شکستن انحصار تولید کیت تشخیصی ACT در ایران

محققان جوان شرکت دانش بنیان فنتام در پارک فناوری پردیس با بومی سازی کیت تشخیصی ACT که درجراحی‌های قلب و عروقی کاربرد دارد، انحصار تولید آن در آمریکا را شکستند.

 مدیرعامل شرکت دانش بنیان فناوران سلامت تام (فنتام) گفت: این کیت نقش مهمی در جراحی های قلب باز دارد، چرا که در این جراحی برای انجام بای پس قلبی ریوی به علت تماس خون بیمار با یک سیستم خارجی احتمال لخته شدن بسیار بالا است، لذا تزریق هپارین به بیمار قبل از آغاز جراحی ضروری است و اندازه گیری میزان لازم برای تزریق هپارین با کیت تشخیصی Activated clotting time” ACT” انجام می‌شود.

دکتر محمد تقی پوریان ادامه داد: ساخت و تولیداین کیت پس از 2 سال و نیم تحقیقات علمی و آزمایشات بالینی در بیمارستان‌های شهرهایی از جمله تهران، شیراز و مشهد به نتیجه رسیده است و به دلیل تحریم و کمبود آن بعضاً شاهد لغو یا تعویق جراحی‌های مهم قلب در بیمارستان‌ها بودیم.

وی به قیمت مناسب این کیت اشاره کرد و گفت: هم اکنون قیمت کیت تولیدشده در شرکت ما، نصف نمونه آمریکایی است اما متاسفانه همچنان شاهد واردات آن به کشور با ارز دولتی هستیم و امیدواریم مسولان برای این موضوع تدابیری بیاندیشند.

تقی پوریان افزود: با گسترش تولید، علی رغم تامین تمام نیاز کشور در زمینه این کیت، می‌توانیم صادر کننده آن به کشورهای منطقه نیز باشیم.

منبع: farsnews

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =