استفاده از استاتین باعث پیشرفت دیابت نوع 2 می‌شود

پزشکان استاتین ها را برای کاهش سطح کلسترول در خون فرد تجویز می‌کنند. این امر احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

محققان ارتباطی بین استاتین ها و کاهش حساسیت به انسولین پیدا کرده‌اند که می‌تواند منجر به دیابت نوع 2 شود.

در مطالعه حاضر، تیم تحقیقاتی دریافتند افرادی که از دیابت نوع 2 و استاتین استفاده می‌کنند، بیشتر پیشرفت می‌کنند.

در یک مطالعه جدید، محققان ارتباط بین استفاده از استاتین و افزایش احتمال پیشرفت بیماری دیابت نوع 2 را پیدا کردند.

این تحقیق، اطلاعات بیشتری به پزشکان می‌دهد تا از مناسب بودن استاتین ها در هنگام تجویز اطمینان حاصل کند.

استاتین ها

منبع معتبر سازمان غذا و دارو (FDA) می‌گوید استاتین ها داروهایی هستند که به کاهش سطح کلسترول در خون فرد کمک می‌کنند.


این داروی تجربی باعث کاهش سطح کلسترول به نصف می‌شود


اگر افراد کلسترول زیادی در خون خود داشته باشند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی عروقی، حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دارند.

افراد می‌توانند با حفظ فعالیت بدنی و خوردن غذاهای کم چربی اشباع و ترانس، از جمله میوه و سبزیجات، کلسترول خود را کاهش دهند.

FDA گفت که برای برخی، عوامل ژنتیکی به این معنی است که آنها هنوز کلسترول زیادی دارند، حتی اگر یک شیوه زندگی سالم پیروی کنند.

طبق یک بررسی، استاتین ها، مانند همه داروها، می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند.

میزان عوارض جانبی آنقدر پایین است که مزایای مصرف آن برای افرادی که دارای سطح کلسترول بسیار بالا هستند از معایب آن بیشتر است.

با این وجود، محققان می‌خواهند این عوارض جانبی را بهتر درک کنند تا اطمینان حاصل شود که وقتی پزشک استاتین ها را تجویز می‌کند، بهترین گزینه برای بیمار است و خطرات احتمالی را کاملاً درک می‌کنند.

مقاومت به انسولین

محققان دریافتند یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف استاتین ها کاهش حساسیت به انسولین است، به این معنی که فرد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 است.

دیابت نوع 2 بیماری است که باعث می‌شود سطح قند یا گلوکز در خون بیش از حد بالا برود.

این امر به این دلیل رخ می‌دهد که فرد یا نمی‌تواند انسولین کافی تولید کند یا حساسیت کمتری به انسولین دارد. انسولین به سلول‌ها کمک می‌کند تا گلوکز را در خون فرد جذب کنند.

با تولید نشدن انسولین کافی یا کاهش حساسیت به آن، سطح قند خون فرد افزایش می‌یابد و این افراد را در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

پروفسور اسحاق منسی، دکتر از گروه پزشکی و گروه علوم و داده‌های جمعیت، از دانشگاه تگزاس و نویسنده مربوطه در این مطالعه، گفت که درک بالینی پیامدهای مقاومت به انسولین ناشی از استاتین ها مهم بود.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که استاتین ها با افزایش مقاومت به انسولین مرتبط هستند.

اما پزشکان به طور معمول مقاومت به انسولین را برای بیماران خود اندازه گیری نمی‌کنند. چون فقط در محافل تحقیقاتی و دانشگاهی انجام می‌شود، نه در زندگی روزمره.

افزایش مقاومت به انسولین ممکن است منجر به کنترل کمتر دیابت شود، افزایش داروهای ضد دیابت، یا هر دو.

برآورد می‌شود که شیوع جهانی دیابت در سال 2019 به 463 میلیون نفر برسد که تا سال 2030 به 578 میلیون نفر افزایش می‌یابد.

پروفسور منسی گفت: با افزایش تعداد بیماران مبتلا به دیابت، بررسی اینکه آیا استاتین ها بر مقاومت به انسولین به پیامدهای بالینی معنی داری که می‌تواند بر مدیریت بیمار تأثیر بگذارد، تبدیل می‌شود، بسیار مهم است.

مطالعه‌ای بزرگ و گذشته نگر

برای انجام این کار، پروفسور منسی و همکارانش یک مطالعه بزرگ و گذشته نگر انجام دادند که پرونده سلامت بیماران از بخش امور جانبازان را بین سالهای 2003 تا 2015 بررسی کرد.

افراد انتخاب شده باید در طول دوره مطالعه، تشخیص دیابت نوع 2، 30 سال یا بیشتر داشته باشند و به طور منظم از سیستم بهداشتی امور جانبازان استفاده کنند.

محققان با 83،022 نفر که استاتین مصرف می‌کردند با یک گروه مقایسه‌ای فعال از بیماران مقایسه کردند.

گروه آخر از نوعی دارو استفاده می‌کردند که به عنوان مسدود کننده H2 شناخته می‌شود، مهار کننده پمپ پروتون، اما استاتین مصرف نمی‌کرد.

افزایش پیشرفت دیابت

محققان دریافتند که 55.9 درصد از بیمارانی که از استاتین استفاده می‌کردند در طول دوره مطالعه پیشرفت دیابت داشتند، در حالی که در گروه مقایسه فعال 48 درصد بود.

پروفسور منسی گفت که در حالی که ارتباط بین استفاده از استاتین و پیشرفت دیابت مهم است، این تنها یکی از چندین عنصر است که هنگام تجویز استاتین ها باید مورد توجه قرار گیرد.

در مطالعه ما سه اقدام احتیاطی مهم وجود دارد: هیچ بیمار نباید بر اساس مطالعه ما مصرف استاتین خود را متوقف کند. ارتباط علت و معلولی را ثابت نمی‌کند و هیچ مطالعه‌ای نباید سیاست درمان را تعیین کند بلکه همه شواهد را با هم ترکیب می‌کند.

دستورالعمل‌های کنونی چندین انجمن علمی تجویز استاتین را برای بیماران مبتلا به دیابت 40 تا 75 ساله با کلسترول 70 میلی گرم در دسی لیتر توصیه می‌کند تا از بروز بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری شود. ثابت شده استاتین ها خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

با این حال، مطالعه ما بسیار مهم است زیرا یافته‌های گزارش شده در مطالعات آکادمیک افزایش مقاومت به انسولین در ارتباط با استفاده از استاتین در مقالات تحقیقاتی را به زبان روزمره مراقبت از بیمار ترجمه می‌کند. یعنی بیماران مبتلا به استاتین ممکن است نیاز به افزایش خود داشته باشند.

بنابراین، ممکن است به پزشکان هشدار دهد که ممکن است انتظار داشته باشند که داروهای ضد دیابت را هنگام شروع استاتین ها تنظیم کنند. تنظیم داروهای ضد دیابت یک روش معمول در مدیریت دیابت است.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

امتیازدهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =