از تولید سه زخم‌پوش تا افزایش کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی زخم

مدیر مرکز ترمیم زخم و بافت سازمان جهاددانشگاهی علوم پزشکی تهران از تولید سه زخم پوش، ارائه خدمات نوین به بیماران و همچنین افزایش کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی زخم در سال جاری خبر داد.

به مهم‌ترین برنامه‌های مرکز ترمیم زخم و بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در سال جاری، اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه مجموعه پژوهشکده زخم یارا و به تبع آن مرکز و کلینیک ترمیم زخم و بافت، پروژه فناورانه تولید پانسمان‌ها و زخم پوش‌های پر مصرف در کشور است.

در سال گذشته پروژه‌ای از دفتر مرکزی به پژوهشکده داده شده که در این پروژه برنامه‌ریزی شده تا چهار محصول و زخم‌پوش پر مصرف با مدیریت پژوهشکده زخم و محوریت مرکز ترمیم زخم و با همکاری واحدهای فنی و مهندسی جهاد دانشگاهی تولید و مراحل ارزیابی زیستی و بالینی آن در مجموعه مرکز زخم انجام شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته با همکاری واحدهایی مانند یزد و مشهد و پژوهشگاه ابن سینا و امیرکبیر اقدامات اولیه تولید سه زخم‌پوش صورت گرفت و طرح‌های مطالعاتی انجام شد. تولید نمونه اولیه برخی از این پروژه‌ها انجام شده و برنامه ما در مرکز ترمیم زخم این است که بتوانیم پس از تأیید مشخصات فیزیکی، زیستی و ایمنی از این نمونه‌های اولیه برای خدمات کارآزمایی بالینی در مجموعه زخم استفاده کنیم.

مدیر مرکز ترمیم زخم و بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به دیگر برنامه مرکز ترمیم زخم و بافت اشاره و خاطرنشان کرد: در نظر داریم علاوه بر توسعه خدمات به بیماران، خدمات نوین دیگری را نیز اضافه کنیم. سال گذشته در فاز مطالعاتی و در قالب کارآزمایی‌های بالینی از زخم‌پوش‌های حاوی سلول و سلول درمانی در مرکز استفاده کردیم، امسال برنامه داریم که با همکاری پژوهشگاه‌هایی مثل ابن سینا در این زمینه فعالیت خود را گسترده کنیم و بیماران بیشتری را تحت درمان قرار دهیم؛ به گونه‌ای که هم بیماران بتوانند از این خدمات استفاده کنند و هم ما بتوانیم بر پایه نتایجی که از بیماران به دست می‌آید، محصولات جدیدتری معرفی کنیم تا مورد استفاده بیماران قرار بگیرد.

دکتر جاوید گفت: سیستم‌های مختلف بدن بیماران مبتلا به زخم به دلیل شدت و مدت بیماری دیابتی نیازمند غربالگری بسیار جامع و ارزیابی‌های ارگان‌های مختلف بدن است، بدین منظور کلینیک‌های تخصصی و فوق تخصصی را افزایش خواهیم داد تا ضمن اینکه زخم بیماران مورد بررسی قرار می‌گیرد و خدمات لازم ارائه می‌شود، بتوانیم موارد و عوارض ناشی از دیابت را نیز کنترل کنیم.

مدیر مرکز ترمیم زخم و بافت سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در پاسخ به این پرسش که شیوع کرونا در کشور چه تغییری در برنامه‌های مرکز ترمیم زخم و بافت به وجود آورده است؟ اظهار کرد: بیمارانی که ما با آنها در ارتباط هستیم، در مقابل کرونا به شدت پر خطر هستند و احتمال اینکه مبتلا شوند و عوارض شدید کرونا در آنها ظاهر شود، بسیار بالاست؛ به همین دلیل سعی کردیم از مراجعات غیر ضروری، پیشگیری و جلوگیری شود و تا حد امکان به صورت روش‌های مجازی و سیستم‌های پیام‌رسان‌هایی که بر پایه اینترنت هستند، وضعیت بیماران را کنترل کنیم و از این طریق تا حد امکان خدمات را در منزل ارائه دهیم، اما متاسفانه این نتایج را صرفاً می‌توان به صورت موقت اجرا کرد و این بیماران در درازمدت دچار مشکلات شدیدی خواهند شد که ضروری است بیماران دیابتی به کلینیک و مرکز مراجعات مستمر داشته باشند و در این مراجعات هم زخم و هم ارگان‌های دیگر بدن مورد بررسی قرار گیرد و مهم‌تر از همه، آموزش به بیماران داده شود.

دکتر جاوید با بیان اینکه همه‌گیری کرونا بیماران دیابتی را تحت تأثیر قرار داده است، تصریح کرد: در زمانی که همه‌گیری کرونا در کشور بسیار بالا بود و بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش بیماران غیر کرونایی را نداشتند، ارزیابی‌های عروقی بیمار و جراحی‌هایی که باید صورت می‌گرفت یا سایر مواردی که نیازمند بستری در بیمارستان بودند، کمتر انجام می‌شد و از سوی دیگر پزشکان کمتری در دسترس بودند، به همین دلیل این بیماران زمان طلایی برای درمان را از دست می‌دادند و عارضه آنان بیشتر می‌شد. امیدوارم با کنترل مناسب در حوزه همه‌گیری کرونا بیماران بتوانند مانند گذشته خدمات لازم را دریافت کنند و بهبودی لازم را به دست آورند.

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و گردشگری سلامت

5/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =