نقش ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: استفاده از مکمل و نقش ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی افراد دچار کمبود ویتامین D، مفید است.

 
دکتر جلال الدین میرزای رزاز بابیان این مطلب، اظهار کرد: افرادی که به هر دلیل با نور خورشید مواجهه کافی ندارند، ممکن است دچار کمبود ویتامین D شوند که یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن است. افرادی که اخیرا با نور خورشید مواجهه نداشته و یا ظرف چند ماه گذشته، مکمل ویتامین D مصرف نکرده اند.

وی در خصوص نقش ویتامین D در پیشگیری از عفونت تنفسی و دیدگاه های مختلفی که در این زمینه وجود دارد، گفت: نقش ویتامین D در پیشگیری از عفونت تنفسی مورد سوال و مناقشه است، هر چند آخرین گزارش چاپ شده در مجله معتبر BMJ، اثربخشی آن را گزارش کرده است، به خصوص در افرادی که کمبود ویتامین دارند. نکته مهم آن است که کمبود ویتامین D انسان را مستعد ابتلا به عفونت های تنفسی می کند و دریافت بالای آن نیز کارایی ندارد.

 رییس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور درخصوص دوز موردنیاز افراد به ویتامین دی، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد استفاده از دوزهای کوچک روزانه یا هفتگی بهتر از دوزهای بزرگ باشد و با توجه به گزارشات متعدد از کمبود ویتامین D در مردم ایران، پیشنهاد می شود که براساس دستور العمل تجویز مکمل، افراد بالای 2 سال، روزانه 800 واحد بین المللی و یا مصرف سه قرص 2000 واحدی در هفته و افراد زیر 2 سال 400 واحد روزانه مصرف کنند.


وی تصریح کرد: ویتامین D به دو صورت وارد بدن انسان می‌شود، یا توسط نور خورشید از پیش ساز آن در پوست    dehydrocholesterol-7 سنتز می شود یا از رژیم غذایی دریافت می شود. نقش دقیق ویتامین D در سیستم ایمنی کاملا شناخته شده نیست، چراکه پاسخ ایمنی یک فرایند static نیست و بستگی به stage of infection دارد. براساس مطالعات  activated human T endothelial cells , and B cells lining the upper and lower respiratory tract فرم غیر فعال این ویتامین را به فرم فعال آن تبدیل می کند.

 دکتر رزاز در پایان گفت: نکته مهم دیگر آن است که2D OH)) 1a,25 تولید defensin و cathelicidin را به عنوان آنتی بیوتیک های اندوژنوس تحریک می کند که نه تنها عفونت های میکروبی بلکه اثرات مخربی بر عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا دارد. شایان ذکر است، که تولید cathelicidin وابسته به دوز سرمی2D OH)) 1a,25 است و دوز ng/ml30 برای تولید cathelicidin لازم است و دوزهای بالاتر از40 ng/ml کارآمد نیست.

بامد مرجع تخصصی تجیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «نقش ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی بدن انسان;

  1. خانم ها در ایران حتما باید مکمل D را استفاده کنند به خاطر پوششی که دارند کمتر نور خورشید دریافت میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − یک =