آنتی ویتامین می‌تواند جایگزین آنتی بیوتیک شود

آنتی بیوتیک ها یکی از مهمترین پیشرفت‌های پزشکی در همه زمان ها بودند – اما به مرور زمان سودمندی آنها کمتر شده و نتایج ویرانگری از خود بجای گذاشتند. محققان اکنون در جستجوی داروی جدید تحقیقاتی انجام داده‌اند که چگونه یک آنتی ویتامین (ویتامین B1) می‌تواند سلاح جدید امیدوار کننده‌ای علیه “باکتری ها” باشد.

همانطور که از نام این ماده پیداست، آنتی ویتامین‌ها موادی هستند که به طور خاص در برابر ویتامین ها کار و فعالیت و این مولکول‌های حیاتی را مسدود یا محدود می‌کنند. بدیهی است که آنها چیزی نیستند که شما بخواهید خیلی زیاد از آن استفاده کنید، اما در برخی شرایط ممکن است مفید باشند.

اکنون محققان دانشگاه گوتینگن، موسسه Max Planck و Texas A&M روی یک آنتی ویتامین طبیعی بنام -متیوکسی-تیامین ′2 (MTh) مطالعه کرده‌اند. این آنتی ویتامین توسط باکتری ها برای از بین بردن میکروب‌های رقیب در محیط خود تولید می‌شود و افراد تیم می‌خواستند با توجه به سازگاری بالقوه آن با یک آنتی بیوتیک، نحوه عملکرد آن را بررسی کنند.

جالب اینجاست که MTh تنها با ویتامین B1 یک اتم تفاوت دارد. محققان با استفاده از کریستالوگرافی پروتئین با وضوح بالا، E. coli را در معرض آنتی ویتامین قرار دادند و دریافتند که گلوتامات‌ها را به هم پیوند می‌دهد و از تبدیل شدن آنها به کاتالیزور جلوگیری می کند. اساساً، این رقص “پروتونهای” حیاتی در پروتئین‌ها باکتری را مختل می‌کند.

کای تیتمان، نویسنده این مطالعه می‌گوید: “فقط یک اتم اضافی در آنتی ویتامین مانند یک دانه ماسه در یک سیستم دنده پیچیده می‌ماند که با مسدود کردن مکانیک‌های دقیق تنظیم شده خود عمل می‌کند.”

نکته مهم، به نظر نمی‌رسد MTh بر روی پروتئین های انسانی تأثیر یکسانی داشته باشد. محققان با استفاده از شبیه سازی های رایانه ای دریافتند که پروتئین‌های ما به هیچ وجه به آنتی ویتامین متصل نمی‌شوند، بلکه این کار را به گونه ای انجام می‌دهند که به آنها آسیب نرساند. این یافته به این معنی است که این مولکول می‌تواند پایه ای برای داروی جدید آنتی بیوتیک برای استفاده انسان باشد. اما، این به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

امیدواریم آنتی ویتامین ها به زودی بتوانند در برابر باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک، که به نظر می‌رسد در چند دهه آینده به یک تهدید مرگبار برای سلامت عمومی تبدیل شوند، کمک کنند.

دانشمندان در حال بررسی گزینه‌هایی از قبیل ایجاد آنتی بیوتیک‌های جدید، شارژ آنتی بیوتیک‌های قدیمی، یا پاک کردن اشکالات با استفاده از انواع نانوذرات، چراغ ها، ژل ها، سطوح مواد، پلیمرهای مصنوعی و حتی مته‌های مولکولی هستند.

منبع: newatlas

بامد مرجع تخصصی تجهیزات پزشکی و ملزومات مصرفی

5/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهی در “آنتی ویتامین می‌تواند جایگزین آنتی بیوتیک شود

  1. مطالب خوبی بود من هیچ اطلاعاتی در مورد آنتی ویتامین نداشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − 1 =