توانایی کنترل وزن تحت تأثیر سن نیست

در حالی که مردم اغلب تصور می‌کنند کنترل وزن در اواخر زندگی سخت تر است، یک مطالعه جدید نتیجه گرفت که چنین نیست. این تحقیق بزرگسالان مسن تر را امیدوار می‌کند که از مزایای سلامتی حفظ وزن سالم بهره مند شوند.

در یک مطالعه بر روی چاقی که در بیمارستانی در انگلستان انجام شد، نتایج آماری کاهش وزن برای افراد بالاتر از 60 سال، تحت تأثیر سن نبود.

دکتر توماس باربر، نویسنده ارشد مطالعه، مسئول علمی واحد تحقیقات متابولیسم انسانی در دانشکده پزشکی وارویک، ​​در انگلیس، توضیح می‌دهد که برای افرادی که سلامتی آنها از کاهش وزن سود می‌برد:

کنترل وزن در هر سنی مهم است، اما با افزایش سن، احتمال ابتلا به بیماری های چاقی مرتبط با وزن بیشتر می‌شود. بسیاری از این موارد مشابه اثرات پیری است، بنابراین می‌توانید استدلال کنید که با افزایش سن ارتباط کنترل وزن بیشتر می‌شود و این چیزی است که باید از آن استقبال کنیم.

نویسندگان این مطالعه می‌نویسند که کاهش وزن ممکن است به افراد مسن کمک کند تا بیش از 50 بیماری مشترک با سن، از جمله دیابت، آرتروز و اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی جلوگیری کنند. افزایش مرگ و میر و عدم رفاه عمومی در افراد مسن نیز با چاقی همراه است.

با افزایش سن سالم بمانیم

دکتر باربر می‌گوید: دلایل زیادی وجود دارد که باعث کاهش وزن در افراد مسن می‌شود. اینها شامل یک دیدگاه سن گرایانه است که کنترل وزن مربوط به افراد مسن نیست؛ ولی اینها باورهای غلط هستند که در مورد کاهش توانایی افراد مسن در کنترل وزن از طریق اصلاح رژیم غذایی و افزایش ورزش وجود دارد.

این مطالعه شواهدی را نشان می‌دهد که به ویژه برنامه های کاهش وزن که توسط متخصصان پزشکی اجرا می‌شوند دارای ارزش هستند.

دکتر باربر اذعان می‌کند: افراد مسن ممکن است احساس کنند خدمات بیمارستان ها مبتنی بر چاقی برای آنها مناسب نیست. با این وجود وی پیشنهاد می‌کند، ارائه دهندگان خدمات و سیاست گذاران باید از اهمیت کاهش وزن در افراد مسن برای حفظ سلامتی و رفاه و تسهیل پیری سالم قدردانی کنند.

او همچنین می‌گوید: سن، به خودی خود، نباید در تصمیم گیری های بالینی در مورد اجرای مدیریت شیوه زندگی در افراد مسن تاثیر بگذارد.

تحقیق کنترل وزن

این تیم پرونده های پزشکی 242 نفر را که به طور تصادفی در خدمات چاقی ارائه شده توسط موسسه وارویک شایر برای مطالعه دیابت، غدد درون ریز و متابولیسم، (WISDEM) از سال 2005 تا 2016 شرکت کرده بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

محققان این گروه را به دو گروه افراد زیر 60 سال و افراد 60 تا 78 ساله تقسیم كردند. همه شرکت کنندگان در ابتدا چاقی داشتند و با BMI بیش از 40. این تجزیه و تحلیل نتایج کاهش وزن را در دو گروه مقایسه کرد.

شرکت کنندگان در این برنامه وزن خود را با تغییر در رژیم غذایی و ورزش بیشتر مدیریت کردند و متخصصان پزشکی این برنامه را برای نیازهای هر فرد سفارشی کرده بودند. حمایت و تشویق روانشناختی نیز انجام شد.

محققان قبل و بعد از شرکت در برنامه WISDEM اندازه گیری وزن را انجام دادند.

در حالی که گروه مسن زمان کمی کمتری را در برنامه صرف کردند (33.6 ماه در مقابل 41.5 ماه) کاهش وزن در هر دو گروه از نظر آماری معادل بود.

افراد در گروه مسن به طور متوسط ​​7.3٪ از وزن بدن خود را کم کردند، در حالی که افراد در گروه زیر 60 سال 6.9٪ از بدن خود را کم کردند.

هیچوقت خیلی دیر نیست

با توجه به مزایای سلامتی که می‌تواند ناشی از مدیریت وزن در افراد در هر سنی با چاقی و به ویژه در افرادی باشد که قبلاً مشکلات بهداشتی مرتبط با سن را تجربه کرده‌اند، دکتر باربر نتیجه گیری می‌کند:

سن نباید مانعی در مدیریت شیوه چاقی باشد. به جای ایجاد موانعی برای دسترسی افراد مسن به برنامه های کاهش وزن، باید به طور فعالانه این روند را تسهیل کنیم. در غیر این صورت، ممکن است غفلت بیشتر و غیرضروری از افراد مسن از طریق باورهای غلط سن گرایی جامعه به خطر بیفتد.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهی در “توانایی کنترل وزن تحت تأثیر سن نیست

  1. اصلاح رژیم غذایی و افزایش ورزش در سن بالا باعث می شود که بدنی سالم داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =