ذخایر استراتژیک پزشکی تا ١٠٠ روز تامین است

سخنگوی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، مصوبات بیست و سومین جلسه این قرارگاه که با حضور وزیر بهداشت و اعضای آن برگزار شد را تشریح کرد.

دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، مصوبات بیست و سومین جلسه این قرارگاه که با حضور وزیر بهداشت و اعضای آن برگزار شد را تشریح کرد.

وی در خصوص جزئیات این نشست گفت: در جلسه امروز قرارگاه، وضعیت ثبت سفارش، تخصیص و تامین ارز مورد نیاز برای دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر جهانپور افزود: سال گذشته در زمان مشابه، بیش از یک میلیارد و ۴۹۴ میلیون دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی تامین شده بود اما امسال تا کنون، ۸۷۸ میلیون دلار ارز تامین شده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری تا کنون ۷۸۶ میلیون دلار تخصیص بانکی و ۳۵۰ میلیون دلار تخصیص نیمایی برای دارو و تجهیزات پزشکی صورت پذیرفته که عملا از مجموع یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون دلار تخصیص دارو و تجهیزات پزشکی، تا کنون ۸۷۸ میلیون دلار تامین شده است.

دکتر جهانپور عنوان کرد: از مجموع کل این ارز تخصیصی ۶۲۴ میلیون دلار تخصیص به تجهیزات پزشکی و ۵۵۸ میلیون دلار تخصیص به دارو و مواد اولیه دارویی بوده است.

مطابق این گزارش ۵۸ درصد ثبت سفارش ها در حوزه دارو و مواد اولیه بوده درحالیکه تجهیزات پزشکی ۵۳ درصد تخصیص را به خود اختصاص داده است. همچنین ۵۳ درصد ارز بانکی تامین شده به حوزه دارو و مواد اولیه اختصاص یافته اما از ارز تامین شده نیمایی، ۶۳ درصد به حوزه تجهیزات پزشکی تعلق گرفته است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به افتتاح و راه اندازی بیش از یک هزار و ۵۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی تا پایان سال جاری در کشور، گفت: از هفته دولت تا پایان سال، هر هفته شاهد افتتاح و بهره برداری از این پروژه ها خواهیم بود که البته نیاز ارزی برای تجهیز و تکمیل این پروژه ها تا پایان سال جاری، حداقل ۲۵۰ میلیون دلار برآورد می شود و نیازمند همراهی و هماهنگی دستگاه های مختلف، دولت و بانک مرکزی است.

سخنگوی قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی یادآور شد: در حوزه کالاهای استراتژیک پزشکی در سال، بیش از ۶ میلیون عدد صافی دیالیز نیاز مصرفی کشور است که یک میلیون آن از محل واردات و بقیه از تولید داخل، تامین خواهد شد. ست دیالیز مورد نیاز کشور نیز ۶ میلیون عدد برآورد می شود که ۴ و نیم میلیون آن از محل تولید داخل، قابل تامین خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حوزه دیالیز، پودر بی کربنات S عملا کشور به خودکفایی رسیده و نیازی به واردات آن احساس نمی شود. همچنین پودر بی کربنات B نیز بیش از ۷۰ درصد از طریق تولید داخل تامین خواهد شد. کارتریج بی کربنات نیز بیش از ۸۰ درصد از نیاز سه میلیونی در داخل تولید و مابقی از واردات تامین می شود.

وی تاکید کرد: در همه این اقلام استراتژیک، بیش از ۱۰۰ روز نیاز فعلی کشور فراهم است و البته تداوم آن نیازمند تخصیص، تامین و انتقال به هنگام و منظم ارز برای ثبت سفارشات در انتظار خواهد بود که این چشم انداز متصور است.

دکتر جهانپور افزود: به عنوان نمونه در حوزه انواع کیسه خون برای شش ماه تا یکسال، موجودی فراهم است و البته بر تامین حداکثری آن از محل تولید داخل تاکید گردیده است. در مورد کیسه استومی هم تا حداقل نیاز ۴ و نیم ماه فراهم است و کالاها و تجهیزات مصرفی پزشکی نیز از ۷۵ روز تا ۶ ماه ذخیره در انبارها وجود دارد و برای ادامه مسیر ثبت سفارش انجام شده است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکید کرد: در مورد برخی کالاها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز تا بیش از ۱۵ ماه، موجودی انبار فراهم شده است و به لطف خدا، جای نگرانی و دغدغه عمده ای وجود ندارد. به عنوان نمونه انواع نخ های جراحی از ۱۰۰ روز تا بیش از یک سال موجودی انبارهای کشور است. در مورد پیس میکر قلبی و ICD نیز موجودی فراتر از ۳ تا ۶ ماه فراهم است.

دکتر جهانپور رویکرد قرارگاهی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی را یک فرصت برای کشور در این حوزه قلمداد کرد و افزود: در جلسه امروز در خصوص شیوه ها و مشکلات انتقال ارز و تبادلات بانکی تحت تحریم های ظالمانه بانکی ایالات متحده و راهکارهای رفع موانع جهت تامین دارو، مواد اولیه و تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز کشور، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و بر استفاده از همه ظرفیت ها و مسیرهای موازی برای تامین به هنگام کالاهای سلامت محور و مقابله با تحریم ها تاکید و مقرر شد تامین مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مقابله با کرونا کماکان مورد توجه جدی و ویژه قرار گیرد.

منبع : وزارت بهداشت

5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 1 =