اولین قرص کرونا، آزمایشات انسانی را پشت سر گذاشت

شرکت داروسازی مرک اولین داده‌ها را از آزمایش بزرگ فاز 3 خود درباره یک قرص ضد ویروسی کرونا فاش کرد. نتایج موقت نشان می‌دهد این درمان در صورتی که طی پنج روز پس از ظهور علائم مورد استفاده قرار گیرد، خطر بستری شدن یا مرگ فرد در اثر کرونا را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

از واکسن گرفته تا آنتی بادی‌های مونوکلونال، مجموعه‌ای فوق العاده از درمان‌های کرونا در 18 ماه گذشته توسعه یافته است.

در حالی که بیماری همه گیر هنوز به پایان نرسیده است، مطمئناً پزشکان برای مقابله با این ویروس جدید بیشتر از همیشه مجهز شده‌اند.

اما یک حلقه مفقوده بزرگ در جعبه ابزار فعلی آنها وجود دارد – قرص کرونا که می‌توان در اولین نشانه عفونت در خانه مصرف کرد. قرص کرونا مرک، مرکب مولنوپیراویر نام دارد.

قرص کرونا؛ مولنوپیراویر

این دارو چندین سال قبل از همه گیری به عنوان یک عامل ضد ویروسی که ویروس‌های RNA را هدف قرار می‌داد، در حال توسعه بود و تمرکز اصلی آن بر آنفولانزا بود.


ترکیبات ضدویروس برای درمان کووید-۱۹


در اواخر سال 2019، این دارو برای آزمایشات اولیه انسانی در زمینه آنفولانزا آماده بود. اما وقتی کرونا ظاهر شد، تمام تمرکز تحقیقات بر این بود که آیا مولنوپیراویر در برابر ویروس‌های کرونا کار می‌کند یا خیر.

در ماه مه 2020 غول داروسازی مرک برای تسریع آزمایشات بالینی وارد عمل شد و تا اکتبر فاز بزرگ 2/3 آغاز شد و بیش از 20 کشور را در برگرفت.

این آزمایش به منظور مشخص شدن اینکه آیا مولنوپیراویر خطر بستری شدن یا مرگ در بیماران در معرض خطر شدید کرونا را کاهش می‌دهد، طراحی شده است.

به بیماران در آزمایش، یک دوره پنج روزه داروی خوراکی داده شد، که در عرض پنج روز از ظاهر شدن علائم آنها آغاز شد.

در اوایل ماه اوت، یک هیئت نظارت بر داده‌های مستقل به دلیل داده‌های مثبت، آزمایش را متوقف کرد.

در زمان توقف محاکمه، 90 درصد از کل 1550 گروه مورد نظر استخدام شده بودند. بیانیه مطبوعاتی اخیر مرک داده‌های اولیه از 775 بیمار اول که در کارآزمایی استخدام شده‌اند ارائه شده است.

مشخص شد که این دارو میزان بستری شدن یا مرگ را در مقایسه با دارونما 50 درصد کاهش می‌دهد.

نتایج آزمایشات

تنها 28 نفر از 385 بیمار مصرف کننده مولنوپیراویر در بیمارستان به بیماری کرونا مبتلا شدند، و 53 نفر از 377 بیمار گروه دارونما بودند.

حتی مهمتر از همه، هیچ یک از بیماران مولنوپیراویر بستری در بیمارستان فوت نکردند، در حالی که هشت نفر در گروه دارونما جان خود را از دست دادند.

سیمون کلارک، میکروبیولوژیست سلولی از دانشگاه ریدینگ، می‌گوید این نتایج بسیار امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

اما از آنجا که هنوز اطلاعات کامل آزمایش منتشر نشده است، مشخص نیست که آیا این دارو برای همه مناسب است یا خیر.

داده‌های موقت مرک نشان می‌دهد که هیچ عوارض جانبی در گروه آزمایش شده مشاهده نشده است. با این حال، کلارک می‌گوید هنوز اطلاعات زیادی در مورد تأثیر این دارو بر افراد مختلف وجود دارد.

کلارک توضیح می‌دهد: این دارو باعث می‌شود ماشین‌هایی که مواد ژنتیکی کرونا را تولید می‌کنند دچار اشتباه شوند و در نتیجه تکثیر موثر را متوقف کند.

این شیوه عمل می‌تواند باعث ایجاد مشکل در سلول‌های خود ما شود، و در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که دارو به خوبی تحمل می‌شود، ما هنوز جزئیات کاملی از عوارض جانبی آن نداریم.

استفاده اضطراری

روبرت دیویس، مدیرعامل مرک، مطمئن است که نتایج آزمایشات خوب است و می‌گوید این شرکت قصد دارد مجوز استفاده اضطراری را به زودی به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ارائه دهد. دولت آمریکا پیش از این 1.7 میلیون دوره مصرف دارو را پیش خرید کرده است.

دیویس می‌گوید: با این نتایج قانع کننده، ما خوش بین هستیم که مولنوپیراویر می‌تواند به عنوان بخشی از تلاش جهانی برای مبارزه با همه گیری به یک داروی مهم تبدیل شود و به میراث منحصر به فرد مرک در زمینه پیشرفت پیشرفت در بیماری‌های عفونی در مواقعی که بیشترین مورد نیاز است، بیفزاید.

مطابق با تعهد بی دریغ مرک برای نجات و بهبود زندگی، ما به همکاری با سازمان‌های نظارتی در برنامه‌های کاربردی خود ادامه می‌دهیم و تمام تلاش خود را برای رساندن مولنوپیراویر به بیماران در اسرع وقت انجام می‌دهیم.

در حال حاضر برآورد شده است که دوره پنج روزه مولنوپیراویر حدود 700 دلار آمریکا هزینه خواهد داشت.

مرک می‌گوید سیاست قیمت گذاری سطحی را برای اطمینان از دسترسی این دارو به کشورهای کم درآمد اجرا خواهد کرد.

پیتر انگلیسی، رئیس سابق کمیته پزشکی بهداشت عمومی انجمن پزشکی بریتانیا، می‌گوید برای مفید بودن دارویی مانند مولنوپیراویر باید ارزان باشد و از آنجایی که این دارو تنها در صورتی مفید است که بلافاصله پس از عفونت اولیه تجویز شود، باید استراتژی های خوبی برای آزمایش وجود داشته باشد.

انگلیسی می‌گوید: به نظر من، این داروها ممکن است نقشی داشته باشند اگر شما ابتدا افراد در معرض خطر بیماری‌های جدی‌تر را شناسایی کنید.

تا زمانی که یک داروی ضد ویروسی مثل قرص کرونا نتواند آنقدر ارزان و ایمن باشد که بتواند توسط افرادی که ممکن است به کرونا مبتلا باشند به طور خاص مورد استفاده قرار گیرد، بعید است که به طور گسترده مفید باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 6 =