آیا رژیم های روزه داری برای کاهش وزن جواب می‌دهد؟

بعضی از افراد به عنوان راهی برای کاهش وزن روزه می‌گیرند. دیگران روزه میگیرند تا بدن خود را سم زدایی کنند، یا دلایل مذهبی دارند.

اگر برای لاغر شدن روزه می‌گیرید، ممکن است بخواهید در این مورد تجدید نظر کنید. چون کاهش وزن ممکن است بعد از اتمام آن دوام نمی‌یاورد.

اگر هدف شما سم زدایی از بدن است، باید بدانید که بدن شما به طور طبیعی از خود سم زدایی می‌کند.

رژیم های روزه داری همه یکسان نیستند. برخی فقط مایعات مانند آب را مجاز می‌دانند. بعضی دیگر کالری ها را به شدت کاهش می‌دهند و غذا را کاملاً منع نمی‌کنند. و در بعضی برنامه ها، شما یک روز در میان روزه، می‌گیرید.

چرا روزه‌داری برای کاهش وزن می‌تواند نتیجه معکوس بدهد

وقتی کمتر از مقدار مورد نیاز غذا می‌خورید و وزن کم می‌کنید، بدن به حالت گرسنگی می‌رود. برای صرفه جویی در انرژی، متابولیسم بدن شما کند می‌شود.

وقتی روزه تمام شد و دوباره به رژیم معمول خود برگشتید، ممکن است وزن کم شده و بعد از آن مقداری را دوباره بدست آورید.

روزه، بدن شما را با مهار اشتها تنظیم می‌کند، بنابراین در ابتدا احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت. اما هنگامی که آن را متوقف کردید، اشتهای شما دوباره بالا می رود. ممکن است احساس گرسنگی کنید و احتمال پرخوری در شما بیشتر است.

روزه گرفتن یک روز در میان نیز نتایج مشابهی دارد. به افراد کمک می‌کند لاغر شوند، اما نه برای مدت طولانی.

آیا روزه گرفتن بی خطر است؟

روزه گرفتن برای چند روز احتمالاً به اکثر افراد سالم صدمه ای نخواهد زد، به شرطی که دچار کمبود آب بدن نشوند. اما روزه‌داری برای مدت طولانی برای شما مضر است.

بدن شما برای سالم ماندن به ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی موجود در غذا نیاز دارد. در صورت عدم دریافت کافی، علائمی مانند خستگی، سرگیجه، یبوست، کم آبی و عدم تحمل درجه حرارت سرد را دارید.

روزه‌داری بیش از حد طولانی می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر به دیابت مبتلا هستید، حتی برای مدت کوتاهی روزه نگیرید، زیرا می‌تواند منجر به افت خطرناک و افزایش قند خون شود.

سایر افرادی که نباید روزه‌بگیرند شامل زنان باردار یا شیرده، هر فرد مبتلا به بیماری مزمن، افراد مسن و کودکان هستند.

قبل از اینکه رژیم جدید، به ویژه رژیم روزه داری را شروع کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا انتخاب مناسبی برای شماست یا نه.

همچنین می‌توانید از پزشک خود برای ارجاع به یک متخصص تغذیه ثبت شده درخواست کنید، وی می‌تواند نحوه طراحی یک برنامه غذایی سالم را به شما نشان دهد.

منبع: webmd

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

One thought on “آیا رژیم های روزه داری برای کاهش وزن جواب می‌دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *