تست بزاق دهان، حمله قلبی را در ده دقیقه تشخیص ‌می‌دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که یک آزمایش بزاق ساده می‌تواند وجود یک نشانگر زیستی پروتئینی را تشخیص دهد که فقط در 10 دقیقه بروز حمله قلبی را در افراد با درد سینه، خبر می‌دهد. اگر این آزمایشات اولیه در مطالعات آینده تأیید شود، می‌تواند سرعت بیماران با مشکلات قلبی عروقی قابل تشخیص و درمان است.

در طی سکته قلبی، که معمولاً به عنوان حمله قلبی شناخته می‌شود، سطح پروتئینی به نام تروپونین به سرعت در جریان خون بیمار افزایش می‌یابد. درد قفسه سینه، حالت تهوع و خستگی به طور اختصاصی علائم حمله قلبی نیست، بنابراین هنگامی که بیمار با این علائم به اورژانس مراجعه کند، پزشکان به سرعت آزمایش خون را برای اندازه گیری سطح تروپونین انجام می‌دهند. اما آزمایش خون به طور کلی حدود یک ساعت طول می‌کشد تا نتیجه را بدست آورد.

نویسنده مطالعه توضیح می‌دهد: “برای بیمارانی که درد قفسه سینه دارند، یک آزمایش ساده و سریع تروپونین وجود دارد. در حال حاضر برای آزمایش تروپونین، از نمونه خون استفاده می‌کند. ولی در این مطالعه مقدماتی، امکان یک روش جدید را با استفاده از بزاق ارزیابی کردیم.

این تحقیق با استفاده از آزمایشات خون تروپونین در یافتن راه‌هایی برای انطباق با آنها برای شناسایی پروتئین در نمونه‌های بزاق آغاز شد. این روش پردازش جدید برای حذف تعدادی پروتئین اضافی از نمونه بزاق توسعه داده شد.

نمونه‌های بزاق از 32 بیمار دارای سکته قلبی با نتایج تایید شده تروپونین خون گرفته شد. نمونه بزاق برای کنترل نیز از 13 فرد سالم گرفته شد.

آزمایش نمونه‌های بزاق بیماران سکته قلبی که 84 درصد مواقع از نظر تروپونین مثبت بود که فقط شش درصد از نمونه‌های مثبت، اشتباه بود که نشان می‌دهد روش پردازش برای تمرکز نمونه‌های بزاق برای نتایج موثر بسیار حیاتی است. در این مرحله مشخص نیست که روش “پردازش” شامل چه مواردی است و یا چقدر آسان و مقرون به صرفه است.

محققان پیشنهاد می‌کنند که آزمایش بزاق فقط 10 دقیقه طول خواهد کشید تا به نتیجه برسد. این آزمایش می‌تواند به کسانی که دارای سلامت قلبی عروقی ضعیف هستند، یک ابزار تشخیصی جدید بسیار قابل توجه ارائه دهد. وستریچ می‌گوید که این آزمایش در نهایت به همان روش آزمایش بارداری انجام می‌شود و نتایج مثبت / منفی ساده را در عرض چند دقیقه ارائه می‌دهد.

وستریچ می‌گوید: این کار اولیه نشان دهنده وجود تروپونین قلبی در بزاق بیماران مبتلا به آسیب قلبی است. تحقیقات بیشتری برای تعیین مدت زمان ماندن تروپونین در بزاق پس از حمله قلبی مورد نیاز است. علاوه بر این، باید بدانیم که چه تعداد بیمار به اشتباه دچار حمله قلبی می‌شوند و چه تعداد مورد از دست می‌رود.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (23 امتیاز)

دیدگاهی در “تست بزاق دهان، حمله قلبی را در ده دقیقه تشخیص ‌می‌دهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =