اکسید نیتروژن یا گاز خنده به سرعت افسردگی شدید را تسکین می‌دهد

یک آزمایش بالینی نشان داده است که یک جلسه درمان 60 دقیقه ای با گاز اکسید نیتروژن می‌‍تواند پیشرفت های چشمگیر و سریعی را در بیماران مبتلا به افسردگی مقاوم در برابر درمان ایجاد کند و تحقیقات نشان می‌دهد این مزایا می‌توانند حداقل برای دو هفته ادامه داشته باشند.

از زمان کشف آن در اواخر قرن 18 اکسید نیتروژن نقش قابل توجهی در تاریخ بیهوشی داشته است. شاید بیشتر به دلیل استفاده در دندانپزشکی شناخته شده باشد، اما به دلیل ماهیت شادی بخشی که در غلظت های ملایم آن شامل می‌شود، معمولاً به عنوان گاز خنده نامیده می‌شود.

در چند سال گذشته، ضد افسردگی کتامین، یک داروی بیهوشی دیگر، کشف شده و تصور می‌شود که به دلیل انسداد گیرنده پروتئینی در مغز به نام N-methyl-D-aspartate (NMDA) باشد. در سال 2014، گروهی از محققان تعجب کردند که آیا اکسید نیتروژن می‌تواند همان اثر ضد افسردگی را داشته باشد، زیرا این عمل تا حدودی روی مغز تأثیر دارد.

با اثبات اولیه آزمایش مفهومی، سرنخ های قانع کننده‌ای ارائه شد که می‌تواند به سرعت علائم افسردگی را تسکین دهد. تحقیقات مقدماتی بعدی نشان داد که این گاز همچنین می‌تواند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اعتیاد به الکل را درمان کند.

این مطالعه جدید به منظور بررسی اینکه آیا دوزهای کمتری از اکسید نیتروژن نسبت به قبل آزمایش شده برای افسردگی موثر است یا خیر، و اینکه آیا مزایای یک درمان چند هفته طول می‌کشد.

هر یک از 24 آزمودنی که برای آزمایش انتخاب شدند، سه جلسه درمانی را طی کردند که هر کدام به مدت یک ساعت و با فاصله یک ماه از یکدیگر برگزار شدند. در کنار جلسه دارونما که فقط اکسیژن تنفس می‌کند، افراد 25 و 50 درصد غلظت اکسید نیتروژن را آزمایش کردند.

محققان دریافتند 85 درصد از افراد پس از یک بار درمان با اکسید نیتروژن بهبود قابل توجهی در علائم افسردگی خود داشتند و از همه مهمتر، دوز پایین تقریبا به اندازه دوز بالاتر موثر بود اما با عوارض جانبی منفی بسیار کمتری همراه بود.

محقق ارشد در آزمایش، چارلز کانوی توضیح می‌دهد: برخی از بیماران عوارض جانبی را تجربه می‌کنند – این یک زیرمجموعه کوچک است، اما بسیار واقعی است و اصلی ترین آن این است که برخی از افراد حالت تهوع پیدا می‌کنند.

وی افزود: اما در مطالعه ما حالت تهوع فقط هنگام دریافت دوز 50 درصدی افراد. وقتی 25 درصد اکسید نیتروژن دریافت کردند، هیچ کس تهوع ایجاد نکرد. و این دوز پایین تقریباً به اندازه دوز بالاتر در تسکین افسردگی موثر بود.

پیتر ناگال، محقق ارشد محاکمه، می‌گوید که مدت زمان اثر درمانی یافته جالب دیگری بود. تحقیقات قبلی تنها تا 24 ساعت شرکت کنندگان را دنبال می‌کرد، در حالی که این مطالعه نشان داد که اثرات ضد افسردگی یک درمان با اکسید نیتروژن منفرد بین دو تا چهار هفته طول کشیده است.

ناگل می‌گوید: كاهش عوارض جانبی غیرمنتظره و كاملاً شدید بود، اما حتی با هیجان بیشتر، این عوارض بعد از یك بار تجویز به مدت دو هفته ادامه داشت. این قبلا هرگز نشان داده نشده است.

از آنجا که این یک نوع روش درمانی کاملاً جدید برای افسردگی است، برای درک بهترین و ایمن ترین روش های تجویز آن نیاز به کار بیشتری است.

با این حال، ناگل و کانوی فکر می‌کنند در آینده افسردگی می‌تواند مکانی مفید برای اکسید نیتروژن باشد، به ویژه به عنوان یک درمان سریع سریع برای بیماران افسرده شدید که با خودکشی درگیر هستند.

کانوی می‌گوید: یک مزیت بالقوه برای اکسید نیتروژن، در مقایسه با کتامین، این است که چون این یک گاز فرار است، اثرات بیهوشی آن خیلی سریع فروکش می‌کند.

این همان چیزی است که در مطب دندانپزشکی اتفاق می‌‌‌افتد هنگامی که افراد پس از کشیدن دندان خود را به خانه می‌رسانند. پس از درمان با کتامین، بیماران باید دو ساعت پس از درمان تحت بررسی قرار بگیرند تا مطمئن شوند که حال آنها خوب نیست و سپس باید شخص دیگری را برای رانندگی با آنها درگیر کنند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

4.8/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 2 =