توصیه‌های تغذیه‌ای برای سالم ماندن ریه

ویروس کرونا می‌تواند تمام گروه‌های سنی را تحت تاثیر قرار دهد و یکی از نکات مهم آن است که فرد بداند علاوه بر راه‌های درمانی متداول، مصرف یا عدم مصرف کدام خوراکی‌ها می‌تواند در کاهش مشکلات ناشی از بیماری و سالم ماندن ریه ها کمک کند.

مصرف روزانه کربوهیدرات‌ها به منظور تامین بخش عمده انرژی و برخی از مواد مغذی ضروری است. این کربوهیدرات‌ها به دو شکل ساده و پیچیده دسته بندی می‌شوند که مصرف انواع کربوهیدرات‌های پیچیده از جمله برنج، انواع نان سبوس‌دار مانند نان جو و سنگک، ماکارونی سبوس‌دار، رشته و غلات صبحانه، سبزی‌ها و میوه‌ها توصیه می‌شود.

بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، به منظور سالم ماندن ریه و قدرتمند نگه داشتن عضلات تنفسی، بیماران باید منابع غنی از پروتئین را حداقل دو واحد در روز بر اساس گروه‌های غذایی و رهنمودهای غذایی ایران مصرف کنند. بهترین انواع پروتئین‌ها شامل انواع گوشت، انواع حبوبات، تخم‌مرغ، انواع لبنیات پاستوریزه و انواع آجیل‌های بدون نمک است.

به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین بخشی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی باید روزانه از روغن‌ها و چربی‌های خوراکی استفاده شود. روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه‌دانه، زیتون، گردو، کنجد، کلزا و… است. البته روغن‌هایی مانند زیتون، کلزا، آفتابگردان و کنجد برای سرخ کردن مناسب نیستند و بهتر است برای پخت و پز استفاده شوند. همچنین این روغن‌ها به دلیل آنتی اکسیدان‌های طبیعی مانند ترکیبات پلی فنلی و ویتامین E، بتاکاروتن دارای ارزش تغذیه‌ای فراوانی بوده و باید در برنامه غذایی گنجانده شوند. این نکته بسیار مهم است که مصرف روغن‌ها و چربی‌های حیوانی شامل کره، روغن ماهی، پیه، دنبه و… باید محدود شود.

مصرف مقدار مناسب آب باعث می‌شود ترشحات درون مجاری هوایی رقیق‌تر شده و راحت‌تر حرکت کنند و تخلیه شوند. از این رو مصرف ۶ تا ۸ لیوان آب و یا سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

همچنین مصرف ۴ الی ۶ وعده غذایی کوچک و با حجم کم در طول روز به جای مصرف دو تا ۳ وعده غذای پر حجم توصیه می‌شود تا دیافراگم حرکت آزادانه به سمت بالا و پایین داشته باشد؛ در صورتی که مصرف برخی مواد غذایی خام منجر به نفخ شدید و اختلال در تنفس شد بهتر است مصرف آن‌هارا کاهش دهید.

 بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، غذاهایی که حاوی مقادیر زیاد چربی و نمک است موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شوند و می‌توانند به ایجاد تورم و التهاب قسمت‌های مختلف بدن از جمله مجرای تنفسی و مسیرهای هوایی منجر شوند. بنابراین، مصرف غذاهایی با مقدار زیاد سدیم مانند انواع کنسروها و شوری‌ها و غذاهای فراوری شده مانند سوسیس و کالباس باید محدود شود.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *