مهار کننده های آنزیمی تجربی می‌تواند داروی جدید برای درمان سرطان باشد

دانشمندان در کمبریج با هدف قرار دادن آنزیم های بیش فعال که می‌توانند منجر به بیماری شوند، روش جدیدی را برای مبارزه بالقوه با نوعی سرطان خون نشان داده‌اند. اگر نتایج آزمایش های موش به انسان منتقل شود، می‌تواند اولین مورد از کلاس جدید داروهای سرطانی باشد.

سرطان خون حاد میلوئیدی (AML) یک سرطان خون تهاجمی است و به طور کلی چشم پوشی می‌کند. نوعی سلول بنیادی به نام میلوبلاست را تحت تأثیر قرار می‌دهد که قرار است به سلول های سفید خون موسوم به میلوئید تبدیل شود.

اما در بیماران مبتلا به AML، میلوبلاست ها در حالت نابالغ خود یخ می‌زنند، و در مغز استخوان شروع به جمع شدن می‌کنند.

در مطالعات اخیر، محققان یکی از مسیرهای منجر به بیماری را کشف کردند. تولید پروتئین ها در DNA سلول ها رمزگذاری می‌شود و آنزیم ها آن را به RNA رونویسی می‌کنند و از آن برای ساخت پروتئین در صورت لزوم استفاده می‌کنند. مشخص شد که یک آنزیم خاص، معروف به METTL3، در بیماران مبتلا به AML بیش از حد بیان می‌شود و منجر به پیشرفت بیماری می‌شود.

در مطالعه جدید، تیم کمبریج مولکولی به نام STM2457 را شناسایی کردند که می‌تواند METTL3 را مهار کند. این می‌تواند راهی کاملاً جدید برای درمان نه تنها AML، بلکه سایر سرطان هایی که از آنزیم های نامنظم شروع می‌شوند، باز کند.

پروفسور تونی کوزاریدس، نویسنده اصلی مطالعه، می‌گوید: پروتئین ها برای عملکرد بدن ما ضروری هستند و با روشی تولید می‌شوند که شامل ترجمه DNA ما به RNA با استفاده از آنزیم ها است.

گاهی اوقات، این روند می‌تواند به اشتباه منجر شود و عواقب بالقوه مخربی برای سلامتی انسان دارد. تاکنون هیچ کس این روند اساسی را به عنوان راهی برای مبارزه با سرطان هدف قرار نداده است. این آغاز دوره جدیدی برای درمان سرطان است.

برای آزمایش آن، تیم تحقیقاتی سلولهای سرطانی را در آزمایشگاه رشد داده و از بیماران AML گرفته و آنها را با STM2457 معالجه کرد. با اطمینان کافی، این دارو گسترش و رشد سرطان را به طور قابل توجهی متوقف کرده و آنها را از بین برد.

در مرحله بعدی، محققان این سلولهای بیمار AML را به موش پیوند زدند. مزایای مشابه دیده شد – گسترش و رشد سلول های سرطانی کند شد و موش ها بیشتر از گروه شاهد زندگی کردند. تعداد سلولهای سرطانی در مغز استخوان و طحال حیوانات نیز کمتر بود. نکته مهم، هیچ عارضه جانبی سمی مشاهده نشد.

این تیم می‌گوید که گام های بعدی تولید نسخه های پیشرفته تری از مولکول ها و آزمایش آنها بر روی انسان است. آزمایشات بالینی فاز 1 می‌تواند از اوایل سال آینده آغاز شود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزمات مصرفی

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =