مطالعه‌ای که نشان می‌دهد آنتی بادی ویروس کرونا طی چند ماه کاهش می‌یابد

محققان بریتانیایی پیشنهاد می‌کنند که سطح آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به کرونا ممکن است در ماه های پس از عفونت اولیه به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با آزمایش صدها هزار نفر در طی سه ماه، یک مطالعه شیوع آنتی بادی‌ها را کاهش داد و سوالاتی را درباره ایمنی طولانی مدت ایجاد کرد.

اکنون ماه ها است که محققان از آزمایش های آنتی بادی برای فهمیدن عوارض جانبی نحوه انتشار ویروس کرونا در میان جمعیت های مختلف استفاده می‌کنند. آنتی بادی های ضد ویروس، که در آزمایش خون خراش انگشت قابل تشخیص است، می‌تواند به طور موثر نشان دهد که آیا شخصی قبلاً آلوده شده است یا خیر.

تحقیق جدید 365،104 بزرگسال را در سه مرحله آزمایش بین ژوئن و سپتامبر مورد آزمایش قرار داد. در طول دوره مطالعه، بیش از 17000 نفر از نظر آنتی بادی کرونا مثبت بودند و 30 درصد از افراد با عفونت بدون علامت مواجه شدند.

شیوع آنتی بادی ها در سه دوره آزمایش کاهش یافته است، 6 درصد در دور اول به 4.4 درصد در آخرین مرحله. بیشترین افت شیوع آنتی بادی در افرادی رخ داده است که سابقه گزارش کرونا را ندارند. این نشان می‌دهد که آنتی بادی ها ممکن است در موارد خفیف بدون علامت، در مقایسه با کسانی که عفونت های علامتی شدیدتری دارند، با سرعت بیشتری کاهش یابد.

‌هلن وارد، یکی از نویسندگان این مطالعه جدید، توضیح می‌دهد: این مطالعه بسیار گسترده نشان داده است که نسبت افراد با آنتی بادی قابل تشخیص با گذشت زمان در حال کاهش است. ما هنوز نمی‌دانیم که آیا این افراد این افراد را در معرض خطر آلوده شدن مجدد به ویروس عامل کرونا قرار می‌دهد یا خیر، اما ضروری است که همه افراد به دنبال راهنمایی برای کاهش خطر برای خود و دیگران باشند.

یکی از مفاهیم قابل توجه این یافته های جدید این است که مطالعات احتمالی آنتی بادی برای ردیابی تعداد افراد در یک جمعیت خاص به ویروس آلوده، نیستند. اگر آنتی بادی های قابل تشخیص چند ماه پس از عفونت شروع به ضعف کنند، این نوع آزمایشات برای اندازه گیری قرار گرفتن در معرض تجمع جمعیت مفید نیستند.

مطالعه جدید به طور صریح سوالات مربوط به عفونت مجدد ویروس کرونا یا ایمنی طولانی مدت را ارائه نمی‌دهد. پل الیوت، مدیر برنامه تحقیق آنتی بادی در کالج امپریال لندن، اظهار داشت که کاهش پادتن ها لزوماً به معنای آلوده شدن مجدد فرد به ویروس نیست، اما از طرف دیگر، وجود آنتی بادی ها به معنای مصونیت نیست.

الیوت می‌گوید: آزمایش مثبت برای آنتی بادی به معنای مصونیت از کرونا نیست. هنوز مشخص نیست که آنتی بادی های ایمنی چه سطحی را فراهم می‌کنند یا این مصونیت برای چه مدت ادامه دارد. اگر کسی از نظر وجود آنتی بادی مثبت است، هنوز هم باید از دستورالعمل های ملی از جمله اقدامات فاصله یابی اجتماعی، در صورت داشتن علائم، از پوشش صورت استفاده کند.

الكساندر ادواردز، از دانشگاه ردینگ، می‌گوید كه كاهش سطح آنتی بادی لزوماً با از دست دادن ایمنی بدن برابر نیست، با اشاره به اینكه با بهبودی افراد از عفونت، سطح آنتی بادی به طور طبیعی كاهش می‌یابد. بنابراین مشاهده افت شیوع آنتی بادی در جامعه امری غیرمعمول نیست.

ادواردز که در این مطالعه جدید کار نکرده است، می‌گوید: آنچه مشخص نیست این است که اگر فرد برای دومین بار با ویروس کرونا روبرو شود، سرعت آنتی بادی دوباره به سرعت افزایش می‌یابد. وی گفت: این احتمال وجود دارد که آنها به سرعت پاسخ دهند و یا بیماری خفیف تری داشته باشند یا از طریق حافظه ایمنی محافظت شوند. بنابراین حتی اگر آزمایش سریع آنتی بادی دیگر مثبت نباشد، باز هم ممکن است فرد در برابر عفونت مجدد محافظت شود.

هشت ماه پس از این بیماری همه گیر یکی از بزرگترین سوالات بی پاسخ این است که چه مدت مصونیت بدنبال عفونت اولیه ادامه دارد. موارد بالینی تایید شده از عفونت مجدد کرونا هنوز بسیار نادر است، و با وجود این مطالعه به نظر می‌رسد سطح آنتی بادی کاهش می‌یابد، چندین استراتژی دیگر وجود دارد که سیستم ایمنی بدن ما برای مقابله با عفونت ها استفاده می‌کند.

الونور رایلی، متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه ادینبورگ، می‌گوید: … زود است اگر تصور کنیم این بدان معناست که ایمنی به کرونا دوام نمی‌آورد، این مطالعه به غلظت آنتی بادی، عملکرد آنتی بادی نگاه نمی‌کند یا سایر جنبه های ایمنی مانند ایمنی سلول T و مسیر حرکت سطح آنتی بادی را در همان افراد در طول زمان بررسی نمی‌کند.

رایلی همچنین خاطرنشان می‌کند که این تحقیق نباید به این معنی باشد که ایمنی ناشی از واکسن کوتاه مدت خواهد بود. واکسن ها حاوی محرک های ایمنی بدن هستند، که به گفته وی واکنش های ایمنی با دوام را به روش هایی ایجاد می‌کند که متفاوت از عفونت طبیعی است.

با این حال، یک استراتژی که این یافته ها سوال می‌کنند این است که آیا ایمنی گله از طریق عفونت طبیعی قابل دستیابی است؟ رولند کائو، از دانشگاه ادینبورگ، فکر می‌کند این داده ها شواهد نشان می‌دهد که استراتژی ایمنی گله فاقد اعتبار است.

یکی از مهمترین ملاحظات در برنامه همه گیری آینده ما، نقش ایمنی است – آیا افرادی که قبلاً آلوده شده‌اند در برابر عفونت مجدد محافظت می‌شوند، در نهایت منجر به مصونیت گله می‌شوند؟ از کائو می‌پرسد.

این مطالعه شواهدی را نشان می‌دهد که سطح پاسخ ایمنی بدن در طی یک دوره نسبتاً کوتاه (سه ماه) کاهش یافته است، نشان می‌دهد که چنین برنامه ریزی آینده نمی‌تواند اثرات مفید عفونت قبلی را مسلم بداند – مهم این است که اگر نتایج این مطالعه قوی باشد، این این بدان معنی است که هر استراتژی متکی به مصونیت گله فاقد اعتبار است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه دربارهٔ «مطالعه‌ای که نشان می‌دهد آنتی بادی ویروس کرونا طی چند ماه کاهش می‌یابد;

  1. به تازگی فهمیدن کمتر از دو ماه بدن آنتی بادی دارد این خیلی ناراحت کننده است.

  2. وقتی با خود ویروس آنتی بادی در بدن کم است پس واکسن هم زیاد تاثیر ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + هجده =