تحول در سونوگرافی توسط این برچسب‌های جدید

مهندسان MIT یک برچسب کوچک طراحی کرده‌اند که می‌تواند به صورت مداوم تصاویر سونوگرافی از اندام‌های داخلی را تا 48 ساعت ارائه دهد.

این نوآوری، گامی به سوی آینده‌ای است که در آن برچسب‌ها می‌توانند به صورت بی‌سیم سلامت عضلات را در طول تمرینات یا رشد جنین در دوران بارداری ردیابی کنند.

تصویربرداری اولتراسوند(سونوگرافی) شاید ایمن ترین و پرکاربردترین شکل تصویربرداری پزشکی باشد. با این حال هنوز نیاز به رفتن به مطب دکتر و تجهیزات حجیم دارد.

همه افرادی که سونوگرافی انجام داده‌اند، قبل از تصویربرداری، ژل ضخیم و سردی را بر روی پوست خود می‌مالند. این ژل برای اینکه امواج اولتراسوند به وضوح به اندام‌های داخلی فرد منتقل شود و دوباره بازگردد، ضروری است.

با گذشت زمان، این ژل می‌تواند پوست را خشک یا از بین ببرد، بنابراین برای انجام مراحل سونوگرافی طولانی‌تر، نیاز به استفاده مجدد از این ژل، وجود دارد.

دستگاه سونوگرافی جدید

یکی از بزرگترین نوآوری‌های جدید در این توسعه MIT، ایجاد یک هیدروژل است که درون یک غشای الاستومری نازک محصور شده است. این یک ماده کشسان و الاستیک کامل ایجاد می‌کند که می‌تواند روی پوست بنشیند در حالی که به طور موثر امواج اولتراسوند را منتقل کند.

ژیو چن، سرپرست تیم تحقیق، توضیح داد: الاستومر از کم آبی هیدروژل جلوگیری می‌کند. همچنین زمانی که هیدروژل به شدت هیدراته شده باشد، امواج صوتی می‌توانند به طور موثر نفوذ کنند و تصویربرداری با وضوح بالا از اندام‌های داخلی را انجام دهند.

بخش دیگر دستگاه شامل آرایه‌ای سفت و سخت از صدها مبدل اولتراسوند کوچک است. چونقه وانگ یکی از نویسندگان این مقاله گفت: این جفت شدن یک آرایه متراکم مبدل با هیبرید کشسان الاستومر و هیدروژل به برچسب اجازه می‌دهد تا به طور مداوم از اندام‌های داخلی در مدت زمان طولانی تصویربرداری کند.


درخشان‌ترین اشعه ایکس جهان انقلاب تصویربرداری پزشکی را آغاز می‌کند


وانگ گفت: این ترکیب دستگاه را قادر می‌سازد تا با پوست مطابقت داشته باشد و در عین حال موقعیت نسبی مبدل‌ها را حفظ کند تا تصاویر واضح‌تر و دقیق‌تری تولید کند.

مزیت‌های این دستگاه جدید

طبق این مطالعه جدید، این دستگاه را برای مجموعه‌ای از کاربردها، از دویدن تا وزنه‌برداری توصیف می‌کند. این پتانسیل فوق‌العاده دستگاه جدید برای ارائه تصویربرداری سونوگرافی از فعالیت‌های انسانی به روش‌هایی که قبلاً دیده نشده بود را نشان داد.

با استفاده از این دستگاه، محققان توانستند شاهد بزرگ شدن معده و سپس کوچک شدن آن در هنگام نوشیدن یک لیوان آب میوه توسط یک داوطلب باشند.

آزمایش‌های دیگر نشان داد که چگونه این دستگاه می‌تواند ماهیچه‌ها را هنگام بلند کردن وزنه‌ها کنترل کند، و به طور بالقوه به پوشنده اطلاع می‌دهد که چه زمانی باید قبل از آسیب دیدن، ورزش را متوقف کند.

چن اضافه کرد: با این تصویربرداری، ممکن است بتوانیم لحظه‌ای را در تمرین قبل از اینکه ماهیچه‌ها درد کنند، ثبت و متوقف کنیم. ما هنوز نمی دانیم چه زمانی ممکن است آن لحظه باشد، اما اکنون می‌توانیم داده‌های تصویری را ارائه کنیم که کارشناسان بتوانند تفسیر کنند.

در حال حاضر این دستگاه بی‌سیم نیست، اما حتی به شکل فعلی آن، محققان پیشنهاد می‌کنند که از آن میتوان در برنامه‌های کاربردی زیادی در دنیای واقعی استفاده کنند. به عنوان مثال، بیمارستان‌ها در حال حاضر می‌توانند از آن برای نظارت لحظه‌ای بیماران قلبی استفاده کنند.

آینده‌ی سونوگرافی

پتانسیل این دستگاه سونوگرافی برای آینده، بسیار هیجان انگیزتر است. این تیم در حال حاضر بر روی ساخت دستگاه بی سیم است، تا در آینده بتوان با یک برنامه گوشی هوشمند ارتباط برقرار کند.

برچسب‌های اولتراسوند را می‌توان برای هر کاربرد، از ردیابی ورزش گرفته تا نظارت طولانی‌مدت تومورهای مشکوک، تولید کرد. حتی می‌توان تصویربرداری بارداری را در لحظه و از خانه ردیابی کرد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + شانزده =