوره مشاهده دو ساله آن مطالعه به زودی به پایان می‌رسد، بنابراین امیدوارم که مدت بیشتری منتظر نمانیم تا نتایج علنی شود.

محققان در مطالعه جدید می‌گویند که تکنیک آنها می‌تواند برای انواع دیگر سلولهای عصبی نیز سازگار شود تا اختلالات عصبی مختلف را درمان کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + ده =