تاثیر آلودگی هوا بر بروز عارضه در کودکان

آلودگی هوا به عنوان یک مسئله جدی در سطح جهانی شناخته شده است و تأثیرات آن بر سلامت انسان‌ها، به ویژه کودکان، به عنوان گروه حساس، بسیار مهم است. در این مقاله، به بررسی تأثیر هوای آلوده بر بروز عارضه در کودکان پرداخته خواهد شد.

آلودگی هوا و انواع آن:

آلودگی هوا از ناشیان مختلفی از جمله گازهای دی اکسیدکربن (CO2)، اکسید‌های نیتروژن (NOx)، ذرات معلق (PM) و ترکیبات آلی متشکل است. این عوامل آلاینده می‌توانند از طریق تراکم بالای آنها در هوا، به دست آوردن ابعاد آلودگی تاثیر گذار بر سلامت افراد شود.

اثرات آلودگی هوا بر سلامت کودکان:

1. بیماری‌های تنفسی:

   ذرات معلق و گازهای آلاینده هوا می‌توانند به سیستم تنفسی کودکان نفوذ کرده و بیماری‌هایی چون آسم، برونشیت و التهاب مجاری تنفسی را ایجاد یا تشدید کنند.

2. افزایش حساسیت‌ها:

   برخی از مواد معلق در هوا می‌توانند حساسیت‌های غیرعادی را در کودکان افزایش دهند و علائم آلرژیک را بهبود بخشند.

3. اثرات بر رشد و توسعه:

   تحقیقات نشان داده‌اند که آلودگی هوا ممکن است بر رشد و توسعه جسمی و عقلی کودکان تأثیر بگذارد.

4. تأثیرات عصبی:

   برخی مطالعات نشان داده‌اند که ذرات ناشی از آلودگی هوا می‌توانند به سیستم عصبی مرکزی کودکان آسیب برسانند و در برخی موارد به اختلالات عصبی منجر شوند.

تاثیر آلودگی هوا بر بروز نوعی عارضه در کودکان

نتایج یک بررسی در مورد تاثیر هوای آلوده بر عارض‌های خونی نشان می‌دهد: که آلودگی هوا خطر ابتلا به کم خونی را در دوران کودکی افزایش می‌دهد.

محققان در بررسیهای جدید خود وجود ارتباط میان قرار گرفتن در معرض هوای آلوده و شیوع عارضه کم خونی در میان کودکان کمتر از پنج سال را تایید کردند.

دانشمندان هندی در بررسیهای خود دریافتند: به ازای هر 10 میکروگرم در متر مکعب افزایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و قرار گرفتن در معرض آن شیوع عارضه کم خونی 1.9 درصد بیشتر شده و میانگین سطح هموگلوبین 0.07 گرم در دسی لیتر کاهش می‌یابد.

محققان برای بررسی ارتباط کم خونی با افزایش سطح ذرات کمتر از 2.5 میکرون در هوا به ارزیابی اطلاعات موجود در سال های 2016-2015 پرداختند. همچنین در این مطالعه فاکتورهایی همچون رژیم غذایی، وجود عارضه کم خونی در مادر و شاخص توده بدنی مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، این تیم تحقیقاتی از اطلاعات ماهواره ای برای ارزیابی میزان انباشت هوای آلوده استفاده کردند.

تجزیه و تحلیل محققان هندی نشان داد: جدا از رژیم غذایی و سایر عوامل شناخته شده در بروز کم خونی مانند کم خونی مادر، هوای آلوده نقش بسزایی در شیوع کم خونی دارد.

همچنین تحقیقاتی که در گذشته انجام گرفته نشان می‌دهد سطح بالایی از آلودگی هوا با پیامدهای قلبی-عروقی، تنفسی و مرگ و میر همراه است. در کودکان این بحران با کند بودن روند رشد و تولد نوزادانی با وزن پایین مرتبط است.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات گزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 9 =