آیا آب و هوا بر روی کرونا تاثیر خواهد گذاشت؟

تحقیقات نشان می‌دهد که با کاهش دما و رطوبت، موارد ابتلا به کرونا بیشتر می‌شود. یک مطالعه اخیر به موارد شدیدتر در هوای سرد و خشک اشاره دارد. آیا این یافته‌ها نشان می‌دهد کرونا فصلی است؟

کارشناسان مخالف هستند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که کرونا ممکن است در دمای سردتر برجسته باشد. ما می‌بینیم که چه عواملی ممکن است این مطالعات را مخدوش کرده و تفسیر آنها را دشوار کند و توصیف می‌کنیم که چگونه یک مطالعه بین المللی سعی در حل این مشکلات دارد.

دلایل خوبی وجود دارد که انتظار داشته باشید ویروس کرونا، فصلی باشد. عفونت‌های آنفلوانزا و ویروس سینسیال تنفسی در زمستان در مناطق معتدل دنیا بیشتر دیده می‌شود.

مطالعات اولین SARS-CoV در سال 2003 نشان می‌دهد که هوا می‌تواند برای انتشار کروناویروس مهم باشد. در حالی که این ویروس به اندازه کافی طولانی نمی‌گردد تا بتواند الگوی فصلی بالقوه ایجاد کند، اما هوای روزانه با تعداد موارد کرونا همراه است. در هنگ کنگ، موارد ابتلای جدید، 18 برابر در دمای زیر 24.6 درجه نسبت به دمای بالاتر بیشتر شده بود.

این بیماری همه گیر در ماه ژوئیه سال 2003 درگذشت، اما اقدامات سختگیرانه کنترل بهداشت عمومی نیز در دست اجرا بود. یک بررسی اخیر از فصلی بودن عفونت های تنفسی، توضیح می‌دهد که چگونه هوای سرد و خشک زمستان ما را به طور کلی مستعد ابتلا به ویروس ها می‌کند.

در این شرایط، لایه مخاطی در بینی ما خشک می‌شود، که به نوبه خود عملکرد مژگان (موهای ریز بینی) را مختل می‌کند که به این ممکن است در پاک کردن ویروس ها از بینی ناتوان بمانند. بررسی نتیجه گیری می‌کند که رطوبت نسبی 40-60٪ ممکن است برای سلامت تنفس ایده آل باشد.

افرادی که 87٪ از وقت خود را در داخل خانه می‌گذراندند، هوای بیرون چقدر بر آنها تأثیر می‌گذارد؟ هنگامی که هوا سرد است، هوای گرم داخل خانه، رطوبت هوا را تا 20٪ کاهش می‌دهد. در طول زمستان، میزان رطوبت داخلی 10-40، است، در مقایسه با 40-60 در پاییز و بهار. رطوبت پایین به گسترش آئروسل های ویروس کمک می‌کند که می‌تواند ویروس را با ثبات تر کند.

رطوبت و بارندگی

مطالعات آزمایشگاهی و مشاهده ای از بیماران مبتلا به کرونا و تأثیر رطوبت بر ویروس SARS-CoV-2 را نشان می‌دهد.

یک آئروسل آزمایشگاهی تولید شده از SARS-CoV-2 در رطوبت نسبی 53٪ در دمای 23 درجه سانتیگراد، پایدار بود. ویروس حتی بعد از 16 ساعت دژنراسیون نشده بود و از MERS و SARS-CoV قوی تر بود. این به تبیین سطح بالاتری از عفونت ناشی از هوا کمک می‌کند.

مطالعات آزمایشگاهی لزوماً پیش بینی نمی‌کنند که چگونه یک ویروس در دنیای واقعی رفتار خواهد کرد. با این حال، یک مطالعه در 17 شهر چین با بیش از 50 مورد کرونا ارتباط بین افزایش رطوبت و کاهش در موارد کرونا را نشان داد.

این تیم رطوبت را به عنوان رطوبت مطلق یا مقدار کل آب موجود در هوا اندازه گیری کرد. برای هر 1 گرم در هر متر مکعب، افزایش رطوبت مطلق 67٪ کاهش در موارد کرونا پس از یک تاخیر 14 روز بین افزایش رطوبت و تعداد موارد وجود دارد.

کارشناسان از ارتباطات مشابهی بین تعداد موارد و رطوبت در استرالیا، اسپانیا و هر دو مورد و مرگ و میر در خاورمیانه خبر می‌دهند.

نحوه تعامل دما و رطوبت الگوهای آب و هوایی مختلفی را ارائه می‌دهد، که با عرض جغرافیایی تعیین می‌شوند.

مقایسه داده های اقلیمی در هشت شهر با سطح بالای انتشار کرونا بررسی شده است:

  • ووهان، چین
  • توکیو، ژاپن
  • دائگو، کره جنوبی
  • قم، ایران
  • میلان، ایتالیا
  • پاریس، فرانسه
  • سیاتل، ایالات متحده
  • مادرید، اسپانیا

این شهرها با 42 شهر دیگر در سراسر جهان با انتشار کرونا کم مقایسه شدند. تمام هشت شهر اول در یک باند باریک بین عرض جغرافیایی 30 درجه و 50 درجه سانتی گراد قرار دارند.

بین ژانویه و مارس 2020، شهرهای آسیب دیده دارای میانگین دمای متوسط ​​5-11 درجه سانتیگراد بودند و رطوبت مطلق کمتر از 4-7 گرم بر متر مکعب بود.

مطالعات مربوط به آنفولانزا نشان می‌دهد مناطق گرمسیری که بارندگی در آن به شکل رطوبت عمل می‌کند انتقال بیشتری نسبت شرایط باران مرطوب دارد.

درجه حرارت

پیوند بین موارد کرونا و درجه حرارت کمتر قطعی است. مطالعات از چین هم ارتباطی با دمای محیط پیدا نکرده است.

به طور مشابه، محققان از تأثیر دما و انتقال کرونا یا مرگ و میر در استرالیا، اسپانیا و ایران خبر ندادند.

با این حال، درجه حرارت بالاتر با تعداد کمتر موارد در ترکیه، مکزیک، برزیل و ایالات متحده همراه بوده، اما به نظر می‌رسد که یک آستانه وجود دارد. درجه حرارت بالاتر باعث کاهش بیشتر انتقال کرونا نمی‌شود، بلکه می‌تواند برخی از نابرابری‌ها را به خود اختصاص دهد.

این مطابق با مطالعات آزمایشگاهی است که نشان می‌دهد ویروس SARS-CoV-2 در دمای 4 درجه سانتیگراد در خارج از بدن بسیار پایدار است اما به طور فزاینده ای در دمای بالاتر از 37 درجه سانتیگراد ناپایدار است.

معنی این مطالعه چیست؟

این تحقیق یک مطالعه مقدماتی و مشاهده‌ای است. بنابراین، نمی‌تواند پیوندهای علمی ایجاد کند، اما برای غلبه بر عوامل مخدوش کننده احتمالی در مطالعات قبلی آب و هوا و کرونا به نوعی پیش می‌رود.

در این میان نویسندگان اهمیت در نظر گرفتن هیدراتاسیون را برای بیماران و عموم مردم از جمله روش های قدیمی آبیاری بینی پیشنهاد می‌کنند… و فراهم کردن هوای مرطوب به بیماران در مراحل اولیه بیماری ممکن است مفید باشد.

منبع: medicalnewstoday

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهی در “آیا آب و هوا بر روی کرونا تاثیر خواهد گذاشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =