ترکیب سه گانه داروهایی که سرطان لوزالمعده را هدف قرار می‌دهند

یک مطالعه جدید چشمگیر از تیمی در MIT نشان داده است که ترکیبی از سه داروی آزمایش ایمنی درمانی می‌تواند به کوچک شدن یا حتی از بین بردن سرطان لوزالمعده کمک کند.

هر یک از این سه دارو ایمنی خود را در مراحل اولیه آزمایشات انسانی نشان داده‌اند و محققان امیدوارند تا پایان سال آزمایش جدیدی را برای آزمایش ترکیب جدید سه گانه آغاز کنند.

ویلیام فرید پاستور، نویسنده ارشد توضیح می‌دهد: ما گزینه های زیادی برای درمان سرطان لوزالمعده نداریم و این یک بیماری ویرانگر از نظر بالینی است.

سلول های سرطانی با بیان پروتئین هایی که سلول های T ایمنی را می‌بندند، از دفاع دفاعی بدن به طرز هوشمندانه‌ای فرار می‌کنند.

بسیاری از درمان‌های مدرن ایمونوتراپی سرطان برای مهار این مکانیسم طراحی شده‌اند و به سلولهای ایمنی بدن فرصت بیشتری برای جستجو و تخریب سلولهای تومور را می‌دهند.

این درمانها که به عنوان مهارکننده های بازرسی شناخته می‌شوند‌‌‌‌‌‌‌‌، در حال حاضر برای درمان برخی از سرطانها، از جمله سرطان ریه و ملانوم استفاده می‌شود.

با این حال، سرطان های لوزالمعده به طرز چشمگیری در برابر درمان های بازدارنده بازرسی های کنونی مقاوم بوده‌اند و تنها در حال حاضر دانشمندان علت آن را درک کرده‌اند.

یک درمان متداول مهارکننده بازرسی در استفاده فعلی با مسدود کردن تعامل بین پروتئین سرطانی به نام PD-L1 و گیرنده روی سلولهای T ایمنی به نام PD-1 موثر است.

تحقیقات جدید تایید می‌کند که فرضیه‌ای طولانی وجود دارد مبنی بر اینکه PD-L1 در سلول های سرطانی لوزالمعده زیاد بیان نمی‌شود و توضیح می‌دهد که چرا درمان های بازدارنده مدرن بازرسی تا حد زیادی بی اثر هستند.

اما تحقیقات جدید همچنین نشان داد مکانیسم مشابهی در سرطان‌های لوزالمعده در حال کار است.

در اینجا، سرطان با بیان پروتئینی به نام CD155 از دفاع دفاعی فرار می‌کند. این پروتئین گیرنده ای را در سلول های T موسوم به TIGIT درگیر می‌کند که حمله ایمنی به سلول های سرطانی را خنثی می‌کند.

فرید پاستور توضیح می‌دهد: محور CD155/TIGIT بسیار شبیه به محور PD-L1/PD-1 است. TIGIT بر روی سلول های T بیان می‌شود و به عنوان ترمز این سلول های T عمل می‌کند.

هنگامی که یک سلول T-TIGIT مثبت با هر سلولی که سطح بالای CD155 را نشان می‌دهد برخورد می‌کند، اساساً می‌تواند آن سلول T را ببندد.

در چندین آزمایش موش، تحقیقات جدید نشان داد که تومورهای لوزالمعده در صورت تجویز درمان ترکیبی کوچک می‌شوند.

این درمان یک مهارکننده بازرسی PD-1 را با یک مهار کننده TIGIT ترکیب کرد و سپس سومین داروی معروف به عنوان آگونیست آنتی بادی CD40 را به مخلوط اضافه کرد.

آگونیست های آنتی بادی CD40 داروهای جدیدی هستند که برای کمک به شارژ بیش از حد سلول های T ایمنی طراحی شده‌اند.

مشخص شده است که آنها تأثیر درمان های بازدارنده ایست بازرسی را تقویت می‌کنند و مطالعه جدید نشان می‌دهد ترکیب آنها با هر دو مهار کننده PD-1 و TIGIT منجر به کاهش تومور لوزالمعده در 50 درصد آزمایشات موش می‌شود. تومورهای لوزالمعده در حدود یک چهارم آزمایشات روی حیوانات به طور کامل ناپدید شدند.

تایلر جکس، نویسنده ارشد مطالعه جدید می‌گوید: این کار از مدلهای موش بسیار پیچیده و مهندسی ژنتیک برای بررسی جزئیات سرکوب سیستم ایمنی در سرطان لوزالمعده استفاده می‌کند و نتایج به درمانهای جدید بالقوه برای این بیماری مخرب اشاره می‌کند.

از آنجا که هر سه داروی آزمایشی در حال حاضر در مراحل پیشرفته آزمایش انسانی هستند، محققان می‌گویند امکان ترجمه سریع بالینی وجود دارد.

برنامه این است که آزمایش این ترکیب سه گانه داروهای ایمونوتراپی را در بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده تا پایان سال آغاز کند.

فرید پاستور می‌‌‌گوید: اگر این رویکرد منجر به پاسخهای پایدار در بیماران شود، حداقل در زیرمجموعه‌ای از زندگی بیماران تأثیر بسزایی خواهد داشت، اما باید ببینیم که در واقع در آزمایشات چگونه عمل خواهد کرد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (16 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 16 =