اثربخشی ورزش کردن در بدن شما چگونه است؟

بررسی سیستماتیک بیش از ۲۰ مطالعه نقش ژنها را در نحوه اثربخشی ورزش در بدن ما به انواع مختلف ورزش تعیین کرده است.

این مطالعه نشان داد که ژن‌ها به اثربخشی ورزش های عضلانی تأثیر بیشتری می‌گذارند و پیشنهاد می‌شود در آینده بتوان برنامه‌های ورزشی را بر اساس مشخصات ژنتیکی فردی شخصی سازی کرد.

هنری چونگ، نویسنده ارشد مطالعه جدید، از دانشگاه آنگلیا راسکین، می‌گوید: ما می‌دانیم که ورزش برای ما مفید است.

اما همه ما با سرعت های مختلف پیشرفت می‌کنیم، حتی زمانی که از رژیم‌های آموزشی یکسان پیروی می‌کنیم. این بدان معناست که عوامل دیگری نیز نقش دارند.

مرور سیستماتیک و فرا تحلیل شامل ۲۴ مطالعه شامل بیش از ۳۰۰۰ نفر بود. سه فنوتیپ ورزشی مختلف مورد مطالعه قرار گرفت: آمادگی قلبی عروقی، تمرین عضلات و قدرت بی هوازی.

چانگ توضیح می‌دهد: مطالعه ما ۱۳ ژن را پیدا کرد که در نتایج ورزش نقش دارند و ما متوجه شدیم که آلل‌های خاصی که در این ژن‌ها وجود دارد برای جنبه های خاصی از تناسب اندام مناسب تر است.


ورزش منظم حتی در هوای آلوده خطر مرگ را کاهش می‌دهد


به عنوان مثال، با تمرینات تکراری که برای تقویت قدرت عضلانی طراحی شده‌اند، تفاوت‌های ژنتیکی ۷۲ درصد از تفاوت در نتایج بین افراد بعد از تمرین مشابه را توضیح داد.

ژن ها بر روی کدام ورزش‌ها بیشتر تاثیر می‌گذارند

مشخص شد که ژنتیک بیشترین تأثیر را در نتایج تمرینات عضلانی دارد. تأثیر ژن‌ها بر نتایج تمرینات قلبی عروقی ۴۴ درصد برآورد شد.

در حالی که تأثیر ژن ها بر نتایج بی هوازی، یا کوتاه مدت، تنها ۱۰ درصد برآورد شد. این تحقیق نشان می‌دهد که تأثیر کم ژن‌ها بر نتایج ورزش های بی هوازی ممکن است به دلیل روش‌های نادرست یا ناسازگار اندازه گیری قدرت بی هوازی در مطالعات قبلی باشد.

در ادامه، محققان پیشنهاد می‌کنند برنامه‌های ورزشی را می‌توان بر اساس مشخصات ژنتیکی افراد تنظیم کرد.

به گفته چانگ، برنامه‌های آموزشی عمومی “تک نفره” در صورتی که مداخله‌هایی را انجام دهند که مناسب ژنوتیپ منحصر به فرد افراد نیست، می‌تواند ارزش کمی داشته باشد.

چونگ می‌گوید: از آنجا که ترکیب ژنتیکی هر فرد متفاوت است، بدن ما به تمرینات یکسان کمی متفاوت پاسخ می‌دهد.

بنابراین، می‌توان با شناسایی ژنوتیپ افراد و افزایش برنامه آموزشی خاص فقط برای آنها، اثربخشی ورزش را افزایش داد.

این امر می‌تواند به ویژه برای افرادی که نیاز به بهبود در مدت زمان کوتاهی دارند، مانند بیماران بیمارستانی، یا ورزشکاران نخبه، که در آن پیشرفت‌های ناچیز می‌تواند به معنای تفاوت بین موفقیت و شکست باشد، مفید باشد.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

۴.۹/۵ - (۳۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *