الگوریتمی برای کمک به بیماران دیابتی مبتلا به کرونا

تیمی از دانشگاه میشیگان الگوریتمی را برای کمک به درمان بیماران دیابتی مبتلا به کرونا تهیه کرده است. خوششبختانه این الگوریتم می‌تواند خطر عوارض مانند نارسایی کلیه و تنفس را در این افراد کاهش دهد.

مبتلایان به دیابت یکی از گروههای در معرض خطر ابتلا به بیماری کرونا هستند که احتمالاً با پیامدهای بدی روبرو خواهند شد.

عوارض در افراد مبتلا به دیابت شامل بالا رفتن سطح قند خون، کتواسیدوز دیابتی و ذات الریه است. همچنین احتمال بروز پیامدهای شدیدتر نیز افزایش یافته است. یک مطالعه در انگلیس نشان داد که یک سوم از مرگ های ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها، مربوط به افراد مبتلا به دیابت بودند.

اگرچه دانشمندان به طور کامل درک نمی‌کنند که چرا افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر بیشتری از کرونا هستند، اما به نظر می‌رسد که بالا رفتن قند خون ممکن است محرک باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه دیگر نشان داد که قند خون بالا با التهاب ارتباط دارد و فرایندی که مسئول برخی از بدترین نتایج کرونا است.

در مطالعه جدیدی که در ژورنال دیابت منتشر شده است، تیم دانشگاه میشیگان از مدیریت کرونا تقریبا در 200 بیمار دیابتی مبتلا به کرونا، خبر می‌دهد.

از مشاهدات آنها، این تیم الگوریتمی را برای کمک به پزشکان در مدیریت سطح قند خون در بیماران دیابتی مبتلا به کرونا تهیه کرد.

آنها می‌گویند این ابزار می تواند در کاهش خطر عوارض شدید از جمله نارسایی کلیه و تنفس شدید تنفسی در این بیماران مؤثر باشد.

دیابت و التهاب

محققان این گزارش را مبتنی بر تجربه در بیمارستان دانشگاه میشیگان دانستند. میشیگان با بیش از 93،600 مورد تأیید شده و تقریبا 6،400 مرگ در زمان نوشتن، یکی از بیشترین موارد ابتلا به کرونا را دارد .

بیمارستان دانشگاه میشیگان از ابتدای همه گیری تا زمان مطالعه حدود 500 بیمار مبتلا به کرونا را تحت درمان قرار داد و فهمیدند که از این تعداد، تقریباً یک سوم دیابت دارد.

محققان همچنین بیماران دیگری را که سابقه ابتلا به دیابت ندارند، در حالی در بیمارستان دیدند که سطح گلوکز خون (قند خون) آنها بالا رفته بود.

آزمایشات بالینی در این بیماران نشان می‌دهد که هایپرگلیسمی(بیش دیابت) با فرایندهای التهابی همراه است.

نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می‌دهد: وقتی فرد به این حالت ملتهب شود، بدن یک پاسخ ایمنی غیر طبیعی ایجاد می‌کند که به جای حمله به ویروس، بر سایر سلولها و بافتهای سالم بدن تأثیر بگذارد و منجر به وخیم شدن سریع سلامتی شود. رودیکا پاپ-بوسوی.

این نویسندگان می‌گویند که وجود دیابت ممکن است باعث افزایش التهاب در کرونا شود و باعث افزایش مقاومت به انسولین و هایپرگلیسمی شدید شود.

این باعث می‌شود افراد مبتلا به دیابت (و پیش دیابت) در معرض خطر عوارض شدید ویروس از جمله نارسایی کلیه و سندرم پریشانی حاد قرار بگیرند. (نوعی نارسایی تنفسی ناشی از التهاب گسترده در ریه ها)

الگوریتم

نویسندگان می‌گویند که مدیریت موثر سطح قند خون در مبتلایان به دیابت می‌تواند به جلوگیری از بروز این عوارض کمک کند. برای آسان کردن این کار، آنها الگوریتمی را توسعه دادند.

محققان ابزار را مستقيماً بر اساس مشاهدات بيمار بنا نهاده بودند. این افراد را بر اساس میزان قند خون، چاق بودن، سطح مقاومت به انسولین، عملکرد کلیه و نشانگرهای التهابی، در رده های مختلف خطر قرار می‌دهد.

این الگوریتم راهنمایی های درمانی دقیقی را برای افراد فاقد دیابت قبلی و مبتلایان به دیابت شناخته شده ارائه می‌دهد.

برای بیماران که دارای قند خون شدید هستند، توصیه می‌کند تزریق انسولین را کاهش دهند. زیرا التهاب ایجاد شده، باعث مقاومت بدن در برابر انسولین می‌شود.

این تیم همچنین روش‌های جدیدی را برای نظارت بر میزان قند خون بیماران تدوین کرده است تا خطر ابتلا به دیابت را از بین ببرند. این شامل پروتکل جدیدی برای تحویل انسولین است که هر 6 ساعت یکبار با یک چک لیست پرستار اتفاق می‌افتد.

نویسندگان می‌گویند که این تلاش ها به آنها کمک کرده است که سطح قند خون بیماران را بدون افزایش سطح تماس پرستاران یا سایر متخصصان بهداشت، مدیریت کنند.

کنترل قند خون بهبود یافته همچنین خطر ابتلا به عفونت ثانویه و مشکلات کلیوی را کاهش می‌دهد. دکتر رم جیانچندانی، نویسنده اول گفت: این ممکن است به کوتاه ماندن در بخش مراقبت های ویژه کمک کند و تعداد بیمارانی که به دستگاه تهویه مطبوع احتیاج دارند، کاهش یابد.

مراحل بعدی

یافته‌های تیم میشیگان به شواهد و مدارکی می‌افزاید که سطح بالای قند خون باعث فرآیندهای التهابی می‌شود که منجر به نتایج بدتر در افراد مبتلا به کرونا می‌شود.

ابزار مدیریت قند خون آنها همچنین می‌تواند به تیمهای پزشکی دیگر در بهبود نتایج بیماران مبتلا به کرونا و دیابت کمک کند.

از این رو، اهمیت مدیریت قند خون در بیماران کرونا را تأیید می‌کند، می‌تواند به عنوان یک راهنمای یا الهام بخش سایر مؤسسات باشد.

  • دکتر رم جیانچاندانی، اولین نویسنده و استاد طب داخلی در پزشکی میشیگان

برای تأیید سودمندی این ابزار جدید، نیاز به یک مطالعه کنترل شده بزرگتر است که در مورد تأثیرگذاری این الگوریتم بر خطر عوارض، زمان بهبودی، طول مدت مراقبت های ویژه و خطر مرگ و میر در بیماران مبتلا به کرونا تحقیق کنند.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یک =