روش درمانی ایمونوتراپی برای مبارزه با عفونت های قارچی خطرناک سازگار است

عفونت های قارچی کریپتوکوکوس به طور بالقوه کشنده هستند، زیرا سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این مهاجمان مشکل دارد. اما در یک مطالعه جدید، محققان با تطبیق روش ایمونوتراپی سرطان به نام سلول درمانی CAR T به آن کمک کرده‌اند.

سیستم ایمنی اولین و از بسیاری جهات بهترین خط دفاعی ما در برابر بیماری است. سلول های ایمنی، بدن ما را به نشانه هایی از عوامل بیماری زا گشت می‌زند، و تهدیدات را برچسب گذاری و از بین می روند. تهدیدات می‌توانند سلول های سرکش در معرض خطر سرطان شدن، چه مهاجمان خارجی مانند باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها باشند.

متأسفانه، بسیاری از این عوامل بیماری زا روشهایی را برای فرار از شناسایی یا تخریب ایجاد می‌کنند‌، بنابراین هدف از ایجاد ایمونوتراپی، بازگشت دست بالا به سیستم ایمنی بدن است.

یکی از امیدبخش ترین اشکال، درمان سلولهای T با گیرنده های آنتی ژن کایمریک (CAR) است، که در آن سلول های T سیستم ایمنی بدن استخراج می‌شوند، برای بهتر قرار گرفتن در یک هدف خاص مهندسی می‌شوند و سپس به بدن باز می‌گردند.

سلول درمانی CAR T قبلاً توسط FDA برای استفاده انسانی در ایالات متحده برای درمان سرطان هایی مانند سرطان خون و لنفوم مورد تأیید قرار گرفته است.

اما دانشمندان به طور فزاینده ای در حال بررسی چگونگی گسترش استفاده از آن به سایر بیماری ها مانند پاکسازی مخازن ویروسی خاموش در بیماران HIV یا مقابله با سلول های سرکش T هستند که به سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده آسیب می‌رسانند، در نتیجه از پیشرفت دیابت جلوگیری می‌کند.


روش ایمونوتراپی درمان سرطان، باعث کاهش اچ آی وی پنهان می‌شود


برای مطالعه جدید، محققان دانشگاه سائوپائولو و دانشگاه تگزاس سلول درمانی CAR T را برای درمان عفونت های قارچی تطبیق دادند. آنها بر روی دو گونه عفونی کریپتوکوکوس(Cryptococcus)، کریپتوکوکوس گاتی (C. gattii) و کریپتوکوکوس نئوفورمنز(C. neoformans)متمرکز شدند، که می‌تواند باعث مننژیت یا مننژوآنسفالیت شود و به طور بالقوه عفونت های مهلکی است، به ویژه برای افراد با سیستم ایمنی ضعیف.

این قارچ ها به لطف کپسولی که خود را به عنوان مکانیزم دفاعی در آن می‌پیچد، که آن را به سیستم ایمنی قوی خود تبدیل می‌کند. برای مطالعه جدید، محققان سلولهای CAR T را برای هدف قرار دادن پلی ساکاریدی به نام GXM که قارچها برای ساخت این کپسول استفاده می‌کنند، تطبیق دادند.

در آزمایشات کشت آزمایشگاهی، تیم دریافت که سلولهای CAR T مهندسی شده می‌توانند به سلولهای تحت درمان با GXM متصل شوند. در مرحله بعد، آنها قادر به تعامل با فرم مخمر C. neoformans، حاوی رشد قارچ و کاهش تعداد سلول هایی بودند که به گسترش آن کمک می‌کنند.

تیم تحقیق می‌گوید که این نتایج نشان می‌دهد که سلول درمانی CAR T می‌تواند درمانی مناسب برای عفونت های قارچی باشد، نه فقط کریپتوکوکوس بلکه سایر گونه ها.

مراحل بعدی شامل آزمایش در مدل های حیوانی این عفونت ها است. همچنین در برخی موارد با مانعی روبرو می‌شود که سلول درمانی T باعث مرگبار می‌شود و این باعث می‌شود که این نوع درمان ها برای برخی از بیماری ها بسیار خطرناک باشد. با این حال، مطالعات دیگر در حال بررسی راه های ایمن سازی آن هستند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 8 =