پزشک ایرانی در بین 35 پزشک برتر جهان در پیوند سلول های بنیادی

پزشک ایرانی، امیرعلی حمیدیه، بنیانگذار پیوند کودکان در ایران، با مقاله “یک و نیم میلیون پیوند سلول های بنیادی خون ساز” در لیست 35 پزشک برتر پیوند سلول های بنیادی جهان قرار گرفته است.

مقاله‌ای با عنوان یک و نیم میلیون پیوند سلول های بنیادی خون ساز که بهبود مستمر و متفاوت دسترسی جهانی با استفاده از اهداکنندگان خانوادگی غیر همسان افزایش می‌دهد، در مجله بنیاد فراتا-استورتی منتشر شده است.

این پزشکان و محققان از مناطق مختلف جهان انتخاب شده اند که اقدامات خاصی را انجام دهند یا این علم را با استراتژی در منطقه خاصی از جهان گسترش دهند.

حمیدیه تنها پزشک ایرانی است که در این لیست گنجانده شده است. وی بنیانگذار اولین بانک اهدا کننده سلول های بنیادی خونساز در مدیترانه شرقی است و سابقه 15 ساله پیوند سلول های بنیادی خون ساز در دانشگاه علوم پزشکی تهران را دارد.

او همچنین عضو هیئت مدیره پیوند خون و مغز آسیا و اقیانوسیه (APBMT) و نماینده گروه پیوند خون و مغز مغز مدیترانه شرقی (EMBMT) در شبکه جهانی پیوند خون و مغز (WBMT) است.

این استاد برجسته برنده چندین جایزه بین المللی شده و بیش از 130 مقاله بین المللی در این زمینه منتشر کرده است.

حمیدیه افزود: پیوند سلول های بنیادی خونساز در جهان حدود 40 سال سابقه دارد. در 40 سال گذشته، بیش از 1.5 میلیون نفر در جهان پیوند سلول های بنیادی خونساز را دریافت کرده‌اند.

سهم مهم ایران در رشد علمی جهان

بر اساس پایگاه استنادی بین المللی اسکوپوس، سهم مقالات ایرانی با مشارکت بین المللی طی یک دوره هشت ساله (2013-2020) 209 درصد رشد چشمگیری داشته است و به عنوان پیشروترین کشور جهان در دیپلماسی علمی تبدیل شده است.

تعداد مقالات ایندکس شده توسط محققان ایرانی در وب سایت science در سال 2020 نسبت به سال 2013 122 درصد افزایش یافته است که ایران را با 69 هزار و 779 مقاله در رتبه 16 جهان و برای چند سال متوالی در بین کشورهای اسلامی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

این پیشرفت تنها به تعداد مقالات محدود نمی‌شود و سهم کشور از نظر مقالات برتر (کیفیت) از 0.95 درصد در سال 2013 به 4.28 درصد در سال 2020 رسید، که نشان دهنده رشد 350 درصدی تولید مقالات برتر جهان است.

منبع: TehranTimes

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دو =