مشخص شد که سم زنبورعسل در برابر سرطان سینه بسیار قوی است

دنیای طبیعی مملو از ترکیباتی است که می‌تواند به ما آسیب برساند، اما دانشمندان پزشکی همچنان به ما نشان دادند که چگونه می‌توانند آنها را حتی به داروهای نجات دهنده تبدیل کنند. یک کشف پیشگامانه توسط دانشمندان در استرالیا این است که، تیم تحقیق نشان داد چگونه می‌توان از یک ماده سازنده سم زنبور عسل به عنوان سلاحی “فوق العاده قوی” در برابر سرطان سینه استفاده کرد.

این تحقیق در موسسه تحقیقات پزشکی هری پرکینز استرالیا انجام شد، جایی که دانشمند چند سال گذشته را صرف بررسی توانایی درمانی سم زنبور عسل کرده است.

ما قبلاً دیده‌ایم که چگونه می‌توان از پپتیدها و پروتئین‌های خاص موجود در سم زنبور عسل برای انتقال داروها از طریق سد مغز خون و حتی ایجاد حسگرهای مواد منفجره استفاده کرد، اما تحقیقات بر نحوه استفاده از آن برای درمان سرطان‎های مختلف سینه متمرکز است. کار وی بر روی یک ترکیب فعال در سم زنبور عسل به نام ملیتین متمرکز است و اینکه چگونه می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی در انواع مختلف بالینی سرطان سینه شود.

نویسنده تحقیق، دافی توضیح می‌دهد: ما سم زنبور عسل را روی سلول های طبیعی سینه و سلول های زیرگروه های بالینی سرطان پستان آزمایش کردیم: گیرنده هورمون مثبت، سرطان پستان سه گانه غنی شده با HER2 منفی.

تیم تحقیق دریافت که می‌توان از غلظت معینی از سم زنبور عسل برای القای مرگ در 100 درصد سلولهای سرطانی استفاده کرد، در حالی که سلولهای سالم را تا حد زیادی آسیب نمی‌بیند. در همین حال، به گفته دافی، غشا سلول‌های سرطانی را به طور کامل در 60 دقیقه از بین می‌برد.

وی گفت: ما هر دو سم زنبور عسل و ملیتین را به طور قابل توجهی، به طور انتخابی و به سرعت از میزان زنده ماندن سرطان سینه سه گانه منفی و سلول‌های سرطان سینه غنی شده با HER2 كشیدیم.

دانشمندان مشاهدات جالبی راجع به نحوه عملکرد ملیتین انجام دادند. در طی 20 دقیقه ، تیم دریافت که این ترکیب برای جلوگیری از برخی از مسیرهای اصلی سیگنالینگ استفاده می‌شود که توسط سلول‌های سرطانی برای رشد و تولید مثل استفاده می‌شود. این توانایی ملیتین در خاموش کردن این پیامهای کلیدی شیمیایی با سرکوب فعالیت گیرنده‌های خاص، یکی از مهمترین یافته‌های این تحقیق بود و یکی از علاقه مندان تیم در مورد اینکه تحقیقات از کجا می‌تواند منجر به سرکوب شود.

پروفسور پیتر کلینکن، دانشمند استرالیای غربی، می‌گوید: این یک مشاهده فوق العاده هیجان انگیز است که ملیتین، یکی از اجزای اصلی سم زنبور عسل، می‌تواند رشد سلولهای کشنده سرطان سینه، به ویژه سرطان سینه منفی سه گانه را سرکوب کند. چگونه ملیتین با مسیرهای سیگنالینگ در سلولهای سرطانی پستان تداخل می‌کند تا همانند سازی سلول کاهش یابد. این یک مثال شگفت انگیز دیگر از مکانی که می‌توان از ترکیبات موجود در طبیعت برای درمان بیماری‌های انسان استفاده کرد، ارائه می‌دهد.

به طور امیدوارکننده‌ای، تیم همچنین فرم های مصنوعی ذوب تولید کرده و آن را در برابر سلول های سرطانی آزمایش کرد، و متوجه شد که اکثر خواص ضد سرطانی نسخه طبیعی را منعکس می‌کند. یکی از عملکردهای آن سوراخ شدن غشای سلولی سرطان سینه است، بنابراین دانشمندان بررسی کردند که آیا می‌توان از آن در ترکیب با درمان های سرطانی موجود مانند داروهای شیمی درمانی استفاده کرد یا به طور بالقوه به آنها امکان دسترسی آسان به سلول های سرطانی را می‌دهد.

دافی می‌گوید: ما دریافتیم كه می‌توان از ملیتین با مولكول های كوچك یا شیمی درمانی مانند دوكتاكسل برای درمان انواع بسیار تهاجمی سرطان سینه استفاده كرد. ترکیب ملیتین و دوتاكسل در كاهش رشد تومور در موش ها بسیار موثر بود.

اگرچه بسیار امیدوار کننده است، اما تحقیق بسیار ابتدایی است. از اینجا، این تیم امیدوار است تا مطالعات بیشتری را در مورد بررسی بهترین روش های تولید ملیتین، همراه با احتمال عوارض جانبی سمی و آنچه ممکن است یک دوز مطمئن باشد، انجام دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

4.9/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهی در “مشخص شد که سم زنبورعسل در برابر سرطان سینه بسیار قوی است

  1. سم زنبور عسل می‌تواند رشد سلولهای کشنده سرطان سینه کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 10 =