ترمیم تاندون های آسیب دیده با الهام از حلزون

محققان موسسه Wyss هاروارد اکنون یک ماده زیستی دو وجهی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در ترمیم تاندون های آسیب دیده سرعت بخشد.

این ماده از یک طرف که محکم به تاندون‌ها می‌چسبد، در حالی که سطح بیرونی کم اصطکاک، آن را در برابر سایر بافت‌ها نگه می‌دارد. همچنین، می‌توان آنها را با داروها برای کاهش زخم و التهاب پر کرد.

صدمات به تاندون ها هم در اثر ورزش کردن و هم از پیری، نسبتاً شایع است و ترمیم آن هم بسیار دشوار می‌باشد. آنها می‌توانند دردناک باشند و توانایی بیمار در حرکت دادن اندام های خود را مختل کنند، و بدتر از آن، هنوز مدت زیادی طول می‌کشد تا بهبود یابد.

حتی پس از آن، تاندون‌ها اغلب پس از آسیب‌های شدید به استحکام مکانیکی کامل قبلی خود باز نمی‌گردند، که منجر به کاهش تحرک می‌شود.

بنابراین در مطالعه جدید، محققان Wyss تصمیم گرفتند ماده جدیدی را توسعه دهند که می‌تواند به ترمیم تاندون ها به طور موثرتری کمک کند.

آنها با یک ژل چسب جراحی که تیم چند سال پیش ساخته بود شروع کردند که از مخاط شدیدا چسبده حلزون الهام گرفته شده بود. سپس محققان این ماده که آن را چسب های ژل سخت می نامند، برای ساختن نسخه‌ای برای وصله تاندون ها تطبیق دادند.


تولید هیدروژل برای غضروف زانوهای آسیب دیده


هیدروژل جدید دو سطح بسیار متفاوت دارد. به همین دلیل آن به نام یک خدای رومی با دو چهره، چسب سخت جانوس (JTAs) نامگذاری شده است.

سطح اول حاوی کیتوزان است که محکم به تاندون ها می‌چسبد تا دو طرف پارگی را در کنار هم نگه دارد تا تاندون ترمیم شود . سطح دیگر برعکس عمل می‌کند، با استفاده از هیدروژل ساده به تاندون کمک می‌کند تا در طول حرکت روی بافت های دیگر سر بخورد.

نتایج آزمایشات

تیم این ماده را در یک سری آزمایش برای مشاهده روند ترمیم تاندون ها با استفاده از بافت حیوانی استفاده کردند. در تاندون‌های جدا شده خوک که هنوز در خون پوشیده شده‌اند، JTAs قوی‌تر از سایر چسب‌های بافتی عمل می‌کند.

محققان همچنین این ماده را در تاندون های کشکک، خم کننده پا و آشیل موش های زنده کاشت کردند و دریافتند که آنها به طور قوی و غیر تهاجمی به هم متصل می‌شوند.

در آزمایش‌های بیشتر، این تیم داروهای کورتیکواستروئیدی را در هیدروژل کپسوله کردند، که به کاهش التهاب در حین بهبود و جلوگیری از تشکیل زخم پس از آن کمک کند.

بنجامین فریدمن، نویسنده اول این مطالعه، می‌گوید: نکته مهم، زمانی که ما JTA را روی تاندون‌های کشکک پاره‌شده موش‌ها اعمال کردیم، آنها در طول سه هفته کاشت در جای خود باقی ماندند و بهبود تاندون را تسهیل کردند. آنها همچنین در مقایسه تاندون های ترمیم شده با جراحی با درمان JTA، دریافتند که تشکیل زخم را تا 25 درصد کاهش دادند.

در حالی که هنوز آزمایش‌های انسانی انجام نشده است، تیم می‌گوید که همه اجزای JTA از قبل به عنوان زیست سازگار شناخته شده‌اند، که اولین قدم مهم است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 1 =