آیا می‌توان رشد مو را سریع تر کرد؟

عوامل مختلفی در سرعت رشد مو نقش دارند، که برخی از آنها را فرد نمی‌تواند تغییر دهد. با این حال، برخی از اقدامات شخص می‌تواند برای کاهش سرعت ریزش مو و بهبود ظاهر موهای خود انجام دهد.

در این مقاله برخی از روش هایی که فرد می‌تواند رشد موهای خود را افزایش دهد، از بهبود رژیم گرفته تا کاوش در مورد درمان های طبیعی، بررسی شده است.

آیا امکان افزایش سرعت رشد مو وجود دارد؟

آکادمی پوست آمریکا (AAD) خاطرنشان می‌کند که مو به سرعت رشد می‌کند و فرد می‌تواند انتظار داشته باشد که موهای او حدود ۶ اینچ در سال رشد کند.

انجمن Trichological، که در انگلستان مستقر هستند، می‌گویند که متوسط ​​سرعت رشد ۰.۵-۱.۷ سانتی متر در ماه است. سرعت رشد می‌تواند به موارد زیر بستگی داشته باشد:

  • ژنتیک
  • سن
  • هورمون ها
  • جنسیت

اینها مواردی هستند که مردم نمی‌توانند کنترل کنند. با این حال، رژیم غذایی و تغذیه می‌تواند بر سلامت مو تأثیر بگذارد و کمبود این ها باعث کند شدن رشد مو می‌شود.

حفظ یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی ممکن است به بهبود رشد مو و شکل ظاهری مو برای برخی افراد کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که محصولات مو و مکمل های ویتامین می‌توانند تغییرات قابل توجهی در میزان رشد ایجاد کنند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید

طبق انجمن Trichological، مو وضعیت کلی بدن را منعکس می‌کند. به عنوان مثال، موهای شکننده یا موهایی که رشد آنها متوقف شده است ممکن است نشانه کمبود تغذیه باشد.

همچنین، کاهش سریع وزن یا کاهش دریافت پروتئین می‌تواند منجر به بیماری به نام تلوژن افلوویوم (TE) شود. TE یکی از مهمترین دلایل ریزش گسترده مو است. این انجمن اضافه می‌کند که موهای فرد معمولاً پس از رفع کمبود تغذیه دوباره رشد می‌کند.

ویتامین ها

یک مقاله در سال ۲۰۱۶ اشاره کرده است که کمبود ویتامین B2 یا ریبوفلاوین با ریزش مو ارتباط دارد. برخی از منابع ویتامین B2 عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • گوشت ارگان
  • سبزیجات سبز ، مانند اسفناج یا کلم بروکلی
  • غلات و نان غنی شده

بعلاوه، موسسه ملی بهداشت (NIH) اظهار داشت که کمبود ویتامین B7 یا بیوتین می‌تواند منجر به کم پشت شدن مو و ریزش مو در سراسر بدن شود.

برخی از منابع ویتامین B7 عبارتند از:

  • تخم مرغ
  • ماهی سالمون
  • گوشت خوک
  • دانه های آفتابگردان
  • سیب زمینی شیرین
  • بادام ها
  • اسفناج
  • کلم بروکلی
  • محصولات لبنی، مانند شیر و ماست ساده

آنها همچنین خاطر نشان می‌کنند که کمبود فولات می‌تواند باعث تغییر رنگ مو شود. فولات به طور طبیعی در غذاها وجود دارد، در حالی که تولید کنندگان به طور معمول اسید فولیک را به غذاها اضافه می‌کنند.

برخی از منابع فولات عبارتند از:

  • مارچوبه
  • اسفناج
  • جوانه بروکسل
  • پرتقال ها
  • بادام زمینی
  • لوبیا

یک فرد می‌تواند اسید فولیک را در موارد زیر پیدا کند:

  • نان غنی شده
  • غلات غنی شده
  • آرد ماسا ذرت غنی شده

پروتئین

طبق یکی از مقاله های سال ۲۰۱۶، کمبود پروتئین می تواند منجر به شکنندگی و شکنندگی مو شود. همچنین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. سیستئین، که یک اسید آمینه است، در سرعت رشد مو مهم است.

برخی از منابع اسیدهای آمینه عبارتند از:

  • پنیر
  • ماست
  • ماهی
  • مرغداری
  • سویا
  • عدس
  • نخود فرنگی
  • لوبیای پهن
  • دانه کدو تنبل
  • دانه های آفتابگردان
  • پسته
  • بادام زمینی
  • محصولات غلات، از جمله گندم سیاه و برنج قهوه ای

محصولات کافئین دار را امتحان کنید

یک بررسی جامع در سال ۲۰۱۹ نشان داد که کافئین می‌تواند:

  • تقسیم سلولی را ترویج می‌دهند
  • افزایش طول ساقه مو
  • افزایش بیان پروموتر رشد مو عامل رشد شبه انسولین ۱
  • همچنین اشاره شد که فولیکول های موی زن حساسیت بیشتری به کافئین دارند.

در این بررسی، تحقیق روی شامپوی کافئین نشان داد که این ماده می‌تواند مقدار موهایی را که در حین شانه ریزش دارند کاهش دهد و روند ریزش مو را کم کند.

در نتیجه، استفاده موضعی از کافئین ممکن است به کاهش ریزش مو کمک کند. با این حال، مطالعات محدود و کمبود داده های کمی است.

ذکر این نکته مهم است که، طبق انجمن Trichological، بعید است محصولات مو مانند شامپوها تفاوت قابل توجهی در رشد مو ایجاد کنند.

از روغنهای اساسی استفاده کنید

در سال های اخیر، چندین مطالعه بررسی کرده است که کدام روغن های اساسی دارای خواصی هستند که می‌توانند رشد مو را تشویق کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که روغن نعناع در رشد مو موثرتر از سرم نمکی، روغن جوجوبا و ماینوکسیدیل است. ماینوکسیدیل دارویی است که پزشکان برای درمان فشار خون و ریزش مو تجویز می‌کنند.

مطالعه سال ۲۰۱۶ در مورد استفاده از روغن اسطوخودوس در موش ها نشان داد که با تأخیر در مرحله ریزش مو و همچنین روغن چوب صندل، رشد مو بهبود می‌یابد.

همانطور که محققان در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ کشف کردند، روغن رزماری ممکن است به اندازه ماینوکسیدیل در بازیابی رشد مو موثر باشد.

ماساژ پوست سر خود را انجام دهید

اگرچه ماساژ پوست سر می‌تواند به کاهش استرس کمک کند، اما عمل تحریک پوست سر می‌تواند رشد مو را نیز تقویت کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ بررسی کرد که چگونه انجام ماساژ ۴ دقیقه ای پوست سر هر روز به مدت ۲۴ هفته بر رشد مو در گروهی از مردان ژاپنی تأثیر می‌گذارد.

محققان دریافتند که در پایان مطالعه بهبود قابل توجهی در ضخامت مو وجود دارد، که نشان می‌دهد تقویت گردش خون در فولیکول ها با ماساژ می‌تواند به رشد موهای ضخیم و سالم کمک کند.

تحقیقات جدیدتر از سال ۲۰۱۹ نشان داده است که ۶۸.۹٪ از ۳۴۰ شرکت کننده پس از انجام ماساژ پوست سر دو بار در روز “تثبیت یا رشد مجدد مو” را گزارش کرده‌ند.

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن گردش خون را کاهش می‌دهد، به این معنی که فولیکول های مو مواد مغذی مورد نیاز خون را دریافت نمی‌کنند.

مطالعه سال ۲۰۲۰ در مورد آلوپسی زودرس نشان داد که کسانی که سیگار می‌کشند بیش از دو برابر موهای کم پشت دارند نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند. سیگار کشیدن نیز به احتمال زیاد باعث سفیدی زودرس مو می‌شود.

نکاتی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موها

نکات زیر ممکن است با کاهش آسیبهای روزمره از ریزش مو جلوگیری کند:

  • شامپویی را انتخاب کنید که مناسب نوع موی فرد باشد.
  • بعد از هر شامپو از نرم کننده استفاده کنید و روی انتهای مو تمرکز کنید.
  • موها را در یک حوله میکروفیبر بپیچید تا آب بیشتری از موها جذب شود. از مالیدن مو با حوله خودداری کنید.
  • از استفاده از وسایل گرم شده – مانند انبر پیچ، صاف کننده، شانه داغ و اتوی صاف – روی موها خودداری کنید.
  • از استفاده از مدل موهایی که موها را محکم می‌بندد مانند دم اسبی یا نوارهای کشیده و قرنیزهای تنگ خودداری کنید.
  • متناوباً، در صورت امکان، این مدل های موی تنگ را با پارچه های شل یا قرنیه های جایگزین جایگزین کنید تا به موها فرصت بازیابی دهید.

نکات مراقبت روزمره برای موهای سیاه

AAD موارد زیر را برای مراقبت از موهای سیاه پیشنهاد می‌کند:

هفته‌ای یکبار موها را به صورت کامل بشویید.
از نرم کننده استفاده کنید.
هر ماه دو بار از یک روش درمانی روغن داغ استفاده کنید تا رطوبت و خاصیت ارتجاعی ایجاد کند.
از شانه های سرامیکی یا آهن استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید که نوارهای بافتنی، بافتنی یا میخچه خیلی محکم نباشند.
در صورت استفاده از نرم کننده های مو محتاط باشید.
قبل از یک ظاهر طراحی حتما از محصولات گرمایشی استفاده کنید.

نکاتی برای بافت مو

بافتن و کشیدن می‌تواند به فولیکول های مو آسیب برساند. برای کمک به جلوگیری از آسیب مو، فرد می‌تواند:

  • با رعایت نکات فوق در مورد مراقبت از مو، گام‌هایی را برای اطمینان از سلامت موهای طبیعی بردارید.
  • به یک آرایشگر حرفه ای مراجعه کرده و در صورت بروز درد به آنها اطلاع دهید.
  • موها را به دفعات لازم برای نوع مو بشویید.
  • برای محافظت از موهای ریز اطراف خط مو از ژل ها و نرم کننده های حالت دهنده آب استفاده کنید.
  • هر ۲-۳ ماه مدل موهای خود را تغییر دهید.

خلاصه

سرعت رشد موی فرد به ژنتیک، جنس، سن و هورمون ها بستگی دارد.

با این حال، یک فرد می‌تواند سلامت و سرعت رشد موهای خود را حفظ کند. حفظ یک رژیم غذایی سالم و بررسی روش های درمانی طبیعی، مانند ماساژ پوست سر و استفاده از روغنهای اساسی، می‌تواند به بهبود ظاهر مو کمک کند.

یک فرد همچنین می‌تواند از طریق مراقبت روزمره سلامت موهای خود را حفظ کند.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *