باکتری‌های روده می‌توانند بر شدت سکته مغزی تأثیر بگذارند

پیوند جدید و چشمگیری بین روده و مغز توسط محققان در کلینیک کلیولند کشف شده است. یافته ها نشان می‌دهد که چگونه یک متابولیت تولید شده توسط باکتری های روده می‌تواند شدت سکته مغزی را افزایش داده و بهبودی فرد را مختل کند.

این تحقیق بر روی ترکیبی به نام TMAO (تری متیل آمین N- اکسید) متمرکز شد، که در هنگام هضم میکروب های خاص محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز، در روده تولید می‌شود. تحقیقات قبلی میزان بالای TMAO در خون را با بیماری های قلبی و پیری مرتبط دانست.

در حالی که TMAO با افزایش خطر سکته مغزی در ارتباط بوده است، این تحقیق جدید اولین تحقیق برای بررسی ارتباط بین باکتریهای روده و سکته مغزی، به عنوان واسطه تولید TMAO است.

برای تأیید ارتباط بین TMAO و شدت سکته مغزی، محققان ابتدا نمونه های مدفوع را از دو فرد مختلف انسانی گرفتند، یکی با سطوح TMAO مداوم و دیگری با سطح پایین.

سپس این نمونه های مدفوع به مدلهای موش بدون میکروب پیوند و حیوانات تحت سکته مغزی قرار گرفتند. استنلی هازن، محقق اصلی این پروژه، می‌گوید تفاوت در شدت سكته بین دو مدل حیوانی قابل توجه بود.

هازن می‌گوید: به طرز قابل توجهی، پیوند ساده میکروب های روده با قابلیت ساختن TMAO کافی بود تا تغییری عمیق در شدت سکته ایجاد کند.

با بزرگنمایی میکروب های مسئول، محققان دریافتند که آنزیمی به نام CutC که توسط باکتری های خاص روده تولید می‌شود، نقشی اساسی در تولید TMAO دارد.

هنگامی که ژن باکتریهای روده که کد CutC را خاموش می‌کند، شدت سکته مغزی مشاهده شده در حیوانات به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، تأیید می‌کند که باکتریهای روده در این روند نقش دارند.

محققان همچنین بررسی کردند که آیا این مکانیسم بر بهبودی پس از سکته مغزی تأثیر دارد یا خیر؟
با نگاهی به نتایج کوتاه مدت و بلند مدت در مدل های حیوانی، مطالعه جدید نشان داد که سطح TMAO در واقع عملکرد پس از سکته را بدتر می‌کند و خاموش کردن CutC دوباره نتایج طولانی مدت را بهبود می‌بخشد.

اینکه چطور TMAO مستقیماً بر شدت سکته مغزی تأثیر می‌گذارد هنوز مشخص نیست و محققان پیشنهاد می‌کنند برای درک بهتر این مکانیسم های اساسی تحقیقات بیشتری لازم است. تحقیقات قبلی هازن و همکار ویفی زو به ارتباط بین افزایش لخته شدن خون و TMAO اشاره کرده است.

زو می‌گوید که تحقیقات در حال انجام این است که آیا خاموش شدن ژن CutC ‌می‌تواند راهی برای جلوگیری از سکته مغزی باشد یا به بیماران مبتلا به بهبود سریع تر کمک کند. اما در کوتاه مدت محققان می‌گویند مداخلات رژیم غذایی ممکن است بهترین روش باشد.

زو می‌گوید: تحقیقات در حال انجام این روش درمانی و همچنین پتانسیل مداخلات رژیم غذایی برای کمک به کاهش سطح TMAO و خطر سکته مغزی است، زیرا هم رژیم های غربی و هم رژیم های غذایی غنی از گوشت قرمز باعث افزایش سطح TMAO می‌شوند. تغییر منابع پروتئینی گیاهی به کاهش TMAO کمک می‌کند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − شش =