بررسی اثربخشی واکسن کرونا با آزمایش نوترولایز

آزمایش نوترولایز :

نیازی به گفتن نیست که وقتی همه گیری اتفاق افتاد ، جهان ما وارونه شد. با این حال ، با استفاده از واکسن ها ، ما در حال یافتن راهی برای خروج از این فاجعه و بازگشت به قبل هستیم.

از آنجا که واکسیناسیون سراسری کرونا در کشور آغاز گردیده است ، برای مردم مهم است که بدانند پس از زدن واکسن آیا در برابر کرونا کووید-19 ایمنی پافته اند یا خیر.

مسئولان و ارائه دهندگان خدمات بهداشت انیز در پی دانستن این موضوع هستند که میزان آنتی بادی نوترولایز (آنتی بادی خنثی کننده ) برای افراد واکسینه شده با گذشت زمان چقدر قوی خواهد بود.

واکسن های مجاز کرونا بیش از 90٪ موثر هستند ، ایمنی بدن پس از واکسیناسیون در برابر ویروس به طور حتم کاهش می یابد و سوالات مهمی را ایجاد می کند:

  • چه مدت واکسن کرونا ایمنی محافظتی ایجاد می کنند؟
  • آیا واکسن کرونا مطابق انتظارات در هر فرد کار می کنند؟
  • کدام واکسن کرونا قوی ترین اثر را ایجاد می کنند و کدام یک از ضعیف ترین ها را دارند ؟
  • کدام واکسن ایمنی در برابر کرونا COVID-19 را تضمین می کند؟
  • چه زمانی باید تقویت کننده تجویز شود؟

در مورد عوارض جانبی واکسن کرونا چه باید کرد؟


برای کمک به پاسخ به این سوالات مهم ، بیمارستان ها ، کلینیک ها و روش های خصوصی اکنون به سنجش های خنثی سازی جدیدی برای افراد دسترسی دارند که می توانند تصمیمات آگاهانه در مورد استفاده از واکسن را پیشبرد بخشند و ایمنی بیشتر مردم را بهتر تضمین کنند.

آزمایش نوترولایز چیست؟

آزمایش نوترولایز یا آزمایش آنتی بادی خنثی کننده کرونا  SARS-CoV-2 ، ویروسی که باعث ایجاد COVID-19 می شود ، تنها آزمایش مورد تایید FDA EUA است که تعیین می کند شما آنتی بادی خنثی کننده عملکردی دارید یا خیر.

سایر آزمایش های آنتی بادی IgG / IgM نتیجه ای در جنبه عملکردی یا خنثی سازی آنتی بادی ها ندارند.

چه کسانی باید آزمایش نوترولایز بدهند؟

آزمایش نوترولایز برای افراد پس از واکسیناسیون یا پس از بهبودی از عفونت فعال توصیه می شود.

پس از واکسیناسیون کرونا

بعد از اولین دوز واکسن کرونا COVID-19 و دوباره بعد از دوز دوم ، یک آزمایش نوترولایز یا همان آنتی بادی خنثی بدهید تا بررسی شود که آیا بدن شما در پاسخ به واکسن ، آنتی بادی خنثی تولید کرده است یا خیر.

برای واکسنی که 95٪ موثر باشد ، از هر 1000000 واکسینه شده ، 5000 از آن محافظت نمی شود.

پس از بهبودی از کرونا

آیا به SARS-COV-2 (COVID-19) آلوده شده اید؟

آزمایش نوترلایز می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن شما به عفونت را تعیین کند. متخصصان هنوز در مورد مدت زمان باقی ماندن آنتی بادی های خنثی کننده در خون بعد از عفونت و همچنین محافظت از عفونت مجدد در آینده در حال تحقیق هستند.

آگاهی عمومی در مورد آزمایش نوترولایز

اگر می خواهید قبل از واکسیناسیون یک آزمایش پایه انجام دهید یا اگر فقط در مورد وضعیت ایمنی بدن خود کنجکاو هستید ، می‌توانید آزمایش نوترلایز را انجام دهید.

آزمایش نوترلایز برای کارکنان خط مقدم ، کارکنان مراقبت های بهداشتی ، مربیان و عموم مردم هم در دسترس است.

می‌توانید نتایج آزمایش نوترلایز و ایمنی بدن را در 3-5 روز کاری دریافت کنید.

عامل اصلی محافظت بدن در برابر کرونا

آنتی بادی های خنثی کننده یا آنتی بادی نویترولایز عوامل اصلی محافظت در برابر عفونت در آینده هستند و برای اولین بار ، سنجش های مبتنی بر ویروس با توان بالا برای کرونا COVID-19 که به خوبی تأیید شده اند می توانند تیترهای آنتی بادی های خنثی سازی را به طور دقیق در افراد تعیین کنند.

آزمایش نوترولایز یک آزمایش خون ساده است ، بنابراین انجام آن هم نسبتاً سریع و آسان است ، اما اطلاعات بسیار ویژه ای را ارائه می دهد که می تواند به تعیین پروتکل های ایمنی آینده کمک کند و در مورد مراحل بعدی برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و افراد واکسینه شده شفافیت ایجاد کند.

از این نظارت می توان برای درک بهتر سطح آنتی بادی خنثی کننده برای محافظت استفاده کرد و به ایجاد برنامه های دوز تقویت کننده برای حفظ ایمنی ناشی از واکسن کمک کرد.

با توانایی اندازه گیری منظم تیتر آنتی بادی نوترولایز در افراد واکسینه شده ، می توان درک کرد که چگونه سطح ریسک با گذشت زمان تغییر می کند.

به عنوان مثال ، یک تیتر 500 (جایی که حتی در صورت رقیق شدن خون 500 برابر آنتی بادی هنوز قابل تشخیص است) از محافظت از آنتی بادی کافی برخوردار است ، اما اگر قصد دارید سوار هواپیما شوید ، یک تیتر 100 نمی تواند محافظت کافی برای شما ایجاد کند.

اندازه گیری دوام ایمنی در برابر کرونا

برای توسعه این نوع جدید از سنجش ها ، محققان با استفاده از داده های هفت واکسن فعلی و همچنین گروه های نقاهت ، رابطه بین سطح خنثی سازی آزمایشگاهی و مشاهده محافظت در برابر عفونت را مدلسازی کرده اند.

یک مطالعه جدید در مورد تجزیه و تحلیل سطح ایمنی بدن در برابر کرونا COVID-19 ، بر اساس داده های حاصل از آزمایش های اولیه آنتی بادی نشان می دهد که تیترها طی شش ماه بهبودی پس از COVID-19 حداقل 50٪ (و تا 80٪) کاهش می یابند.

در 250 روز اول پس از ایمن سازی ، مدل های پوسیدگی تیترهای خنثی سازی نیز کاهش قابل توجهی در محافظت از عفونت COVID-19 را پیش بینی می کنند.

در حقیقت ، پوسیدگی تیترهای خنثی سازی در افراد واکسینه شده طی سه تا چهار ماه اول پس از واکسیناسیون حداقل به همان سرعتی که افت در افراد نقاهت مشاهده می شود ، سریع است.

به طور کلی ، این مطالعه ثابت می کند که تیتر آنتی بادی نوترولایز به سرعت پس از عفونت طبیعی کاهش می یابد. افراد ، علیرغم شدت بیماری ، طیف وسیعی از تیترهای آنتی بادی خنثی را ایجاد می کنند.

با توجه به متغیرهای قابل توجهی که در اطراف هر فرد وجود دارد ، آزمایش کمی دوره ای می تواند به درک بهتری از کاهش تیتر آنتی بادی خنثی کننده در بیماران بهبودیافته و بیماران تلقیح شده منجر شود.

با نظارت بر خنثی سازی سطح آنتی بادی در طول زمان ، می توانیم در تعیین استراتژی های بهینه دوز واکسن ، بهبود واکسن ها و درمان های ایمنی و بازگشایی ها و تعاملات اجتماعی اطمینان بیشتری داشته باشیم.

اعتبار سنجی دقت آزمایش نوترولایز

برای تأیید صحت این روش جدید ، مقایسه هایی با آزمایش نوترولایز کاهش پلاک (PRNT) انجام شده است ، که تیترهای آنتی بادی خنثی کننده ویروس را اندازه گیری می کند و به عنوان استاندارد اصلی آزمایش سرولوژی و تعیین میزان حفاظت ایمنی باقی می ماند.

بر اساس این مقایسه ، عناوین سنجش خنثی سازی با عناوین حاصل از PRNT ارتباط زیادی دارد. با این حال ، بر خلاف PRNT ، روش های خنثی سازی نظارت گسترده ای بر محافظت از COVID-19 و اثر واکسن برای پاسخگویی به تقاضای جهانی بزرگ ارائه می دهند.

با آزمایشات خنثی سازی ، می توانیم داده ها و بینشهای هدفمندی را در مورد چگونگی ادامه و برنامه ریزی مطمئن در روزها و ماه های آینده با تکمیل دور اول واکسیناسیون ارائه دهیم.

به طور خلاصه ، ما اطلاعات لازم را برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اطمینان از ایمنی ملت و جهان خواهیم داشت.

منبع: labtavana

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (24 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هشت =