خواب عمیق کمتر طول عمر کمتر

یک مطالعه جدید، توسط محققان دانشگاه استنفورد، ارتباطی بین خواب عمیق و طول عمر را کشف کرده است که نشان می‌دهد هرچه خواب عمیق و رویا کمتر داشته باشیم، عمر کمتری داریم.

در سال‌های گذشته شاهد ازدیاد تحقیقات جدید بودیم که اهمیت خواب را در حفظ سلامت انسان مورد بررسی قرار می داد. خواب نامنظم نتایج منفی به دنبال دارد که از جمله افزایش خطر مرگ و میر را شامل می‌شود. این مطالعه جدید با تمرکز ویژه روی خواب عمیق همراه با رویا انجام شده است.

این تحقیق، داده‌های دو مطالعه طولی مستقل را مورد بررسی قرار داده که شامل بیش از 4000 نمونه تا 20 سال شده است. به طور کلی، این تحقیقات نشان داد که هرچه زمان خواب عمیق کمتر می‌شود با افزایش مرگ و میر همراه است. در حقیقت، کاهش پنج درصدی متوسط خواب عمیق با افزایش 13 درصدی خطر مرگ زودرس همراه خواهد بود.

آیلین لاری، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: “در زندگی شلوغ و پر سرعت ما، خواب می‌تواند وقت گیر باشد.” اما این مطالعه در دو گروه مستقل نشان داد که سطح پایین تر خواب عمیق با میزان مرگ و میر بالاتر همراه است. عملکرد خواب عمیق هنوز به خوبی درک نشده است، اما دانستن اینکه خواب عمیق کمتر با نرخ مرگ و میر بالاتر در ارتباط است یک قطعه به معما اضافه می‌کند. “

البته هنوز هیچ گونه اطلاعات در مورد رابطه بین مدت خواب عمیق و مرگ و میر وجود ندارد، و محققان متوجه شده‌اند كه ممکن است هیچ ارتباطی بین این‌دو وجود نداشته باشد، در عوض آنها می‌گویند ، اختلال در خواب عمیق می‌تواند نشانه عوامل دیگری باشد که بر مرگ و میر کلی تأثیر می‌گذارد.

یک سرمقاله منتشر شده جدید، از میان سه نفر از متخصصان مغز و اعصاب که به این تحقیقات وابسته نیستند، نشان می‌دهد که این ارتباط ممکن است مستقیم نباشد، اما این بدان معناست که مقدار خواب عمیق می‌تواند یک نشانگر سلامت عمومی موثر باشد. این سرمقاله خاطرنشان می‌کند که تحقیقات بیشتری برای بررسی این ارتباط ضروری است، زیرا داروهایی وجود دارد که الگوی چرخه‌ای مراحل مختلف خواب (معروف به “معماری خواب”) و کیفیت خواب را مختل می‌کنند.

این سرمقاله می گوید: “متخصصان مغز و اعصاب باید اثرات احتمالی داروها ، به ویژه داروهای ضد افسردگی را در معماری خواب در نظر بگیرند.” مهار کننده‌های برگشت مجدد سروتونین و نوراپی نفرین و داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، همه به خواب عمیق در شب فشار وارد می‌کنند (افزایش تأخیر در خواب عمیق) و باعث کاهش زمان خواب عمیق می‌شوند.

تصور می شود بزرگسالان سالم بین 20 تا 25 درصد از کل زمان خواب خود را در مراحل عمیق می گذرانند. لاری و همکارانش پیشنهاد می کنند که بزرگسالانی که کمتر از 15 درصد کل خواب را در مراحل عمیق سپری می‌کنند بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند. بنابراین، اگرچه خواب عمیق کمتر به طور مستقیم بر مرگ زودرس تاثیر دارد، اما می‌تواند نشانه واضحی برای مرگ زودرس باشد.

منبع: newatlas.com

بامد مرجه تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (33 امتیاز)

4 دیدگاه دربارهٔ «خواب عمیق کمتر طول عمر کمتر;

  1. واقعا جای شکر داره تا الان به مشکلی نخوردم چون خواب خیلی بدی دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 1 =