مطالعه متاآنالیز آکسفورد نشان دادند که عسل موثرترین درمان سرفه و سرماخوردگی است

یک بررسی جدید و متاآنالیز سیستماتیک جدید توسط یک پژوهشگر از دانشگاه آکسفورد، تأثیر عسل را به عنوان درمانی در ردیف اول عفونتهای دستگاه تنفسی فوقانی (URTI) تأیید می‌کند. این مطالعه نشان می‌دهد که آنتی بیوتیک ها برای درمان سرفه های جزئی و سرماخوردگی بی اثر هستند و عسل مطابق شواهد جمع آوری شده تا کنون تسکین بالایی را ارائه می‌دهد.

عسل اثرات ضد میکروبی زیادی ندارد ولی بسیار برای درمان سرفه مفید است. در سال 2018، مؤسسه ملی بهداشت و درمان و سلامت عمومی انگلستان به پزشکان و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، گفت: باید عسل قبل از آنتی بیوتیک ها برای بیماران مبتلا به سرفه خفیف و سرماخوردگی تجویز شود.

این توصیه‌های اولیه براساس تعدادی از مطالعات پراکنده انجام شده است که به بررسی تأثیر عسل در درمان علائم مختلف ناشی از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی می‌پردازند. کاهش درمان های غیرضروری آنتی بیوتیکی دلیل اصلی تغییر این توصیه های بهداشت عمومی بود.

تنها بررسی سیستماتیک قبلی در مورد این موضوع، بر اثربخشی عسل در معالجه علائم سرفه در کودکان متمرکز شده است. تحقیقات جدید اولین بررسی جامع از داده‌های کارآزمایی بالینی را در کلیه گروه های بیمار ارائه می‌دهد، با تمرکز کلی بر اینکه آیا عسل در درمان علائم دستگاه تنفسی فوقانی از سایر روشهای درمانی مؤثرتر است.

این مطالعه جدید روی 14 کارآزمایی بالینی که در مورد اثربخشی عسل در درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی انجام شده بود، تست شد. کارآزمایی های موجود در مطالعه البته کاملاً متنوع بود. فقط دو آزمایش به طور خاص عسل را با دارونما مقایسه کردند، در حالی که بقیه عسل را در برابر انواع استراتژی های “مراقبت معمول” به جای شربت های بدون نسخه ضد سرفه گرفته تا داروهای ضد هیستامین قرار می‌دادند.

محققان دریافتند که عسل در کاهش علائم دستگاه تنفسی فوقانی در مقایسه با تمام اقدامات درمانی معمول مؤثر است. محدودیت اصلی ذکر شده در این تحقیق، کمبود آزمایشات کنترل شده با دارونما است که مستقیماً در مورد اثربخشی عسل تحقیق می‌کنند، بنابراین یکی از توصیه های محققان، نیاز به یک آزمایش بزرگ کنترل شده با دارونماها دارد.

نویسندگان در متاآنالیز جدید نتیجه گرفتند: عسل یک روش درمانی مکرر است که برای بیماران شناخته شده است. وی همچنین گفت: همچنین ارزان است، دسترسی آسان و مضرات محدودی دارد. وقتی پزشکان می‌خواهند URTI تجویز کنند، ما عسل را به عنوان جایگزینی برای آنتی بیوتیک ها توصیه می‌کنیم. عسل مؤثرتر و مضر تر از گزینه های مراقبت معمول است و از ایجاد آسیب در برابر مقاومت ضد میکروبی جلوگیری می‌کند.

محققان به وضوح می‌افزایند، عسل یک ماده پیچیده و ناهمگن است که به شکل های مختلفی درست می‌شود، بنابراین برخی از انواع عسل‌ها ممکن است در معالجه سرفه و سرماخوردگی مؤثر باشند. یادآور می‌شود، که با وجود تنوع گسترده ای از انواع عسل مورد استفاده در آزمایشات بالینی که مورد بررسی قرار گرفت، نتایج به طور قابل توجهی امید بخش بود. این یک سیگنال اطمینان بخش به شما می‌دهد که اگرچه برخی از عسل ها ممکن است از سایرین موثرتر باشند، اما هر عسل تا حدودی مفید است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (18 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «مطالعه متاآنالیز آکسفورد نشان دادند که عسل موثرترین درمان سرفه و سرماخوردگی است;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − پنج =