آیا حیوانات خانگی می توانند کروناویروس را از انسان بگیرند یا به انسان منتقل کنند؟

دکتر نیلز پدرسن ، استاد برجسته در دانشکده دامپزشکی UC دیویس و یک متخصص مشهور در زمینه بیماری های عفونی و ایمونولوژیک در سگ ها و گربه ها ، به این سؤال می پردازد:

“آیا حیوانات خانگی می تواند کرو ویروسی را از انسان یا به انسان منتقل کند ؟”

پاسخ ساده ایشان به شرح زیر است: نه ، شما کرونا ویروس را به حیوان خانگی نمی دهید یا از آن نمی‌گیرید. کورنا ویروسی است که تقریباً در هر گونه حیوان و از جمله انسان رخ می دهد و معمولاً با عفونت های روده ای و تنفسی زیاد یا گذرا همراه است. آنها معمولاً بسیار خاص هستند و انتقال متقابل نادر است.

پاسخ پیچیده تر به شرح زیر است: کرونا ویروس در یک دوره 5000 سال یا بیشتر با تقریباً هر گونه از حیوانات ، از جمله انسان ها ، با جهش یافته شده اند. آنها فقط در گونه های جدید خود باعث ایجاد بیماری می شوند و تمایل دارند در هر گونه ژنتیکی که امکان سازگاری با میزبان های جدید آنها را فراهم می کند ، در آن گونه ها باقی بمانند.

با این حال ، به نظر می رسد که کرونا ویروس در ووهان با موفقیت با انسان ها سازگار شده است (یعنی انسانی‌سازی شده است) و بنابراین به عنوان یک مشکل بیماری حتی شدیدتر از MERS و SARS در حال بازگشت است. ویروس هایی که کاملاً انسان سازی نشده اند، یا اخیراً با انسان سازگار شده اند ، مانند بیماری MERS- ، SARS- کروناویروس باعث ایجاد بیماری‌های بسیار شدیدتری می شوند.

اگرچه کورونا ویروس ها می توانند از یک میزبان انسانی به میزبان غیرانسانی انتقال یابند، اما این روند کند است و نیاز به تغییر ژنتیکی قابل توجهی دارد. هیچ مدرکی مبنی بر وجود ویروس گونه های دامپزشکی رایج ما در گذشته یا برعکس وجود ندارد. با این حال ، تمایل به کرونا ویروس برای پرش از گونه ها یک اتفاق مداوم است و ممکن است که یک کرونا ویروس از یک گونه حیوان خانگی معمولی مانند گربه یا سگ وارد بدن انسان شود و بیماری دیگری در آینده ایجاد شود.

با این حال ، اگر همواره انسانی شود ، دیگر ویروس گربه یا سگ نخواهد بود ، بلکه ویروس جدید انسانی است. همین امر در مورد کورونا ویروس انسان که تصمیم به تغییر گونه های میزبان خود دارد نیز صادق است.

منبع: یوسی دیویس مدیکال

5/5 - (8 امتیاز)

3 دیدگاه دربارهٔ «آیا حیوانات خانگی می توانند کروناویروس را از انسان بگیرند یا به انسان منتقل کنند؟;

  1. با گذشت چند ماه از شروع کرونا نه حیوانها و نه انسانها در امان نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − یک =