باند ترمیم کننده زخم کم هزینه که از پوسته میوه دوریان ساخته شده است

میوه دوریان اگرچه در همه کشور ها فروش زیادی ندارد، اما در کشورهایی مانند سنگاپور به مقدار زیادی مصرف می‌شود.

دانشمندان در حال حاضر روشی را برای استفاده از پوسته های دور ریخته شده آن برای ایجاد باند هیدروژل ضد باکتری ارزان و سازگار با محیط زیست ایجاد کرده‌اند.

اول از همه، باند هیدروژل خود چیز جدیدی نیست. به طور معمول بر روی زخم های پس از جراحی اعمال می‌شود، با مرطوب نگه داشتن محل زخم در مراحل اولیه روند بهبود، به کاهش جای زخم کمک می‌کند. در مقابل، پانسمان های گازدار منظم باعث خشک شدن ناحیه می‌شوند.

هیدروژل ها معمولاً از پلیمرهای مصنوعی ساخته می‌شوند و یون های نقره یا مس برای از بین بردن باکتری های مضر به آن افزوده شده است. متأسفانه، این پلیمرها به طور معمول قابل تجزیه نیستند و از منابع تجدید ناپذیر ساخته می‌شوند. بعلاوه، درج یونهای فلزی باعث افزایش هزینه باند می‌شود.

به جای پروفسور ویلیام چن، محققان دانشگاه فنی نانیانگ در عوض به دنبال پوسته های دورین بودند که معمولاً فقط در محل دفن زباله یا تأسیسات کمپوست قرار می‌گیرند.

این تیم سلولز با کیفیت بالا را از برخی پوسته ها استخراج کرده و سپس آن را با دو ماده دیگر ترکیب کرد:

گلیسرول باقی مانده از تولید صابون و بیودیزل، همراه با مواد شیمیایی ضد باکتری حاصل از مخمر نان، معروف به فنل های مخمر طبیعی. نتیجه این کار یک ژل نرم کننده کشت میکروب مانند بافت سیلیکون بود که می‌تواند به صورت ورقه ای بریده شود.

در آزمایشات آزمایشگاهی انجام شده روی پوست حیوانات، نشان داده شد که این ماده تأثیرات ضد میکروبی خوبی تا 48 ساعت پس از استفاده از خود نشان می‌دهد.

بعلاوه، باند هیدروژل دوریان باید بطور قابل توجهی هزینه کمتری نسبت به همتای معمولی خود داشته باشد، به علاوه هنگام دور انداختن به طور طبیعی تجزیه بیولوژیکی می‌کنند.

چن می‌گوید: با استفاده از مواد زائد که در حال حاضر مقادیر زیادی دور ریخته می‌شوند – پوسته دورین و گلیسرول – می‌توانیم مواد زائد را به یک منبع زیست پزشکی ارزشمند تبدیل کنیم که می‌تواند بهبود سریع زخم ها را افزایش دهد و احتمال عفونت را کاهش دهد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و مملزومات مصرفی

5/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =