تصویب و حمایت از ۳۰۰ طرح کرونایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ۳۰۰ طرح کرونایی از محققان و فناوران این دانشگاه در رابطه با ویروس کووید-19 مورد تصویب و حمایت قرار گرفته است، از حمایت ۵۰ میلیون‌ تومانی “صندوق تجهیزات پزشکی” از شرکت‌های سازنده تجهیزات و ملزومات مرتبط با کرونا در این دانشگاه خبر داد.

با اشاره به اینکه مدل دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه توسعه فناوری، مدل مرکز رشدی است، توضیح داد: بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه گرنت‌هایی را به طرح‌های تحقیقاتی پیرامون این موضوع اختصاص داد.

وی تشریح کرد: با توجه به شرایط کشور پیش از عید، برگزاری جلسات حضوری سخت بود؛ اما با این حال فراخوان داده شد، مکاتبات و جلسات به صورت مجازی برگزار شد و طرح‌ها نیز از دانشکده‌های مختلف دریافت شد.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه ۳۰۰ طرح مصوب شده و مورد حمایت قرار گرفته است، یادآور شد: مهم‌ترین کاری که دانشگاه انجام داد، فعالیت کمیته‌های اخلاق است، به نحوی که این کمیته‌ها با بالاترین سرعت ممکن و به صورت مجازی، طرح‌های پیشنهادی را دریافت کرده و آن‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

منظم، سپس به فعالیت حوزه فناوری در این دانشگاه اشاره کرد و توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای حدود ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان و هسته فناور است که بعضی در مراکز رشد مستقرند و برخی دیگر به صورت موفق از مراکز رشد خارج شده و در پارک‌های علم و فناوری یا شهرک‌های صنعتی مستقر شده‌اند.

وی افزود: اولین کاری که در شرکت‌ها بعد از شیوع کرونا در کشور انجام شد، این بود که شرکت‌های دارای ظرفیت در این حوزه، خط تولید خود را تغییر داده یا خط تولید جدیدی اضافه کردند تا بتوانند در این زمینه کار کنند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه یکی دو شرکت‌ که در حوزه نانو فعال بودند، بعد از شیوع کرونا به تولید ماسک‌های N95 پرداختند، ادامه داد: بنابراین شرکت‌هایی که پیشتر خط تولید ماسک را نداشتند، سریعاً آن را ایجاد کردند یا به صورت استیجاری از کارخانه‌های دیگر به مجموعه خودشان اضافه کردند.

منظم خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۶ خط تولید ماسک به این مجموعه اضافه شده و بخش زیادی از نیاز داخل به این نوع ماسک از طریق همین شرکت‌ها تأمین می‌شود که تولیدات خود را به هیئت امنای ارزی تحویل می‌دهند.

وی سپس به حوزه آی تی اشاره کرد و توضیح داد: یک شبکه اجتماعی استارتاپی که برای پیوند دادن اندیشمندان، متخصصان، اساتید و مردم ایجاد شده در بازه زمانی شیوع کرونا کار خود را به همین حوزه اختصاص داده است.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران، اضافه کرد: اخیراً نیز این استارتاپ با معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری توافق‌نامه‌ای را به امضا رسانده تا در حوزه اطلاع‌رسانی بتواند به عنوان یک شبکه اجتماعی به مقابله با کرونا کمک کند.

منظم با بیان اینکه اخیراً شرکت‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران کیت‌های تشخیصی سرولوژی و کیت‌های تست سریع کرونا (rapid test) را ساخته‌اند، اظهار کرد: بخشی از حمایت‌های صورت گرفته برای ساخت این کیت‌ها از سمت دانشگاه (به صورت وام و گرنت) تأمین شده است.

وی با تأکید بر آنکه به سوق دادن فعالیت شرکت‌ها به سمت مقابله با کرونا محدود نشدیم و تصمیم گرفتیم تا از سایر ظرفیت‌های علمی، آزمایشگاهی و تجهیزاتی دانشگاه برای مقابله با این بیماری استفاده کنیم، گفت: بر این اساس “کمیته فنی مقابله با کرونا” را ایجاد کردیم که در این کمیته در ۵ محور فعالیت صورت می‌گیرد.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: یکی از کمیته‌ها در زمینه “تجهیزات و ملزومات پزشکی” (شامل ماسک، دستکش، کیت‌های آزمایشگاهی و تجهیزات داخل اتاق‌های ICU از جمله ونتیلاتور و …) فعالیت می‌کند. این در حالی است که یکی دیگر از کمیته‌ها به “دارو” اختصاص یافته است.

منظم تشریح کرد: در پروتکل‌های درمانی کرونا برخی داروهای مربوط به بیماری‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد که برخی مربوط به ویروس هستند. اما آنچه از آن نگران بودیم، این بود که مواد اولیه برخی از این داروها از هند وارد می‌شد؛ بنابراین شرکت‌ها را به این سمت هدایت می‌کنیم که داروهای مرتبط مورد استفاده در پروتکل‌ها را تأمین کنند. تاکنون بعضی شرکت‌ها به این سمت هدایت شده و تولیدات آن‌ها در اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو در حال اخذ مجوز است.

وی با اشاره به اهمیت حوزه آی تی و ظرفیت‌های فناوری اطلاعات چه در بخش آموزش و چه پژوهش در مقابله با ویروس کرونا، گفت: قرار است در این حوزه با استارتاپ‌ها تعامل زیادی داشته باشیم و اولین قدمی که در این حوزه برداشتیم، برنامه برای غربال اولیه استارتاپ‌های فعال در حوزه سلامت دیجیتال است تا بتوانیم از تعدادی که ظرفیت لازم را دارند، حمایت کنیم؛ البته در این حوزه از استارتاپ‌های جدید هم حمایت خواهیم کرد.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران سپس به محور فعالیت “اجتماعی و روانی” کمیته فنی مقابله با کرونا در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنیم موضوع قرنطینه و سایر فشارهایی که این بیماری به جامعه وارد کرده، در آینده نزدیک باعث بروز بحران در حوزه مسائل اجتماعی و روانی خواهد شد که قاعدتاً باید از قبل تولیداتی را در این حوزه داشته باشیم. در این زمینه نیز یک برنامه میان‌مدت تهیه کردیم و قرار است به هسته‌های فناور مرتبط با این موضوع کمک کنیم.

منظم با اشاره به محور کنترل کیفی و HSE کمیته فنی مقابله با کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: تمام محصولاتی که در حالت بحران به شکل‌های مختلف وارد بازار می‌شود، می‌تواند زمینه سودجویی افراد را فراهم کند که در این شرایط ممکن است سلامت جامعه به خطر بیفتد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال بخش زیادی از ماسک‌هایی که  به اسم N95 وارد بازار شده، واقعاً N95 نیستند و کارایی برای محافظت افراد ندارند. ما در شرایط بحران هستیم و نمی‌توانیم این ماسک‌ها را از بازار جمع کنیم؛ اما قاعدتاً زمانی که بازار از ماسک‌های N95 با کیفیت بالا اشباع شود، می‌توانیم ماسک‌های بی‌کیفیت را از بازار جمع‌آوری کنیم.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برای ارزیابی کیفی این ملزومات در کشور زیرساخت نداریم و در حوزه تست ماسک‌ها و فیلترها، از سیستمی که به صورت خدمات در کشور وجود داشته باشد، برخوردار نیستیم. در این بخش یک میلیارد تومان به یک “سیستم تست فیلتر” اختصاص دادیم.

منظم یادآور شد: البته یکی از شرکت‌ها یک سیستم تست فیلتر با درجه و کلاس پایین‌تر را آماده و به اداره کل تجهیزات پزشکی هم اعلام کرده است که در صورت قبول آن‌ها، پروتکل را به سمت ارائه خدمت ارزیابی کیفیت ماسک‌ها ببرد.

وی اظهار کرد: در بخش ماسک‌ها و فیلترهای مربوط به ویروس کرونا، حتی استاندارد هم نداریم که بایستی بر روی این موارد کار شود. به هر جهت در بخش کنترل کیفی و HSE، یک محور باز کردیم؛ به عنوان نمونه بحث تهویه و فیلتراسیون بخش ICU یا بخش‌های عفونی بیمارستان‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و شاید یکی از دلایلی که پرسنل و کادر درمان با ویروس کرونا درگیر می‌شوند، این است که تجهیزات حفاظتی ما ضعیف است.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه دانشگاه از طریق “صندوق تجهیزات پزشکی” (که در آن سهم دارد و عضو هیئت مدیره آن است) تلاش کرده بتواند جذب منابع از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و… داشته باشد و به شرکت‌ها کمک کند، اظهار کرد: طی بازه‌ای که همه تعطیل بودند، جلسات را به صورت مجازی تشکیل دادیم و ضمن ارسال فراخوان، به شرکت‌ها اعلام کردیم که چنین منابع مالی وجود دارد.

منظم با اشاره به اینکه بعد از اخذ درخواست از شرکت‌ها، ۳۵ شرکت را مورد حمایت خودمان قرار داده‌ایم، گفت: در زمینه‌های تولید کیت، ماسک، دستکش، ونتیلاتور و سایر تجهیزات مرتبط با کرونا شرکت‌ها را از طریق صندوق فوق مورد حمایت قرار دادیم و مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای شرکت‌ها فراهم شد که بخشی از این حمایت در حوزه‌هایی مثل تولید ماسک به صورت کوتاه‌مدت و در سایر حوزه‌ها به صورت میان‌مدت است و به شرکت‌هایی برمی‌گردد که در زمینه ساخت دستگاه‌های تولید ماسک فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: در کنار این‌ها برخی شرکت‌ها مشغول انجام کارهای دیگری بودند که ارتباطی با کرونا نداشت و امکان سوق دادن فعالیت آن‌ها با کرونا میسر نبود که در این برهه دچار ضرر اقتصادی شدند. بعضی از این شرکت‌ها وام داشتند و بعضی باید اجاره فضا پرداخت می‌کردند که در این زمینه با وزارت بهداشت رایزنی کردیم تا شرکت‌ها بتوانند مبالغ پرداختی را در قالب قسط و ظرف مدت طولانی‌تری (مثلاً دو سال) به ما برگردانند. این در حالی است که بعضی مراکز رشد مبالغ اجاره چند ماه را به شرکت‌ها بخشیده‌اند.

مدیر توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در مورد اقساط نیز در حال بررسی صندوق تجهیزات پزشکی هستیم که بتوانیم از اعتبار این صندوق برای شرکت‌ها استفاده کنیم.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =