تقلید محدود کردن کالری و افزایش طول عمر با یک قرص

یک مطالعه جدید سرنخ هایی در مورد چگونگی افزایش طول عمر سالم بدون محدودیت شدید مصرف کالری به تولیدکنندگان دارو ارائه کرده است.

دانشمندان مدتی است فهمیده‌اند که محدود کردن کالری دریافتی در حیوانات آزمایشگاهی می‌تواند طول عمر آنها را افزایش دهد و خطر ابتلا به بیماری های بزرگتر مانند سرطان، بیماری های قلبی، دیابت و آلزایمر را کاهش دهد.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که محدودیت کالری ممکن است برای انسان نیز فواید سلامتی داشته باشد. با این حال، دستیابی و حفظ رژیم غذایی با کالری محدود برای اکثریت قریب به اتفاق مردم چالش برانگیز است.

شناسایی دارویی که بتواند تأثیرات متابولیکی محدودیت کالری را تقلید کند، از این رو، هدف مهم تحقیق در مورد افزایش طول عمر بوده است.

یکی از تأثیرات چشمگیر محدودیت کالری این است که منجر به کاهش دمای هسته بدن می‌شود. با این حال، مشخص نیست که این امر چه سهمی در فواید رژیم غذایی دارد.

پروفسور برونو کنتی، دکتر، از موسسه تحقیقات اسکریپس در لاجولا، کالیفرنیا می‌گوید: تشخیص اینکه چه چیزی باعث تغییرات مفید در کاهش کالری می‌شود آسان نیست. آیا این کاهش کالری به خودی خود با تغییر در درجه حرارت بدن است که به طور معمول هنگامی که فرد کالری کمتری مصرف می‌کند اتفاق می‌افتد؟ یا ترکیبی از هر دو است؟

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش دمای هسته به اثرات مفید رژیم کمک می‌کند و صرفاً یک عارضه جانبی نیست.

موش هایی که دمای هسته کمتری در بدنشان ایجاد شده عمر بیشتری نسبت به موش های معمولی دارند، به عنوان مثال، صرف نظر از اینکه کالری دریافتی آنها محدود شده باشد.

مطالعات دیگر نشان داده است که افرادی که دمای بدن آنها به طور طبیعی پایین است تمایل به زندگی طولانی تر دارند در مقایسه با افرادی که دمای هسته آنها نزدیک به حد معمول برای انسان است.

حرارتی بودن

پروفسور کونتی و همکارانش برای شناسایی مواد شیمیایی که ممکن است در این فواید سلامتی نقش داشته باشند، متابولیت های موش هایی را که در 22 درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند با کسانی که در شرایط 30 درجه سانتیگراد زندگی می‌کنند مقایسه کردند. محققان به همه موش ها رژیم کم کالری دادند.

در دماي 30 درجه سانتي گراد، بدن موشها و انسانها به “دماي خنثي” مي‌رسد. در این مرحله، دمای داخلی آنها دمای محیط را متعادل می‌کند و کاهش دمای بدن را دشوار می‌کند.

دانشمندان بر این باورند که شرایط حرارتی خنثی برخی از مزایای سلامتی محدودیت کالری را کاهش می‌دهد.

بنابراین، پروفسور کونتی و تیم او استدلال کردند که با مقایسه موشهای محدود شده با کالری که در این دمای مختلف قرار دارند ، متابولیتهای نه تنها کاهش دمای بدن بلکه همچنین افزایش طول عمر را نشان می‌دهد.

به طور خاص، آنها سطح متابولیت ها را در خون حیوانات و هیپوتالاموس آنها، که بخشی از مغز مسئول تنظیم رفتار تغذیه و دمای بدن است، تجزیه و تحلیل کردند.

در مقایسه با موش هایی که مجاز به خوردن هر مقدار که می خواستند، محدودیت کالری باعث شد که هیپوتالاموس مقادیر بیشتری از طیف متابولیت ها را تولید کند، در حالی که دمای محیط 22 درجه سانتیگراد بود – اما نه وقتی که 30 درجه سانتیگراد باشد.

هوش مصنوعی

محققان سپس با استفاده از هوش مصنوعی مشخص کردند که کدام یک از این متابولیت ها از نظر بیولوژیکی مرتبط هستند.

دو متابولیت برجسته اکسید نیتریک، یک مولکول سیگنالینگ که رگ های خونی را گشاد می کند و یک به نام لوسین انکفالین بود.

در آزمایش های بیشتر بر روی موش های با کالری محدود، آنها نشان دادند که هر دو ماده شیمیایی در کنترل دما نقش دارند.

این متابولیت ها و سایر مواردی که محققان شناسایی کردند، می‌توانند نشانه هایی برای تولید داروهایی باشند که مزایای افزایش کالری کالری را بدون نیاز به پیروی از یک رژیم غذایی سخت به افراد ارائه می‌دهند.

نویسندگان خاطرنشان کردند که آزمایشات آنها شامل کاهش کالری دریافتی موشها به 50٪ از میزان معمول مصرف آنها در طی 8 روز بوده است. این محدودیت شدیدتر از محدودیت کالری حالت معمول است که دانشمندان در آزمایشات طول عمر استفاده می‌کنند.

آنها می‌نویسند که تحقیقات بیشتر برای تأیید اینکه رژیم های ملایم و با ماندگاری طولانی اثرات مشابهی بر متابولیسم دارند، ضروری است.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 3 =