میزان آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا

افراد مبتلا به عفونت قبلی کووید 19 پس از تزریق یک دوز واکسن کرونا، سطح آنتی بادی مشابهی با افراد بدون عفونت قبلی پس از دریافت دو دوز واکسن داشتند.

نتایج، که باید در جمعیت های بزرگ و متنوع تأیید شود، ممکن است به استراتژی ای برای افزایش عرضه محدود واکسن در برابر کرونا اشاره کند.

اکنون کشورهای جهان در حال رقابت برای واکسیناسیون مردم در برابر کرونا SARS-CoV-2 هستند. این یکی از بلند پروازانه ترین برنامه‌های واکسیناسیون است.

دو مورد از واکسن‌های مورد استفاده در جهان به دو دوز تزریق نیاز دارد که چندین هفته بین تزریق دوز اول و دوز دوم باید فاصله باشد.

مطالعات کوچک نشان می‌دهد افرادی که قبلاً به کووید 19 مبتلا بودند ممکن است تنها با دریافت یک دوز واکسن پاسخ ایمنی قوی دریافت کنند.

اگر چنین افرادی با یک دوز واکسینه شوند، این می‌تواند کاربرد بیشتری برای دیگران ایجاد کند.

برای بررسی این سوال در گروه بزرگتری از افراد، محققان به سرپرستی دکتر جاناتان براون، سوزان چنگ و کیمیا سبحانی از مرکز پزشکی سیدرز-ساینای از نمونه خون اهدا شده توسط کارکنان مراقبت های بهداشتی در بیمارستان خود استفاده کردند.


آنتی بادی کرونا تا چه زمانی در بدن کودکان باقی می‌ماند


این تیم سطح آنتی بادی های خون را قبل از واکسیناسیون و سپس بعد از هر دو دوز واکسن اندازه گیری کردند.

آنها سطوح افرادی را که قبلاً مبتلا به کووید 19 بودند با افرادی که هرگز این ویروس را نداشتند مقایسه کردند. نمونه خون بین 7 تا 21 روز پس از هر واکسیناسیون گرفته شد.

این مطالعه تا حدی توسط موسسه ملی سرطان NIH (NCI) و موسسه ملی قلب، ریه و خون (NHLBI) تأمین مالی شده است.

در زمان مطالعه بیش از 1000 نفر در سیدرز-ساینایدو دوز واکسن دریافت و تقریباً همه قبل از واکسیناسیون نمونه خون ارائه کرده بودند.

حدود 500 نمونه پس از اولین دوز، 35 مورد از آنها قبلاً آلوده به کرونا بودند. کمتر از 240 نمونه پس از دوز دوم ارائه شد، 11 مورد از آنها قبلاً ویروس داشتند.

به طور کلی، افرادی که قبلاً به کرونا آلوده شده بودند، در هر سه نقطه زمانی آنتی بادی بالاتری داشتند.

میزان آنتی بادی های گرفته شده قبل از واکسیناسیون در افرادی که قبلاً به این ویروس آلوده شده بودند مشابه آن چیزی بود که در افراد غیر آلوده پس از اولین تزریق مشاهده شد.

سطح آنتی بادی در افراد آلوده قبلاً پس از اولین تزریق آنها به همان اندازه از افراد غیر آلوده پس از تزریق دوم بود.

محققان از دو آزمایش مختلف استفاده کردند تا ببینند آیا آنتی بادی های موجود در خون افراد می توانند ویروس را خنثی کنند یا خیر.

پس از یک دوز واکسن، آنتی بادی‌های افراد قبلاً آلوده پس از دو دوز مشابه با افراد غیر آلوده انجام شد.

سبحانی می‌گوید: به طور کلی، افرادی که قبلاً به کووید 19 آلوده بودند، پس از دریافت یک دوز واکسن، آنتی بادی‌ای را ایجاد کردند که قابل مقایسه با واکسیناسیون دو دوز برای افراد بدون عفونت قبلی است.

به نظر می‌رسد که یک دوز تقویت کننده واحد که به افراد قبلاً آلوده داده می‌شود، همان مزایایی را دارد که دو دوز به افراد بدون عفونت قبلی می‌دهند.

قبل از استفاده از این استراتژی در بین عموم مردم، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. این شامل پیگیری طولانی مدت برای مشاهده مدت زمان ایمنی بدن پس از یک دوز در افراد آلوده قبلی است.

نمونه‌های بزرگتر از جمعیت های مختلف نیز برای محاسبه تغییرات فردی در پاسخ های ایمنی به عفونت و واکسیناسیون مورد نیاز است.

منبع: The National Institutes of Health

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =