عصاره قارچ سفید رشد سرطان پروستات را متوقف می‌کند

دانشمندان به جستجوی داروهای قدرتمندتر برای جذب سلولهای سرطان پروستات و جلوگیری از رشد تومور ادامه می‌دهند و طبیعت همچنان منبع الهام غنی برای آنها فراهم می‌کند.

آخرین نمونه مربوط به قارچ های سفید دکمه ای است که تیمی از محققان دریافتند می‌تواند رشد تومور پروستات را در مدل های موش سرکوب کرده و علائم دیگری از فعالیت ضد سرطانی را القا کند.

این تحقیق با هدایت شیوان چن، از مرکز تحقیقات سرطان City of Hope انجام شد، که تحقیقات قبلی در مورد قارچ های دکمه ای سفید و سرطان نتایج جالب توجهی را به دست آورده بود.

به عنوان بخشی از یک آزمایش بالینی مرحله یک، پودر قارچ دکمه سفید به بیماران مبتلا به سرطان پروستات مکرر داده شد، که به نظر می‌رسد سطح آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را در خون آنها کاهش می‌دهد.

اگرچه افزایش سطح PSA می‌تواند به عنوان نشانگر زیستی سرطان پروستات باشد، اما همچنین می‌تواند نتیجه عفونت یا تومورهای کاملاً خوش خیم باشد که هرگز نیازی به درمان ندارند. در نتیجه، خواندن زیاد PSA اغلب می‌تواند منجر به بیوپسی و عصبانیت غیرضروری برای بیماران شود، تا 75 درصد از مردانی که این قرائت ها را برمی‌گردانند و سپس نتایج منفی سرطان را از بیوپسی های خود باز می‌گردانند.

در هر صورت، برای چن و تیمش، اثرات پودر قارچ دکمه سفید بر روی سطح PSA به اندازه کافی قابل توجه بود تا تحقیقات بیشتر را تضمین کند.

بنابراین آنها آزمایشات جدیدی را برای بررسی مکانیسم های این رابطه انجام دادند، از سلول های سرطانی پروستات که در آزمایشگاه تحت عصاره قارچ دکمه سفید قرار گرفتند.

با انجام این کار، تیم تحقیق دریافتند که این عصاره فعالیت گیرنده های آندروژن را که سلولهای سرطانی به رشد آنها بستگی دارند، سرکوب می‌کند.

شیائوکیانگ وانگ، یکی از نویسندگان، می‌گوید: آندروژن ها، نوعی هورمون جنسی مردانه، با اتصال به گیرنده آندروژن و فعال کردن آن‌، باعث رشد سلول های سرطانی پروستات می‌شوند. به نظر می‌رسد که قارچ های دکمه سفید فعالیت گیرنده آندروژن را سرکوب می‌کنند.

در آزمایش های بیشتر، تیم تحقیقاتی موش های کاشته شده با تومورهای پروستات انسانی را با عصاره قارچ دکمه سفید درمان کرد.

پس از شش روز درمان، مشخص شد که این عصاره سرکوب قابل توجهی از رشد تومور را همراه با کاهش سطح PSA ایجاد می‌کند.

وانگ می‌گوید: ما دریافتیم كه قارچ های سفید دكمه ای حاوی مواد شیمیایی هست كه می‌توانند فعالیت گیرنده آندروژن را در مدل های موش مسدود كنند و نشان می‌دهد این قارچ می‌تواند سطح PSA را كاهش دهد. در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است، ممکن است روزی قارچ های سفید دکمه ای بتوانند در پیشگیری و درمان سرطان پروستات نقش داشته باشند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + دوازده =