اسرار سلول های مو به درمان های جدیدی برای کاهش شنوایی اشاره دارد

سلول های حسی که در گوش داخلی قرار دارند و به عنوان سلول های مو(hair cells) شناخته می‌شوند و نقش مهمی در حس شنوایی ما دارند، اما همچنین مستعد آسیب های برگشت ناپذیر ناشی از استرس مانند صدای بیش از حد هستند. دانشمندانی که در حال بررسی روش های درمانی احیا کننده این نوع کاهش شنوایی هستند، پیشرفت مهمی داشته و نشان داده‌اند که چگونه یک پروتئین می‌تواند تعیین کند سلول های مویی جنینی به سلول های موی بالغ رسیده یا مسیر دیگری را کاملاً دنبال کنند.

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه مریلند و دانشگاه استنفورد انجام شد، آنها در حال بررسی روند بلوغ سلول های مو و چگونگی استفاده از آن برای رفع کاهش شنوایی بودند. از طریق کارهای قبلی، دانشمندان کشف کردند که از دست دادن پروتئین به نام GFI1 در سلولهای مو منجر به جهش هایی می‌شود که به نوبه خود منجر به کاهش شنوایی می‌شود، بنابراین آنها از آن زمان در حال تحقیق در مورد چگونگی دقیق قرار گرفتن پروتئین در تصویر کلی هستند.

این تیم به تازگی تحقیقی را بر روی موشهای تازه متولد شده ای انجام داده است كه از نظر ژنتیكی فاقد ژن تولید GFI1 بودند. با مطالعه بیان ژن در این جوندگان، تیم تحقیقاتی توانست نشان دهد که سلول های موی جنینی آنها به سلولهای کاملاً موی بزرگسالان بالغ نمی‌شوند.

دکتر هرتزانو می‌گوید: یافته های ما توضیح می‌دهد که چرا GFI1 برای پیشرفت سلول های جنینی به منظور عملکرد سلولهای موی بزرگسالان بسیار مهم است. این داده ها همچنین اهمیت GFI1 را در پروتکل های تجربی برای بازسازی سلول های مو از سلول های بنیادی توضیح می‌دهند. این روش های احیا کننده امکان استفاده برای بیمارانی را دارد که به دلیل افزایش سن یا عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض سر و صدای زیاد دچار کاهش شنوایی شده اند.

در حالی که این مطالعات روی موش ها انجام شده است و تنها یک بخش کوچک از یک معمای بسیار پیچیده است . درک آنچه که منجر به شنوایی سالم طبیعی می‌شود و چه عواملی می‌تواند آن را به خطر بیاندازد، مراحل مهم اولیه برای توسعه درمان های جدید است. این تیم خاطرنشان می‌کند که هم اکنون محققان این حوزه در حال آزمایش GFI1 و پروتئین های مشابه به عنوان بخشی از کوکتل بالقوه برای بازیابی شنوایی هستند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشگی و ملزومات مصرفی

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 1 =