لنز چشمی چیست؟

لنز چشمی ، برای اصلاح بینایی در افراد مبتلا به اختلالات بینایی است که در آن نقطه کانونی چشم به شبکیه برخورد نمی‌کند. همچنین از لنزها نیز می‌توان برای رفع مشکلاتی مانند آستیگماتیسم استفاده کرد.

آنها در اشکال مختلفی از جمله لنزهای پلاستیکی و شیشه ای استفاده شده در عینک، لنزهای تماسی که در تماس مستقیم با چشم هستند، و کاشت لنزهایی که با جراحی در چشم قرار می‌گیرند، وجود دارند.

دریافت نسخه برای یک لنز، از چشم پزشکی ضروری است؛ اگرچه برخی از افراد می‌توانند دید خود را با لنزهای بدون نسخه اصلاح کنند.

نحوه عملکرد لنز چشمی

لنز های چشمی برای دوربینی یا نزدیک بینی، جایی که نقطه فوکوس در جلو یا پشت شبکیه قرار دارد، درست می‌شوند.

آنها برای تنظیم نقطه کانونی خمیده می‌شوند و اجازه می‌دهند نور دقیقاً به شبکیه چشم برخورد کند و به افراد اجازه می‌دهد تمرکز کنند. لنزهای دیگر می‌توانند ویژگی‌های اضافی داشته باشند.


در مورد تجهیزات چشم پزشکی بیشتر بدانید


اولین طرح لنز های چشمی، شیشه‌ای بود. اما عینک‌های مدرن، معمولاً از پلاستیک برای جذب نور و سبک شدن وزن خود استفاده کنند، اگرچه لنزهای شیشه‌ای هنوز در دسترس هستند.

لنز های تماسی

لنزهای تماسی، از طرح های سخت و نرم، روی سطح چشم استفاده می‌کنند. سطوح آنها منحنی می‌شود تا نور را خم کند و مطمئن شود که به نقطه مناسب برخورد می‌کند.

یکی از مزیت های لنزهای تماسی، دامنه دید وسیع است. افرادی که از عینک استفاده می‌کنند ممکن است در نزدیکی لبه عدسی با اعوجاج مواجه شده و حواسشان به فریم عینک پرت شود. بسیار مهم است که عینک را به درستی قرار دهید تا مانع دید فرد نشود.

کاشت لنز چشمی

کاشت لنز یک گزینه دیگر است و برای بیمارانی که آسیب شدیدی در لنزهای طبیعی خود دارند در نظر گرفته شود. این نوع لنز چشمی پس از تعیین نسخه مناسب در یک روش جراحی استریل توسط جراح کاشته می‌شود.

بسته به موقعیت، ممکن است اصلاح دید اضافی برای کمک به بیمار برای دیدن واضح ضروری باشد. ایمپلنت‌ها می‌توانند بسیار پرهزینه باشند، اما نیازهای نگهداری و تعویض مشابه عینک و لنز را ندارند.

شغل های مربوط به لنز های چشمی

متخصصان طراحی لنز چشمی می‌توانند در تاسیسات تولید لنز، آسیاب لنزها و رسیدگی به سفارشات پیچیده کار کنند.

آنها همچنین می‌توانند در محیط های آزمایشگاهی، طراحی نسل های جدید لنزها و بهبود گزینه های تصحیح بینایی برای افراد دارای اختلالات بینایی کار کنند.

بسیاری از بیماران مستقیماً با افرادی که لنزهای آنها را می‌سازند ارتباط برقرار نمی‌کنند. در عوض، آنها توسط چشم پزشک معاینه می‌شوند که نسخه مناسب را تعیین می‌کند و لنزهای لازم را از سازنده سفارش می‌دهد.

منبع: thehealthboard

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − شش =