پروتئین بیشتر در وعده صبحانه باعث رشد بهتر عضلات می‌شود

یک مطالعه جدید جذاب از محققان در ژاپن نشان می‌دهد که متابولیسم پروتئین های غذایی در فرد هنگام مصرف وعده های غذایی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

این مطالعه نشان داد که پروتئین مصرف شده در اوایل روز سلامت و رشد عضلات اسکلتی را بهبود می‌بخشد.

تغذیه کرونو یک منطقه نسبتاً جدید از علوم تغذیه است که روش های تأثیر ساعت شبانه روزی بر عملکردهای متابولیکی ما را بررسی می‌کند. به بیان ساده، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می‌دهد زمان غذا خوردن می‌تواند به اندازه آنچه می‌خوریم مهم باشد.

برای دهه ها این سوال وجود داشت که آیا بهتر است بزرگترین وعده غذایی روز را در عصر خورد یا نه؟

در حالی که برخی تحقیقات چاقی را با خوردن بیشتر کالری روزانه فرد در اواخر روز مرتبط دانسته اند، اما واضح است که ساعت بیولوژیکی هر فرد می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین هر قانون کلی خوردن یک اندازه و متناسب ممکن است بی فایده باشد.

این تحقیق جدید به طور خاص بررسی می‌کند که چگونه زمان روز بر متابولیسم پروتئین‌ها تأثیر می‌گذارد، به ویژه در مورد رشد عضلات اسکلتی. مرحله اول معطوف به موشهایی بود که روزانه دو وعده با پروتئین متفاوت تغذیه می‌کردند.

محققان دریافتند که مصرف پروتئین در صبح باعث رشد سریع عضلات اسکلتی نسبت به پروتئین مصرفی در شب می‌شود.

جالبتر اینکه، سرعت رشد عضلات در موشهایی که صبحانه پروتئینی 8.5 درصدی داشتند، در مقایسه با موشهایی که شام پروتئینی 11.5 درصدی داشتند، 17 درصد بیشتر بود.

یک آزمایش بیشتر با موش های فاقد ژن تنظیم کننده ریتم شبانه روزی هیچ تفاوتی در رشد عضلات اسکلتی بین صبحانه و شام پیدا نکرد. این تأیید تأثیری است که به نظر می‌رسد ساعت بیولوژیکی ارگانیسم بر متابولیسم پروتئین دارد.

در قسمت پایانی این تحقیق 60 نفر از افرادی که از یک نظرسنجی رژیم غذایی انتخاب شده بودند، استخدام شدند.

نیمی از گروه به طور معمول اکثر دریافتی روزانه خود را هنگام شام مصرف می‌کنند، در حالی که نیمی دیگر پروتئین بیشتری را هنگام صبحانه مصرف می‌کنند.

شواهد تاکنون حاکی از آن است که پروتئین کمتری باید در وعده های عصرانه و بیشتر در وعده های صبح مصرف شود.

افرادی که به عنوان صبحانه حجم بالایی مصرف می‌کنند، توده عضلانی اسکلتی بیشتری نشان می‌دهند و در تست قدرت گرفتن بهتر عمل می‌کنند.

محققان با احتیاط یادآوری می‌کنند که این بخش انسانی از مطالعه دلیل قطعی در رابطه علتی بین زمان مصرف و توده عضلانی اسکلتی نیست. در عوض، این به سادگی همبستگی را نشان می‌دهد که می‌تواند به یافته های مطالعه حیوانات مربوط باشد.

شیگنوبو شیباتا، رهبر تحقیق در دانشگاه Waseda، می‌گوید رژیم های غذایی غربی و آسیایی دارای مقدار پروتئین کم در وعده های صبحانه هستند.

او می‌گوید در حالی که مطمئناً برای درک دقیق چگونگی تأثیر ساعت شبانه روزی بر متابولیسم پروتئین و حجم عضلات، تحقیقات بیشتری لازم است، اما شواهد نشان می‌دهد که پروتئین کمتری در وعده های عصرانه و بیشتر در وعده های صبح مصرف شود.

شیباتا می‌گوید: به طور كلی برای انسان، پروتئین دریافتی در وعده صبحانه حدود 15 گرم است كه كمتر از آن است كه ما هنگام شام یعنی تقریبا 28 گرم مصرف می‌كنیم. یافته‌های ما به شدت از تغییر این هنجار و مصرف پروتئین بیشتر در هنگام صبحانه یا میان وعده صبح پشتیبانی می‌کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 2 =