واکسن های آینده کووید-19 با استفاده از سلول های T

سلول های T نوعی گلبول سفید هستند که می‌توانند آنتی‌ژن‌ها را برای دهه‌ها به خاطر بسپارند. واکسن‌هایی که با استفاده از این رویکرد جدید تولید می‌شوند ممکن است حفاظت پایدارتری را ارائه دهند.

واکسن‌های فعلی کووید-19، پروتئین اسپایک را در ویروس هدف قرار می‌دهند. این پروتئین به طور مکرر جهش می‌یابد، که می‌تواند واکسن های موجود در حال حاضر را کمتر موثر کند.

محققان در ایالات متحده اخیراً تأثیر سلول های T را بررسی کردند که پروتئین متفاوتی را در ویروس تشخیص می‌دهد. پروتئینی که به سرعت پروتئین اسپایک جهش نمی‌یابد.

همه واکسن‌های فعلی کووید-19 بدن را تشویق می‌کنند تا آنتی‌بادی‌هایی تولید کند که پروتئین اسپایک را در این ویروس، هدف قرار دهند. اما انواع مختلف این ویروس، اغلب دارای جهش در این پروتئین هستند.

محققان هشدار می‌دهند که با ادامه جهش‌های ویروس، ممکن است در برابر آنتی بادی‌ها مقاومت کنند و از حفاظت واکسن‌های موجود، فرار کنند.

در تلاش برای تولید واکسن‌های نسل دوم کووید-19، برخی از دانشمندان به دنبال بخش‌هایی از ویروس هستند که به سرعت جهش نمی‌یابند.

در میان آنها دانشمندانی از مرکز تحقیقات سلول های بنیادی گسترده، در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس هستند.

تیمی از این مرکز اخیراً مطالعه‌ای را تکمیل کرده‌اند که نشان می‌دهد سلول های T کمیاب، می‌توانند پروتئین متفاوتی در SARS-CoV-2 و طیف وسیعی از ویروس‌های کرونای دیگر را هدف قرار دهند.

بخشی از این پروتئین آنزیمی به نام پلیمراز ویروسی (RdRp) است. از نظر تئوری، واکسن‌های مبتنی بر RdRp می‌توانند پاسخ ایمنی طولانی‌تر و همچنین محافظت بیشتری در برابر انواع آینده ایجاد کنند.

نحوه عملکرد سلول های T

سلول های T ، سلول‌های سفید خون هستند که به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند.

هر کدام یک پروتئین منحصر به فرد به نام گیرنده سلول T روی سطح خود دارند که می‌تواند قطعات پروتئین‌های خارجی مانند پروتئین‌های ویروس را تشخیص دهد. این پروتئین‌های خارجی آنتی ژن نامیده می‌شوند.

هنگامی که گیرنده یک آنتی ژن را تشخیص می‌دهد، سلول های T به سرعت شروع به تکثیر می‌کنند و سلول هایی را که ویروس آلوده کرده است از بین می‌برند.

بسیاری از سلول های T پس از از بین رفتن عفونت از بین می‌روند. اما برخی از آنها به سلول های حافظه تبدیل می‌شوند و در بدن باقی می‌مانند و آماده مبارزه با ویروس در صورت بازگشت هستند.

شناسایی سلول های T با گیرنده‌های مورد علاقه می‌تواند زمان بر و پرهزینه باشد؛ زیرا آنها اغلب در تعداد بسیار کمی وجود دارند.

بررسی گیرنده های سلول T

نویسندگان مطالعه اخیر مجموعه‌ای از آزمایشات آزمایشگاهی را با RdRp انجام دادند.

برای بررسی اینکه آیا سیستم ایمنی انسان دارای گیرنده‌های سلول T است که RdRp را تشخیص می‌دهند، تیم از شرکت کنندگان سالم نمونه خون گرفتند و نمونه ها را در معرض RdRp قرار دادند. برخی از گیرنده‌های نمونه خون، پروتئین را تشخیص دادند.

دانشمندان با استفاده از یک تکنیک جدید توسعه یافته، توالی ژنتیکی گیرنده‌ها را شناسایی کردند. سپس سلول‌های T را برای حمل گیرنده‌هایی که RdRp را هدف قرار می‌دهند مهندسی کردند.

سپس تیم تصمیم گرفت تا دریابد که آیا این سلول‌های T اصلاح‌شده می‌توانند با موفقیت به کرونا ویروس ها از جمله SARS-CoV-2 متصل شوند و آن‌ها را بکشند.

نتایج چه بود

نویسندگان دریافتند که RdRp “بسیار حفاظت شده” است. به این معنی که RNA که آن را کد می‌کند کمتر در SARS-CoV-2 و سایر ویروس های کرونای انسانی جهش می‌یابد.

نویسندگان توضیح می‌دهند که این ثبات احتمالاً به دلیل نقش حیاتی آن در چرخه زندگی ویروس است.

گیرنده‌های سلول T از افرادی که هرگز به کرونا مبتلا نشده بودند، بخشی از RdRp را تشخیص دادند. همانطور که انتظار می‌رفت، گیرنده‌های جدا شده در آزمایشگاه سلول‌های حاوی این آنزیم را شناسایی و از بین بردند.

دکتر اوون وایت، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: ما از اینکه سلول‌های T، می‌تواند سلول‌های خاص را شناسایی کند، شگفت‌زده شدیم؛ زیرا انتظار می‌رفت که فرکانس پیش‌بینی‌شده چنین سلول‌هایی کم باشد.

این می‌تواند مکمل طرح‌های واکسن فعلی باشد که پروتئین اسپایک را برای تولید آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده هدف قرار می‌دهند.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 3 =