در یک ماه چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

یک شخص ممکن است در یک ماه تقریباً بتواند ۲ تا ۳.۵ کیلوگرم وزن کم کند. رسیدن و حفظ وزن نرمال می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های مختلف از جمله بیماری قلبی عروقی و سکته مغزی داشته باشد.

طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، افرادی که به تدریج و به طور پیوسته وزن کم می‌کنند، شانس بهتری برای حفظ وزن متوسط دارند.

با تغییر در نوع ورزش و تغذیه، فرد می‌تواند انتظار کاهش وزن را داشته باشد.اینکه به‌طور دقیق بگوییم که چقدر وزن در یک‌ماه کم می‌کند به عوامل زیادی بستگی دارد.

در این مقاله نکاتی در مورد چگونگی کاهش وزن با خیال راحت، از جمله عوامل رژیم غذایی و ورزشی ارائه شده است.

CDC بیان می‌کند که یک شخص بتواند با اطمینان و به طور موثر حدود ۱ تا ۲ پوند (۰.۵ تا ۱ کیلوگرم)در هفته از دست بدهد. با این حال، این‌ها فقط تخمین هستند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) به مردم گفت که با هدف تمرین کنند. آنها توصیه می‌کنند که افراد در شروع کار:

سطح آمادگی جسمانی خود را ارزیابی کنند و با پزشکشان در مورد اینکه چگونه ممکن است هر شرایطی بر ورزش یا رژیم غذایی آنها تأثیر بگذارد صحبت کنند و بفهمند که از چه فعالیت‌هایی لذت می‌برند واهداف قابل اندازه گیری تعیین کنند.
AHA همچنین اظهار داشت که اگر کاهش وزن یک هدف باشد، فرد باید در مورد انتظارات واقع بینانه با یک پزشک صحبت کند.

افراد با یکدیگر متفاوت هستند و اهداف متفاوتی خواهند داشت، اما دانستن عدد وزن مطلوب در ذهن ممکن است به ایجاد انگیزه در فرد کمک کند تا در جهت رسیدن به هدف خود تلاش کند.

کاهش سریع وزن

وقتی فرد به سرعت وزن خود را از دست می دهد، باعث از بین رفتن آب، استخوان و ماهیچه ها نیز می‌شود و احتمال اینکه در آینده وزن بیشتری به دست بیاورند، زیاد است.

ترکیبات غذایی خاص، منوهای سفت و سخت یا محدودیت ها می‌تواند برای یک فرد مشکل ساز شود. به‌طوری که اگر مکمل یا مولتی ویتامین هم مصرف کنند، به اندازه کافی برخی مواد مغذی مهم را، دریافت نمی‌کنند.

عادات غذا خوردن

خوردن یک رژیم غذایی پر از غذاهای سالم بخش مهمی از رسیدن و حفظ وزن متوسط ​​است. CDC توصیه می‌کند افراد عادات زیر را در غذا های خود مصرف کنند:

خوردن پروتئین از مرغ و گوشت بدون چربی، لوبیا، ماهی، آجیل و تخم مرغ
خوردن مقدار زیادی سبزیجات و میوه، لبنیات کم چرب و غلات کامل
اجتناب از چربی‌های ترانس، کلسترول و چربی های اشباع شده
محدود کردن غذاها با قند اضافه یا مقادیر زیادی شکر

کاهش مصرف نمک

افرادی که برای کاهش وزن یا نگهداری از آن رژیم می‌گیرند، باید میزان کالری رژیمشان را هم تعیین کنند. فرد می‌تواند برای تعیین میزان کالری هر روز خود با ارائه دهنده خدمات درمانی خود همکاری کند.

افراد باید روی پر کردن بشقاب خود با غذاهای با کیفیت که مواد مغذی را برای آنها فراهم می‌کند، تمرکز کنند.

چه مقدار باید ورزش کرد؟

به گفته AHA، افراد بزرگسال برای ارتقاء سبک زندگی سالم، هر هفته باید ورزش یا فعالیت بدنی کنند، یعنی:

  • حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت قلبی با شدت متوسط ​​یا ۷۵ دقیقه در هفته فعالیت شدید قلبی یا ترکیبی از هر دو پخش انجام دهند (در صورت توان باید هفته ای ۳۰۰ دقیقه فعالیت قلبی با شدت متوسط ​​انجام دهند)
  • حداقل ۲ روز در هفته تمرینات تقویتی یا قدرتی با شدت متوسط ​​تا زیاد
  • علاوه بر این، لازم است از نشستن برای مدت طولانی پرهیز کنید.
ورزش خانگی در برابر کرونا

یک مطالعه در مجله Current Sports Report Reports اظهار داشت که فقط ۱۰ هفته تمرین قدرتی می‌تواند ۷٪ سوخت و ساز بدن را در حالت استراحت تقویت کند.

فرد می تواند در اینجا از فواید ورزش هوازی بیشتر بیاموزد.

ورزش هوازی با شدت متوسط ​​می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ایروبیک در آب
  • بازی تنیس
  • باغبانی
  • پیاده روی

ورزش هوازی با شدت زیاد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شنا کردن
  • دویدن
  • پیاده روی سریع
  • طناب زدن
  • دوچرخه سواری
  • کارهای خانگی سنگین، مانند حفاری

کاهش سریع وزن بدون عمد

NHS اظهار می‌کند که کاهش غیر عمدی بیش از ۵٪ وزن شخص در ۶-۱۲ ماه ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد. اگر فردی متوجه شود که وزن زیادی را از دست می‌دهد، به خصوص اگر در تلاش برای از دست دادن آن نباشید، ممکن است نتیجه بیماری زمینه ای یا عارضه جانبی دارو باشد.

برخی از شرایطی که باعث کاهش وزن می شود عبارتند از:

  • پرکاری تیروئید
  • سرطان
  • شرایط گوارشی مانند بیماری سلیاک
  • دیابت نوع ۱
  • افسردگی یا سایر شرایط سلامت روان

اگر فردی متوجه لاغری سریع یا غیر عمدی شد، باید پزشک خود را ببیند و علائم دیگری را بررسی کند که می‌تواند یک مسئله اساسی باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

قبل از تعیین اهداف کاهش وزن، فرد باید با پزشک خود صحبت کند. پزشک یا متخصص تغذیه معتبر می‌تواند به فرد کمک کند تا نیازهای منحصر به فرد خود را تعیین کند و از آنها در تعیین اهداف مناسب کمک بگیرد.

اگر فرد به‌دنبال افزایش وزن هم باشد، باید با پزشک صحبت کند. تغییر غیرقابل توضیح در وزن می‌تواند نشانه بیماری زمینه ای یا واکنش به دارو باشد.

خلاصه

اگر فرد در سبک زندگی از جمله بهبود رژیم غذایی خود و افزایش میزان فعالیت بدنی که هر هفته انجام می‌دهد، به احتمال زیاد فرد وزن کم می‌کند. این تغییرات می‌تواند به فرد کمک کند تا وزن متوسط خود را حفظ کنند.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

9 thoughts on “در یک ماه چقدر می‌توان وزن کم کرد؟

  1. من به شکل اصولی رژیم غذاییم رو تغییر دادم و متداوم ورزش کردم بعد از یک ماه دارم به نتیجه دلخواهم نزدیک میشوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *