داروی جدید سلول را جوان می‌کند تا آلزایمر را در موش معکوس کند

تمرکز اصلی برای دانشمندان پزشکی که برای پیشگیری یا درمان بالقوه آلزایمر تلاش می‌کنند، ایجاد روش هایی برای جلوگیری از تجمع پروتئین های سمی در مغز است که می‌تواند شامل استفاده از سونوگرافی یا حتی شاید خواب عمیق منظم باشد.

تیمی از دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین با کشف این که یک داروی تجربی می‌تواند یک مکانیسم طبیعی تمیز کردن سلول را برای پاکسازی موش ها از این مواد زائد ناخواسته، سوپرشارژ کرده و علائم اصلی بیماری را معکوس کند.

در قلب این تحقیقات یک فرآیند تمیز کردن سلول به نام اتوفاژی با واسطه چاپرون (CMA) وجود دارد که پروتئین های ناخواسته را در بدن بو می‌کشد و آنها را هضم و بازیافت می‌کند.

پروفسور زیست شناسی تکاملی و مولکولی آنا ماریا کوئروو این سیستم CMA را در دهه 1990 کشف کرد و با آموختن که با افزایش سن از کارآیی آن کم می‌شود، مطالعه ای را برای بررسی ارتباطات بالقوه آن با آلزایمر انجام داد.

کوئروو و تیم او با استفاده از موشهای مهندسی ژنتیک، سلولهای عصبی مغزی تحریک کننده را که فاقد CMA بودند، نشان دادند که منجر به ایجاد طیف وسیعی از علائم آلزایمر مانند از دست دادن حافظه کوتاه مدت و اختلال در راه رفتن می‌شود. این امر همچنین توانایی سلولها را در تنظیم پروتئینهای درون آنها مختل می‌کند و باعث می‌شود پروتئینهای محلول غیر قابل حل و مستعد جمع شدن شوند.

در مرحله بعد، تیم به بررسی طرف دیگر این معادله پرداختند، که چگونه بیماری آلزایمر ممکن است عملکرد CMA را مختل کند.

این قسمت از مطالعه شامل مشخصه ای از بیماری است، پروتئین تاو، که تمایل به جمع شدن و ایجاد گره های عصبی الیاف دارد. تصور می‌شود که این گره های پیچیده به محرک نورودژنراسیون مرتبط با این بیماری کمک می‌کنند.

دانشمندان از موش های مهندسی شده برای تولید کپی معیوب پروتئین تاو استفاده کردند و تأثیر آنها را بر فعالیت CMA در سلول های عصبی هیپوکامپ، بخشی از مغز مرتبط با حافظه و یادگیری بررسی کردند. فعالیت CMA در مقایسه با گروهی از حیوانات کنترل در این سلولهای عصبی به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دانشمندان برای بررسی اینکه آیا آلزایمر اثرات مشابهی در انسان دارد، داده های توالی یابی RNA تک سلولی در سلول های عصبی جمع آوری شده از مغز بیماران آلزایمر درگذشته را بررسی کردند.

در مقایسه با گروه کنترل از افراد سالم، این افراد در واقع فعالیت سرکوب شده CMA را به نمایش می‌گذارند، با پیشرفت بیماری، آسیب بیشتر است.

دکتر کوئروو می‌گوید: با رسیدن افراد به سن 70 یا 80 سالگی، فعالیت CMA معمولاً در حدود 30 درصد کاهش می‌یابد.

مغز اکثر مردم می‌تواند این کاهش را جبران کند. اما اگر بیماری نورودژنراتیو را به مخلوط اضافه کنید، تأثیر آن بر ترکیب طبیعی پروتئین سلول های عصبی مغز می‌تواند مخرب باشد. مطالعه ما نشان می دهد که کمبود CMA از نظر هم افزایی با آسیب شناسی آلزایمر ارتباط برقرار می‌کند تا پیشرفت بیماری را بسیار تسریع کند.

دانشمندان با استفاده از این دانش جدید، دارویی تولید کردند تا روح تازه ای به روند CMA بدهد. به طور معمول، CMA شامل پروتئین های چاپرون است که به پروتئین های آسیب دیده و معیوب سلول ها متصل می‌شود، اما برای هضم و بازیافت این پروتئین ها، چاپرون ها باید به گیرنده های پروتئینی موسوم به LAMP2A متصل شوند.

این روند با افزایش سن وخیم تر می‌شود، اما داروی جدید تولید شده توسط تیم‌، میزان این گیرنده های LAMP2A را افزایش می‌دهد و آنها را به سطح جوانی باز می‌گرداند، و بنابراین فعالیت CMA بیشتر را فراهم می‌کند.

این دارو که CA نامیده می‌شود، در دو مدل موش آلزایمر از طریق دوزهای خوراکی طی چهار تا شش ماه مورد آزمایش قرار گرفت.

هر دو گروه از موش ها بهبودی در حافظه، افسردگی و اضطراب نشان دادند و در پایان آزمایش بسیار شبیه موش های سالم بودند. این درمان همچنین توانایی راه رفتن را در موش هایی که از مشکلات حرکتی رنج می‌بردند، بهبود بخشید و در هر دو گروه، سطح تاو و پروتئین های بدن به طور قابل توجهی کاهش یافت.

دکتر کوئروو می گوید: نکته مهم، حیوانات در هر دو مدل از قبل علائم بیماری را نشان می‌دادند و سلولهای عصبی آنها با پروتئین های سمی مسدود شده بود. این بدان معنی است که این دارو حتی در مراحل بعدی بیماری نیز ممکن است به حفظ عملکرد نورون کمک کند.

ما همچنین بسیار هیجان زده بودیم که این دارو باعث کاهش قابل توجه گلیوز – التهاب و زخم سلولهای اطراف سلولهای عصبی مغز می‌شود. گلیوز با پروتئین های سمی در ارتباط است و شناخته شده است که نقش اصلی در تداوم و بدتر شدن بیماری های نورودژنراتیو دارد.

محققان یک شرکت spin-off ایجاد کرده‌اند تا روی توسعه CA به عنوان یک درمان بالینی برای آلزایمر و شرایط مشابه کار کند. اگرچه از محدودیت های تحقیقات خود بر روی موش ها آگاه بودند، این واقعیت که آنها شواهدی از فرآیندهای مشابه در انسان را کشف کردند، فضای زیادی برای خوش بینی فراهم می‌کند.

کوروو می‌گوید: کشفیات در موش ها همیشه به انسان ترجمه نمی‌شود، به خصوص در بیماری آلزایمر. اما ما در مطالعه خود تشویق شدیم که حذف تمیز کردن سلولی که به آلزایمر در موش کمک می‌کند نیز در افراد مبتلا به این بیماری اتفاق می‌افتد، که نشان می‌دهد داروی ما ممکن است در انسان نیز موثر باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − نوزده =