ساخت دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده با استفاده از اُزُن

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در برج فناوری دانشگاه امیرکبیر، دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده سطوح، البسه و هوا را تولید کردند که با استفاده از اکسیژن هوای پیرامونی خود و تولید ازن، قادر به از بین بردن میکروارگانیسم‌ها هستند.

با توجه به وضعیت کنونی کشور و اهمیت ضد عفونی کردن نقاط پرخطر یکی از  شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحت مدیریت دکتر فریبرز رشیدی، در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های “ازنایزر و دستگاه‌های ضدعفونی کننده” متمرکز شده است. این شرکت به صورت پرتابل و با وزن و بدون نیاز به مواد شیمیایی، از اکسیژن موجود در هوای پیرامون، گاز ازن را به صورت آن‌سایت تولید می‌کند. در مقایسه با ضدعفونی کننده‌های رایج که با پاشش روی سطوح باقی می‌مانند و اثرات خوردگی و هدر رفت سرمایه را در بلند مدت موجب می‌شوند، ازن روی سطوح ذخیره نمی‌شود.

ازن به عنوان یک اکسیدکننده قوی توانایی از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی مانند انواع باکتری، قارچ و ویروس را دارد و این شرکت در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا توانایی ارائه انواع ازنایزر جهت ضد عفونی هوا، ازنایزر جهت تولید آب ازنیت، محفظه استریل، تونل (یا کابین) استریل و سنسورهای نمایش غلظت ازن را دارد.

ازنایزرهای ضدعفونی هوا، برای ضد عفونی کردن بیمارستان‌ها، ادارات، اتاق جلسات و کنفرانس، مجلس، بانک‌ها، هوای منزل یا محل کار، هتل‌ها، اماکن عمومی، قطار و پایانه‌های مسافربری مناسب است. از دیگر محصولات این شرکت، ازنایزر تولید “آب ازنیت” است که این دستگاه قابلیت ضدعفونی کنندگی آب را دارد. علاوه بر آن امکان ضدعفونی کردن سطوح، تجهیزات، منسوجات و مواد غذایی با اسپری آب ازنیت فراهم می‌شود.

محفظه استریل تولیدشده در این شرکت می‌تواند جایگزین اتوکلاوهای بیمارستانی باشد و در راستای استریل ماسک‌های پزشکی، البسه و وسایل آزمایشگاهی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جهت مصارف خانگی می‌توان البسه، مواد غذایی، میوه و سبزیجات و هر مورد مشکوک به آلودگی را در این محفظه قرار داد و پس از مدت زمان قید شده در دستورالعمل دستگاه محتویات محفظه ضد عفونی می‌شود.

تونل و کابین‌های ضدعفونی با پاشش آب ازنیت توانایی ضدعفونی کالا و جامعه انسانی در گیت‌های ورودی مراکز درمانی، ادارات، وزارتخانه‌ها، کارخانه‌ها، هتل‌ها، زندان‌ها و مجتمع‌های مسکونی را دارند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با توجه به زمان نیمه عمر پایین ازن، این مولکول پس از مدت کوتاهی دوباره تبدیل به اکسیژن می‌شود و هیچ گونه اثرات جانبی پس از ضدعفونی را ندارد. همچنین عدم تاثیر مخرب و ایجاد لک روی سطوح و البسه از دیگر مزایای ضدعفونی با ازن است. 

منبع: ایسنا

5/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهی در “ساخت دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده با استفاده از اُزُن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − دوازده =